باورهای غلط درباره عوامل سرطان

يکشنبه،۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

گروه سلامت و پزشکی - تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که برخی‌ به علل نادرست و جعلی سرطان از جمله نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی و استفاده از مایکروویو، باور دارند.

نظرسنجی از ۱۳۳۰ نفر در انگلستان که در نشریه اروپایی سرطان منتشر شده، نشان می‌دهد که اکثریت مردم به درستی، کشیدن سیگار را از جمله عوامل سرطان شمرده‌اند.

اما شمار زیادی هم در بیان عوامل خطر بیماری سرطان دچار اشتباه شده‌اند.

کشیدن سیگار، داشتن اضافه‌وزن و قرارگرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ( UV) بزرگترین علل قابل پیشگیری ابتلا به سرطان است.

نهاد تحقیقاتی سرطان بریتانیا می‌گوید، از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرطان چهار مورد با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری‌ است. این نهاد اما تاکید می‌کند که داشتن اطلاعات درست برای "جدا کردن گندم از کاه" و تشخیص سره از ناسره در این زمینه مهم است.

پژوهشگران یونیورسیتی کالج لندن و دانشگاه لیدز که این تحقیق را انجام داده‌اند، دریافته‌اند که ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان نظرسنجی به اشتباه تصور می‌کردند که استرس و مواد افزودنی در غذا باعث سرطان می‌شود.

یک سوم شرکت‌کنندگان به اشتباه بر این باور بودند که فرکانس‌های الکترومغناطیسی و خوردن غذاهای تراریخته از جمله عوامل ابتلا به سرطان است. همچنین ۱۹ درصد از آنها استفاده از مایکروویو و ۱۵ درصد هم نوشیدن از بطری‌های پلاستیکی را از جمله علل سرطان شمرده بودند در حالی که از نظر علمی چنین مواردی ثابت نشده است.

نگران‌کننده

۸۸ درصد شرکت‌کنندگان نظرسنجی به درستی سیگار کشیدن و 80 درصد در معرض دود سیگار بودن را از علل سرطان خوانده بودند. همچنین ۶۰ درصد هم اشعه آفتاب را دلیل سرطان عنوان کرده‌اند که تمام اینها مواردی ثابت شده هستند.

داشتن تصورات غلط درباره سرطان به این معنا نیست که افراد سبک زندگی پرخطری دارند؛ اما این تحقیق دریافته که افراد وقتی درباره علل ثابت‌شده سرطان اطلاعات بهتری دارند، خیلی احتمال دارد که از آنها دوری کنند؛ مثلا سیگار نکشند یا میوه و سبزیجات بیشتری بخورند.

دکتر ساموئل اسمیت، از دانشگاه لیدز می‌گوید: "نگران کننده است که می‌بینیم بسیاری از مردم به عوامل پرخطری باور دارند که هیچ مدرک علمی برای آن وجود ندارد."

او می‌گوید مقایسه تحقیق جدید با تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که از شروع قرن ۲۱ تعداد افرادی که به عوامل ثابت نشده ابتلا به سرطان باور دارند، افزایش یافته است.

او گفت: "این ممکن است در نتیجه تغییرات در شیوه دسترسی ما به اطلاعات و اخبار و همچنین دریافت آن از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باشد."

به گفته او افزایش آگاهی مردم درباره علل سرطان به این دلیل مهم است که در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند و باعث می‌شود بی‌جهت نگران نباشند.

کلر هاید، از نهاد تحقیقاتی سرطان بریتانیا می‌گوید: "هیچ تضمینی در برابر سرطان وجود ندارد اما با دانستن بزرگترین عوامل خطر ابتلا به آن می‌توانیم خطر آن را کاهش دهیم، به جای این که درباره اخبار جعلی نگران باشیم."

انتهای پیام/

منبع: BBC

کد خبر: 632