نگاهی به مضرات کشنده فست فودها

شنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶

گروه سلامت> احمد عباسی- روزگاری نه چندان دور وقتی زمان صرف غذا می‌شد، سفره‌ای پهن می‌شد. غذایی شاید ساده و کم خرج. شاید دمپختکی ساده. اما با عطر و بوی به یاد ماندنی. در کنارش تنگی از نوشیدنی‌هایی همچون دوغ یا شربت بیدمشک. هر چه بود لذت بخش بود و دلپذیر. اگر به عکس های خانوادگی‌تان در یک دهه پیش نگاه کنید، متوجه چیزی متفاوت از امروز می‌شوید. بر خلاف امروز، اکثر آدم‌ها در عکس‌ها متناسب و لاغراندام هستند. به یاد دوران کودکی‌تان بیفتید. چند نفر از همبازی هایتان چاق بودند؟ شاید یک نفر. در آن دوران اغلب آدم‌هایی که با اضافه وزن دست به گریبان بودند افراد مسن‌تر یا بیمار بودند. اما امروز به اطراف نظری بی‌افکنید. دیگر امروزه کودکان خردسال، نوجوانان و جوانان جملگی دارای اضافه وزن هستند. صد البته که امروزه روز، تحرک افراد نسبت به گذشته کم شده است اما مشکل را در جایی دیگر نیز می‌توان جست. نوع تغذیه. کلیدواژه‌ای که سبب بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات افراد شده است. سبب بسیاری از بیماری‌های لاعلاج. شاید ندانید فست‌فود‌، این سوغات دنیای مدرن چه مشکلاتی را برای نوع بشر سبب شده است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید به دلایل مختلف این غذاها باعث اعتیاد می‌شوند. در اینجا نکته‌ای بس حیاتی و مهم را با شما در میان می‌گذاریم. در علم تغذیه نوین، غذاها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: نخست غذاهای مفید ، دوم غذاهای مضر و سوم غذاهای ممنوعه. شاید بپرسید غذاهای مضر با ممنوعه چه تفاوتی دارند. پاسخ این است که غذاهای ممنوعه به واسطه اینکه روی عناصری از بدن که نقش حیاتی دارند تاثیر مخرب می‌گذارند،به این نام خوانده می‌شوند. فست فودها به دلیل موادی که در خود دارند بالانس خون را به هم می‌زنند. در نتیجه خون که وظیفه گردش و غذارسانی را در کل بدن به عهده دارد، از تنظیم خارج می‌شود و به هر ارگانی از بدن می‌رسد کاری دیگرگونه انجام می‌دهد. به همین دلیل در علم نوین تغذیه از فست‌فودها به عنوان غذاهای ممنوعه که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، یاد می‌شود.
در زندگی امروز، مردم به خاطر کار زیاد و زمان کم برای آشپزی، اغلب به سراغ غذاهای آماده می‌روند که مصرف آنها مضرات زیادی برای فرد به دنبال دارد. این غذاها می‌تواند بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت و سرطان را سبب شود.

فست‌فود و دیابت

دیابت چهارمین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است. با توجه به اینکه دیابت برای سلامتی جهانیان یک تهدید است، می‌توان گفت بالغ بر ۳/۶ درصد از جمعیت جهان با دیابت زندگی می‌کنند. دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی لوزالمعده انسولین تولید نمی‌کند یا وقتی بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کند اتفاق می‌افتد. از جمله مواردی که باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت می‌شوند، فست‌فودها هستند.
بر اساس آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی، غذاهای آماده به دلیل اینکه حاوی مققدار زیادی چربی و مواد افزودنی هستند، حجم زیادی از کالری را به بدن وارد می‌کنند که منجر به چاقی و زمینه‌ساز ابتلا به دیابت می‌شود.
این غذاها همچنین به علت اینکه مقدار زیادی نمک دارند منجر به افزایش فشار خون می‌شوند که یکی از عوامل خطرساز ابتلا به دیابت است. امروزه معیار و انگیزه تمایل افراد به غذا بر اساس نیاز واقعی بدن نیست بلکه معیار انتخاب غذا را خوشمزه بودن آن می‌دانند و از آنجایی که فست فودها هم به علت مواد افزودنی و نمک فراوانی که دارند خوشمزه‌ترند، افراد تمایل بیشتری بر مصرف آنها دارند.
به عقیده کارشناسان علم تغذیه فرهنگ تغذیه رایج در مردم نیاز به تغییر دارد. باید به آنها این آگاهی‌ها را داده شود که نیازهای تغذیه‌ای بدن شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها بر مقدار مورد نیاز بدن و در فواصل منظم، باید مورد استفاده قرار گیرد. در انتخاب غذا، نیاز بدن در مقایسه با خوشمزه بودن باید در اولویت قرار گیردو افراد غذاهای صرفا خوشمزه و پر کالری را به صرف خوش طعم بودن آنها انتخاب نکنند.

