افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری جذب دی‌اکسید کربن از هوا

پنج شنبه،۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری جذب دی‌اکسید کربن از هوا

گروه علم و دانش - یک فناوری تازه که دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند از حمایت قابل توجه شرکت های عمده تولید سوخت های فسیلی برخوردار شده است.

شرکت "مهندسی کربن" در بریتیش کلمبیای کانادا نشان داده است که می تواند دی اکسید کربن را به صورتی مقرون به صرف از هوا خارج کند.

اکنون دو شرکت شه‌وران و آکسیدنتال و شرکت "بی اچ پی" که از غول های صنعت زغال سنگ است ۶۸ میلیون دلار در فناوری "مهندسی کربن" سرمایه گذاری کرده اند.

با این حال فعالان تغییرات اقلیمی نگرانند که از این فناوری برای استخراج حتی نفت بیشتری استفاده شود.

تلاش برای دستیابی به فناوری استخراج دی اکسید کربن از هوا سال پیش با انتشار گزارش "آی پی سی سی" (هیات میان دولتی تغییرات اقلیمی) برای حفظ میزان افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد در قرن جاری تقویت شد.

شماری از شرکت ها در اطراف جهان هم اکنون برای توسعه فناوری استخراج کربن از هوا تلاش می کنند. شرکت سوئیسی "کلایم ورکس" از جمله شرکت هایی که تاسیساتی برای این کار ساخته و از دی اکسید کربن به دست آمده برای افزایش تولید سبزیجات استفاده کرده است.

شرکت "مهندسی کربن" می گوید که می تواند هر تن از این گاز را به قیمت ۱۰۰ دلار از هوا خارج کند.

این شرکت کانادایی می گوید با سرمایه گذاری تازه قصد احداث اولین تاسیسات تجاری برای این کار را دارد و می گوید طرح های صنعتی اش می تواند سالانه یک میلیون تن دی اکسید کربن را از هوا خارج کند.

تاسیسات شرکت مهندسی کربن برای جذب دی اکسید کربن از هوا

این سیستم چگونه کار می کند؟

دی اکسید کربن (CO۲) یک گاز قدرتمند گلخانه ای است اما تراکم آن در اتمسفر زیاد نیست؛ به طوری که برای هر یک میلیون ذره هوا ۴۱۰ ذره دی اکسید کربن وجود دارد.

هرچند دی اکسید کربن از عوامل بالا رفتن دمای زمین است اما تراکم نسبتا کم آن طراحی دستگاه هایی موثر بر جذب آن از هوا را سخت می کند.

فرآیند مهندسی کربن شامل مکیدن هوا و قرار دادن آن در معرض محلول هایی شیمیایی است که دی اکسید کربن را خارج می کنند. پالایش بیشتر باعث می شود این گاز به شکلی قابل انبار شدن یا قابل استفاده به عنوان سوخت درآید.

لازمه این فرآیند فعل و انفعالات پیچیده شمیایی است.

افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری جذب دی‌اکسید کربن از هوا

تاسیسات شرکت "مهندسی کربن" که به اندازه یک انبار مزرعه است دارای پروانه ای در وسط سقف است که هوا را می مکد.

بعد از استخراج دی اکسید کربن می توان آن را در زیر زمین ذخیره کرد یا برای تولید هیدروکربن ها یا متانول آن را با هیدروژن مخلوط کرد.

شرکت مهندسی کربن می گوید همچنین می تواند از آن نفت خانم مصنوعی تولید کند. گاز استخراج شده از هوا با هیدروژن به دست آمده از آب و انرژی سبز مخلوط می شود. سپس در دمای بالا از یک کاتالیزور رد می شود تا منواکسید کربن شکل بگیرد. با افزودن هیدروژن بیشتر به منواکسید کربن، این ماده تبدیل به "گاز مصنوعی" می شود. در نهایت طی فرآیند فیشر-تروپش این گاز تبدیل به نفت خانم مصنوعی می شود.

شرکت مهندسی کربن می گوید می توان از این سوخت در انواع موتورها استفاده کرد.

افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری جذب دی‌اکسید کربن از هوا

تاسیسات کوچک این شرکت در بریتیش کلمبیا روزانه حدود یک تن دی اکسید کربن از هوا خارج می کند

دکتر جنی مکاهیل از مسئولان این شرکت می گوید: "سوختی که ما تولید می کنیم هیچ سولفوری ندارد، بلکه از زنجیره هایی خطی تشکیل شده که در مقایسه با سوخت های سنتی آلودگی کمتری دارند. این سوخت آماده استفاده در کامیون ها، اتومبیل ها و هواپیماهای جت است."

مفید برای صنعت نفت؟

از دی اکسید کربن همچنین می توان برای خارج کردن آخرین رسوبات نفتی از چاه های کهنه استفاده کرد. صنعت نفت در آمریکا چند دهه است از این شیوه استفاده می کند.

تخمین زده می شود که استفاده از دی اکسید کربن می تواند تولید میدان های نفتی را ۳۰ درصد افزایش دهد، با این مزیت که دی اکسید کربن به کار گرفته شده به طور دایمی در زیر زمین ذخیره می شود.

بعضی از فعالان تغییرات اقلیمی نگاه مثبتی به فناوری استخراج مستقیم دی اکسید کربن از هوا دارند، اما دیگران نگرانند که این روش از دور خارج کردن سوخت های فسیلی را عقب بیاندازد.

سایرین نگرانند که توسعه این فناوری ممکن است باعث این تصور در میان بعضی از مردم شود که دیگر نیازی به کاستن از تولید دی اکسید کربن خود ندارند.

به عقیده ناظران هنوز نمی توان گفت که آیا ایده جذب دی اکسید کربن از اتمسفر به عنوان یک عامل تعیین کننده در مبارزه با تغییرات اقلیمی نقش بازی خواهد کرد یا نه.

شرکت مهندسی کربن بر این باور است که دستگاه هایش می توانند مثل تاسیسات تصفیه آب رواج پیدا کنند بدون آنکه مردم متوجه حضور آنها باشند.

انتهای پیام/

منبع: BBC

کد خبر: 6473