نوروز ۹۸ به کجا برویم؟

شنبه،۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
نوروز ۹۸ به کجا برویم؟

گروه گردشگری- ​ایام نوروز فرصت مناسبی است تا برای تماشای جاذبه‌های گردشگری ایران به شهر‌های مختلف کشورمان سفر کنید.

به گزارش پیام ایران، نوروز بهترین فرصت برای سفر و آشنایی با نقاط مختلف کشورمان است. ایام نوروز فرصتی است که ما می‌توانیم با کمی برنامه‌ریزی و همراهی با اعضای خانواده سفری ارزانقیمت به شهر‌های مختلف کشورمان داشته باشیم و از جاذبه‌های گردشگری ایران بازدید کنیم. ما در این سفر می‌توانیم با آداب و رسوم مردم خطه‌های مختلف کشورمان آشنا شویم و زیباترین لحظه‌ها و خاطرات را برای خودمان و دیگران رقم بزنیم.

بهتر است بدانیم که سفر از زمانی شروع می‌شود که از خانه‌ بیرون می‌ رویم, پس بهتر است در طول سفر خودمان را از دیدن هر چه بهتر محیط اطراف محروم نکنیم و برای استراحت هم که شده لحظاتی را در دل طبیعت بگذرانیم البته بهتر است که در این لحظات به طبیعت سلامی دوباره کرده و به آن احترام بگذاریم.

ما در این گزارش شهر‌هایی را به شما پیشنهاد می‌ کنیم تا اگر خواستید در ایام نوروز به آن‌ها سفر کنید.

ورزنه؛ سفیدترین شهر ایران

ورزنه؛-سفیدترین-شهر-ایران

یکی از شهر‌هایی که شاید بعد از خواندن این گزارش بخواهید آن را به عنوان مقصد سفر‌های نوروزی خودتان انتخاب کنید، شهر ورزنه است. ورزنه شهری تاریخی است که در مرکز بخش بن‌رود اصفهان قرار گرفته است. این شهر تاریخی که در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاو خونی واقع شده، تنها شهر ایرانی است که زنانش به صورت سنتی چادر سفید سر می‌کنند بنابراین برخی از افراد, عنوان سفیدترین شهر ایران را به ورزنه داده‌اند. از لقب‌های دیگر شهر ورزنه می‌توان به شهر کبوتر‌های سفید اشاره کرد.

نفیسی در خصوص نوع پوشش زن‌های شهر ورزنه گفته است: «رنگ سفید در نظر ایرانیان قدیم ارزش دینی داشته، و روحانیون زرتشت لباس پنبه‌ای می‌پوشیده و نوار با ارزش مقدسی از جنس پنبه را در میهمانی‌ها بر گردن می‌آویختند.»

سیروس شفق، نویسنده کتاب جغرافیای اصفهان نیز نوشته است: «زنان ورزنه بدون استثنا چادر سفید به سر می‌کنند که معرف گرمای شدید تابستانی است. عقیدهٔ بعضی بر این است که، چون از زمان‌های گذشته ورزنه محل کشاورزی و کشت محصولاتی همچون پنبه بوده‌است، امکان تهیه چادر سفید از نخ آن به راحتی میسر بوده است.»

از جاذبه‌های گردشگری شهر ورزنه می‌توان به مسجد جامع تاریخی این شهر و پل تاریخی آن اشاره کرد.

نشتیفان؛ دیار آسبادها

نشتیفان؛-دیار-آسبادها

نشتیفان یکی دیگر از شهر‌هایی است که ممکن است بخواهید در ایام نوروز به آن‌ها سفر کنید. این شهر که در جنوب شرقی شهرستان خواف استان خراسان رضوی قرار گرفته، آسیاب‌های بادی قدیمی دارد که از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان نیرو می‌گرفتند بنابراین نشتیفان را دیار آسباد‌ها می‌نامند.

نشتیفان یکی از مراکز تولید عمده نهال در سطح کشور است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آسباد‌های نشتیفان، مسجد جامع این شهر و قبرستان‌هایی که به شیوه مقبره‌های زرتشتیان باستان اطراف شهر را فراگرفته‌اند، اشاره کرد.

آباده؛ شهر جهانی منبت

آباده؛-شهر-جهانی-منبت

یکی از شهر‌های دیگر کشورمان که توصیه می‌کنیم در ایام نوروز به آن سفر کنید، شهر آباده است. این شهر که در مرکز شهرستان آباده استان فارس قرار گرفته است، در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت شناخته شد، زیرا منبت شهر آباده شهرتی جهانی دارد و نمونه‌های آن در موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند.

از جاذبه‌های گردشگری شهر آباده می‌توان به قبور خورشیدی در کوه خواجه و کوه‌های پشت آن، قلعه گبری، آرامگاه خواجه عکاشه، خرفخانه آباده، عمارت کلاه‌فرنگی آباده، تیمچه صرافیان، تیمچه مسعودی، تپه‌های باقرآباد، تپه‌های قلعه کهنه رحمت‌آباد، قلعه سورمق، کلاه‌فرنگی سورمق، کاروانسرای شورجستان، نخستین سد قوسی جهان در ایزدخواست، دژ ایزدخواست، کاروانسرا و پل صفوی ایزدخواست و کاخ بهرام سورمق اشاره کرد.


