دام‌های وارد شده چگونه صادر می‌شوند؟

سه شنبه،۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷

گوشت قرمز

گروه اقتصادی- آفتاب یزد نوشت: گوشت به میزان بسیار زیاد وارد کشور می‌شود اما قیمت آن همچنان روی 100 تا 115 هزار تومان ثابت مانده و تغییری در بهای آن حاصل نمی‌شود.

کار به جایی رسید که حتی گوسفندان خارجی را با هواپیما داخل کشور کردند تا نشان دهند که شدیدا به فکر تامین کالاهای اساسی مردم هستند اما از آن زمان تا به امروز قیمت گوشت نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.

به مرور زمان مشخص شد که قطعا یک جای کار می‌لنگد و به اصطلاح کاسه ای زیر نیم کاسه است. از سوی دیگر مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و مرزبانی نیروی انتظامی هم می‌گویند قاچاق دام تا آن حد نیست که بتواند تاثیری به این وسعت در بازار گوشت داخل داشته باشد. 

مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشتر با اشاره به اینکه قاچاق دام را در کشور داریم اما خیلی قابل توجه نیست که تاثیری بر گرانی گوشت بگذارد، گفت: کشف قاچاق دام رشد ۲۵ درصدی داشته است.

با این حال به نظر می‌رسد علیرغم این اظهارات، اصرار به مدخلیت نقش قاچاق کماکان از سوی مسئولان مربوطه ادامه داشته و دلیل کمبود گوشت همان قاچاق دام اعلام می‌شود.

اواخر بهمن ماه بود که رسانه‌ها از انبار کردن 17 هزار تن گوشت در گمرک و عدم ترخیص آن خبر دادند که برخی کارشناسان علت آن را تلاش برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی عنوان کردند.

این موضوع را دادستان بندرعباس هم مطرح کرد و گفت که 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ درحالی که این رقم معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است.

حال سوال این است که قصد وارد کنندگان از دپوی این میزان گوشت چه بوده و اساسا چه دست‌هایی در کار بوده که وارد کننده کالا برای ترخیص کالایش تعلل می‌کرده است.

در همان زمان پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام گفت که 17 هزار تن رقم بسیار بالایی است و افرادی که این کار را کرده‌اند باید پاسخگوی رفتار خود باشند.

چرا که ورود این حجم گوشت به بازار تاثیر زیادی در تامین گوشت مورد نیاز و کاهش قیمتها در بازار خواهد داشت.

اتفاقی که هیچ وقت نیفتاد و ظاهرا گوشتی وارد بازار نشد اما اینکه این گوشت‌ها ممکن است چه سرنوشتی یافته باشد خود جای سوال و ابهام دارد.

27 اسفند پوریان وعده داد که از نیمه اسفند با کاهش محسوس قیمت گوشت روبرو خواهیم بود که این امر تا به امروز مشاهده نشده است.

صادرات گوشت وارد شده؟!

با این حال روز گذشته یک نماینده مجلس خبر داد که در حوزه واردات گوشت اتفاقات جالب تری رخ داده که نشان از عدم نظارت کافی در امر واردات و صادرات کشور دارد.

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که دام وارد کشور می‌شود، اما از کشتی و هواپیما تخلیه شده و با یک کشتی و هواپیمای دیگر صادر می‌شود. وی گفت: چرا باید هر روز باید شاهد افزایش قیمت کالاها باشیم؟

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در استان‌های مرزی، برخی دامداران دام‌های خود را به قیمت بالایی به دلالان می‌فروشند و آنها نیز این دام‌ها را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند.

نکته بسیار جالب اینکه برخی افراد در مجلس معتقد بودند اختیار واردات دام به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مناطق مرزی واگذار شود تا آنها وارد کننده گوشت از برزیل یا هرنقطه دیگر باشند، این در حالی است که ظاهرا این افراد اختیار کنترل دام‌های بومی در خود مناطق را نداشته و آنها را به بیرون از مرزها قاچاق می‌کنند.

دست های قدرتمند

مینو بیانی فعال اقتصادی در خصوص مکان صادرات کالای ممنوعه به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید:‌ طبعا امکان صادرات با وجود بخشنامه منعی گمرک وجود ندارد اما بخش‌های قدرتمندی در داخل اقتصاد هستند که به مثابه جزیره‌های ناشناخته از امکان دور زدن قانون برخوردار هستند.

وی افزود: اینکه یک نماینده مجلس گفته گوشت‌های وارداتی نیامده صادر می‌شوند به این معناست که دست‌های قدرتمندی در پشت پرده این ماجرا هستند که می‌توانند با دور زدن قانون به این کار مبادرت کنند.

بیانی افزود:‌دور از ذهن است که تصور شود یک دلال ساده حتی با وجود ده‌ها رابطه و پارتی در دستگاه‌های کشور بتواند امکان صادرات یک کالای ممنوعه را با کشتی یا هواپیما داشته باشد.

این فعال آشنا به امور بازرگانی تصریح کرد: تا زمانی که گلوگاه‌های سازمان یافته فساد وجود داشته باشند واردات و صادرات ممنوعه هم وجود خواهند داشت و این موضوع در دولتهای مختلف مسبوق به سابقه بوده است.

 

کانتینرهای متروک و مابقی ماجرا

وزیر اقتصاد 21 بهمن گفته بود صدها کانتینر گوشت بی صاحب که با ارز 4200 تومانی وارد شده بود تا به تنظیم بازار داخل کمک کنند شناسایی شده‌اند. 

احمدی یکی از کارمندان گمرک در گفتگویی کوتاه با خبرنگار آفتاب یزد گفت : کانتینرهای وارد شده می‌تواند اظهارنامه داشته باشند یا نداشته باشند برخی نیز متروکه هستند که صاحبان آن مخفی هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد.

به نظر می‌رسد موضوع قاچاق گوشت و صادرات مجدد آن پس از واردات پیچیده تر از آن است که گفته می‌شود و ظاهرا هنوز ابعاد زیادی از این ماجرا ناگفته باقی مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 6204