اعتیاد

محققان اعلام کرده‌اند که فست‌فودها به لحاظ میزان چربی و شکر بالا اعتیادآور هستند و هر چه میزان مصرف آن در طول هفته افزایش یابد، میزان تمایل به خوردن آن نیز حتی در زمان سیری بیشتر می شود. دکتر جان هوبل با مطالعه بر روی تعدادی موش آزمایشگاهی در دانشگاه پرینستون متوجه شدند که غذاهایی نظیر همبرگر، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه که حاوی مقادیر فراوانی از شکر و چربی هستند می‌توانند همانند هرویین اعتیادآور باشند. بر اساس این پژوهش موش‌هایی که در رژیم غذایی‌شان حدود ۲۵ درصد شکر یافت می‌شود در صورت قطع مصرف، دچار علاپمی همچون اضطراب، لرزش بدن و سایش دندان‌ها می‌شوند. این علاپم مشابه همان علائمی‌ است که در افراد معتاد بروز می‌کند. آنها معتقدند کمبود فست‌فود در بدن نظیر کمبود مرفین و نیکوتین عمل کرده که نهایتا باعث ترغیب فرد به سفارش یک هات داگ یا همبرگر می‌شود.

سرطان

فست فود در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته هم اکنون به یک معضل تبدیل شده و طبق تحقیقات 98 درصد تبلیغات محصولات غذایی در دنیا با استانداردهای جهانی از نظر نمک، سدیم و چربی و شکر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد، به گفته سازمان جهانی بهداشت فست فود در مجموع دشمن سلامت است، غذایی عموما بی ارزش، پر از چربی غیر اشباع که منجر به دیابت، سکته مغزی و قلبی، بیماری های قلبی و عروقی می شود. فست فود به خصوص اگر ماده اولیه آن گوشت باشد، فرآوری شده است یعنی با افزودن مواد نگه دارنده که در بدن صددرصد منجر به جهش های ژنتیکی می شود تولید می شود، البته همیشه جهش های ژنتیکی مساوی با بروز سرطان نیست اما می دانیم که گوشت فرآوری شده موجود در فست فود منجر به ایجاد موادی می شود که می توانند در پی جهش ژنتیکی به ابتلای فرد به سرطان بینجامند، به خصوص به علت وجود موادی مثل نیترات سدیم که فست فود را خوشمزه‌تر می کند و در کالباس، سوسیس و برگر استفاده می شود. این ماده در بدن تبدیل به نیتروزامین که صددرصد سرطان زاست می شود. مهم ترین علت ایجاد سرطان های دستگاه گوارش همین ماده است و تاثیر آن در به وجود آمدن سرطان قطعی است.آلودگی مواد غذایی به مواد سرطان زا و روش پخت مواد غذایی  دو علت اصلی افزایش سرطان های دستگاه گوارش است.
تومورهای سر و گردن، حنجره، ‌غدد لنفاوی از شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی بوده که در چند سال اخیر دلیل عمده مراجعه افراد به مراکز تخصصی است که به صورت روزافزونی در حال افزایش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 62