بیشتر بخوانید:دیدنی های جذاب ایران که حتما باید دید


بهار

همدان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از شهر‌های استان همدان با نام بهار شناخته می‌شود. این شهر تاریخی در گذشته با استناد بر مدارک موجود میزبان افراد برجسته‌ای، چون جعفرخان زند (پدر لطفعلی خان زند و یکی از فرمانروایان زندیان)، ستارخان (سردار ملی) و باقرخان (سالار ملی) بوده است. شهر بهار از گذشته تا به حال با دشت‌هایش به شهرت رسیده است. یکی از دشت‌های این شهر با نام دشت کوزه‌کولان شناخته می‌شود. دشت کوزه‌کولان جلگه‌ای است که در گذشته بر سر راه مسیر ارتباط پایتخت کشور ماد‌ها به سمت مغرب و جنوب غربی ایران یعنی سرزمین‌های شوش، بابل، کد و سومر قرار داشت.

دشت قرق یکی دیگر از دشت‌های شهر بهار است. تا چند دهه اخیر در این دشت تالابی وجود داشت که در دوره هخامنشی با نام دریاچه زراومند و در عصر ساسانیان با نام بهرام‌آوند شناخته می‌شد. در گذشته باتلاقی هم در این دشت وجود داشته است که به استناد برخی از متون کهن بهرام گور همراه اسبش در این باتلاق عمیق فرو رفت و تلاش‌ها برای یافتن او نتیجه‌ای نداشت.

خُمام؛ شهر خوبان

khumm-shhr-khwbn.jpg

اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید، توصیه ما به شما این است که شهر خُمام را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب کنید. این شهر که در گذشته با نام شهر خوبان شناخته می‌شد، در بخش خُمام که یکی از بخش‌های تابع شهرستان رشت در استان گیلان به حساب می‌آید، قرار گرفته است.

شهر خُمام امروزه بر سر راه ارتباطی شهر‌های رشت و بندر انزلی قرار گرفته و در گذشته یعنی در دوران نهضت جنگل از آن به عنوان یک شهر نظامی استفاده می‌شد که استراحتگاه لشکریان جنگل بود. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به مرداب دهنه‌سر، عمارت تاریخی چوکام و مسجد و بقعه امامزاده حسن (ع) اشاره کرد.

بزرگ‌ترین آب‌انبار ایران را در گِراش ببینید

ab-nbrgrsh.jpg

گِراش یکی دیگر از شهر‌هایی است که شاید بخواهید در نوروز به آنجا سفر کنید. این شهر در جنوب استان فارس قرار گرفته و در منطقه ناودیسی زاگرس چین‌خورده واقع شده است. بنای اولیه شهر گِراش در پیرامون قلعه همایون‌دژ که در بالای کوه کلات قرار دارد، شکل گرفته است بنابراین امروزه کوه کلات در مرکز شهر گِراش واقع شده و به نماد شهر تبدیل شده است.

از جاذبه‌های گردشگری شهر گِراش می‌توان به برکه کل (بزرگترین آب‌انبار ایران)، قلعه همایون‌دژ، سد تنگ‌آب، برکه حاج اسدالله، مجموعه تاریخی هفت‌برکه، تپه باستانی گال، مسجد آخوند و حمام دهباشی اشاره کرد.

دلوار؛ زادگاه رئیس‌علی دلواری

دلوار؛-زادگاه-رئیس‌علی-دلواری

اگر می‌خواهید در نوروز به استان بوشهر سفرکنید حتما به شهر دلوار سری بزنید. این شهر زادگاه رئیس‌علی دلواری، رهبر قیام جنوب در تنگستان است و در گذشته با نام‌های دهلر و دلر شناخته می‌شد.

گفتنی است، از جاذبه‌های گردشگری شهر دلوار می‌توان به موزه رئیسعلی دلواری اشاره کرد. ساختمان این موزه محل زندگی و خانه رهبر قیام جنوب در تنگستان بوده است.


بیشتر بخوانید:دریاچه چورت، بهشت پنهان مازندران


  سُرخه

surkhh.jpg

توصیه ما به شما این است که در ایام نوروز به شهر سُرخه سفر کنید. شهر سُرخه که در شهرستان سُرخه استان سمنان قرار گرفته، یکی از شهر‌های منطقه کهن قومس است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به مسجد چهل‌ستون سُرخه، حمام بیرون دژ، قلعه جهان‌آباد، بقعه پیر غریب، کاروانسرای لاسجرد و امامزاده سید محمد‌بن زید اشاره کرد.

قلعه افتر، آرامگاه اعلاء‌الدوله و درویش‌محمد، یخچال حاج اسدالله عزیزی، مجموعه تاریخی روستای بیابانک، آسیاب چهارم (حاج وردی) و خانه کرکه‌آبادی بیابانک از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر سُرخه است.

سنگ اژد‌ها را در گتوند ببینید

سنگ-اژد‌ها-را-در-گتوند-ببینید

گتوند یکی دیگر از شهر‌هایی است که در نوروز می‌توانید به آن سفر کنید. شهر گتوند در مرکز شهرستان گتوند استان خوزستان قرار گرفته است. افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری، چون قلعه رستم، تپه باستانی چغا، گچ سنگی، آسیاب‌های راک، سنگ اژد‌ها یا برد اژدها، کوه طبل‌خانه، دخمه‌ها یا خرفخانه‌ها و گلو گرد بازدید کنند.

جالق؛ گلشن زمین

جالق+سیستان

یکی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان با نام جالق شناخته می‌شود. این شهر که یکی از توصیه‌های ما برای سفر‌های نوروزی شما است، در بخش جالق شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. نام اصلی شهر جالق گلشن است، زیرا در گذشته ۸ قنات داشت.

از جاذبه‌های گردشگری شهر جالق می‌توان از قلعه شیشه‌ریز، مجموعه گنبد‌های کوهکن، قلعه دادمحمد، قلعه سردار شیرمحمد، قلعه سرکوه، کوه الله اکبر و خرابه‌های قدیمی شهر نام برد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 6265