چگونگي در پيش گرفتن عادات خوب در زندگي

شنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
چگونگي در پيش گرفتن عادات خوب در زندگي

گروه مهارتهای زندگی - اعمال خوب و بد در کارهاي روزانه در سرشت هيچ کس نبوده و نيست. رفتارشناسان بر اين باورند که کارهاي نيک و بد روزانه ما همگي نتيجه عادات ما هستند. مي‌توان با برنامه‌ريزي دقيق و عادت دادن خود به انجام يک‌سري از کارها، بعد از مدتي به اين کارها عادت کرد.

اين عادت در پيشرفت اهداف‌تان به کار مي‌آيد. با کمي نظم در انجام کارها مي‌توانيد براي خود يک عادت ايجاد کنيد و آن را در طول زندگي حفظ کنيد. در ادامه شما را با چند روش جديد براي ايجاد عادت در کارها آشنا مي‌کنيم.
شما براي عادت کردن به هر کاري نياز به چهار هفته کار مستمر داريد. اگر شما خود را در گام‌هاي اوليه هر هدفي قرار دهيد بهتر مي‌توانيد به آن کار عادت کنيد. يک تقويم 30روزه را براي خود در نظر بگيريد، اين زمان مي‌تواند به شما کمک کند تا هر کاري را که دوست داريد در درازمدت، به صورت خودکار و بدون زحمت انجام دهيد.

هر روز تکرار کنيد

 سعي کنيد کاري را که مي‌خواهيد به آن عادت کنيد، روزانه انجام دهيد. توجه داشته باشيد انجام کار به صورت روزانه و يکپارچه موفقيت شما را براي کسب اين هدف تضمين مي‌کند. اگر برنامه روزانه براي ورزش کردن داريد، سعي کنيد يک ماه هر روز به باشگاه مراجعه کنيد. اگر مي‌خواهيد به ورزش کردن عادت کنيد، لازم است که اين کار را روزانه انجام دهيد. اگر قرار باشد هفته‌اي 2 الي 3 بار ورزش کنيد. عادت به چنين کاري در طول 30 روز شما را دچار مشکل مي‌کند. به هيچ‌وجه در اين مدت، کار مورد نظر را ترک نکنيد، زيرا بازگشت دوباره به حالت قبل ممکن است خيلي سخت‌تر باشد. روي هدف متمرکز شويد و آن را رها نکنيد.

سنگ بزرگ علامت نزدن

 ساده شروع کنيد، سعي نکنيد تمام برنامه خود را در يک روز خلاصه کنيد. اين کار مي‌تواند شما را از هدفي که در ذهن داريد دور کند. انگيزه خوب است اما نبايد بيش از حد باشد. به‌طور مثال اگر قصد داريد روزي 2 ساعت مطالعه داشته باشيد، براي شروع کار روزي نيم ساعت مطالعه کنيد تا به مرور زمان به آن حدي که براي خود پيش‌بيني کرده‌ايد، برسيد.

فراموش نکنيد

 شما ممکن است در دو هفته اول برنامه‌ريزي کاري را که از قبل برنامه‌ريزي کرده‌ايد از ياد ببريد. زمان مي‌برد تا شما کار برنامه‌ريزي شده در ذهن‌تان بماند. براي اينکه هدفي را که در پيش گرفته‌ايد از ياد نبريد، کافي است براي خود هشدار و يا هر چيز ديگري را در نظر بگيريد که باعث مي‌شود، هدف‌تان را در زمان خاص به ياد بياوريد. به ياد داشته باشيد که اگر زمان انجام هدف‌تان متفاوت شود، امکان رها کردن هدف قوت مي‌گيرد و ممکن است قبل از آنکه به کار مورد نظر خود عادت کنيد، در رسيدن هدف شکست بخوريد.

آسان بگيريد

 هر چقدر شما با کار خود سازگار باشيد. عادت کردن و پايدار ماندن روي هدف‌تان آسان‌تر خواهد بود. اگر مي‌خواهيد ورزش منظم داشته باشيد، سعي کنيد در يک مکان و زمان خاص به مدت سي روز ورزش کنيد. انجام کار در يک زمان و مکان خاص مي‌تواند براي شما آسان‌تر باشد تا در زمان و مکان‌هاي متفاوت.

جايگزيني مناسب

 سعي کنيد براي عادت‌هاي بد خود جايگزين مناسب پيدا کنيد، به‌طور مثال شايد شما در طول شب و در زمان استراحت ساعتي را براي تلويزيون اختصاص دهيد. مي‌توانيد اين ساعت را به مطالعه کتاب اختصاص دهيد، در زندگي روزمره ما کارهايي هستند که مي‌توان آنها را با کاري ديگر جايگزين کرد، بدون آنکه ضرري برای ما داشته باشند .

صبور باشيد

انتظار نداشته باشيد، تمام تلاش‌ها براي تغيير عادت‌ها به سرعت عملي شود. ممکن است به دفعات تلاش کنيد تا به يک برنامه درست برسيد. اما اين کار ميسر نشود. به‌طور مثال؛ اگر هدفي براي ورزش کردن داشته‌ايد اما محقق نشده، نبايد نااميد شويد. ممارست در کار مي‌تواند شما را به هدف‌تان نزديک‌تر کند. در چنين مواردي به دنبال مشکلي که باعث به عقب افتادن اهداف‌تان مي‌شود باشيد. تا با برطرف کردن آن بتوانيد اهداف خود را به خوبي مديريت کنيد.

وسوسه نشويد

محيط اطراف خود را آماده کنيد تا در سي روز اول اجراي برنامه خود دچار وسوسه نشويد. شايد شما قبل از اجراي برنامه عادت‌هاي بدي را تجربه کرده باشيد. بهتر است براي رسيدن به اهداف هر آن چيزي که شما را وسوسه مي‌کند  را حذف کنيد. از جمله وسوسه‌هاي بد مي‌توان به غذاهاي نامناسب، مصرف سيگار و نوشيدني‌هاي قندي اشاره کرد. در اين بين فاصله گرفتن از موبايل و کامپيوتر نيز مي‌تواند به شما کمک کند تا برنامه خود را بدون نقص پيش ببريد.

آزمايش کنيد

سعي کنيد براي چند روز هدف خود را به صورت آزمايشي انجام دهيد. اين کار باعث مي‌شود اگر به هدف خود نرسيديد، متضرر نيز نشويد، زيرا آزمايشات شکست نمي‌خورند.  آزمايش‌ها فقط نتايج متفاوتي دارند، شما با توجه به آزمايش‌ها مي‌توانيد به يک جمع‌بندي درست براي اهداف اصلي خود برسيد.

يادداشت کنيد

نوشتن اهداف روي کاغذ، اهداف پيش روي شما را روشن‌تر مي‌کند و شما را براي رسيدن به هدف‌تان متمرکز مي‌کند.

با آگاهي پيش برويد

اگر شما قصد تغيير در برنامه زندگي خود داريد، درباره مزاياي آن تحقيق کنيد. در چنين مواردي خواندن کتاب مربوط به هدف‌تان به کار مي‌آيد. به‌طور مثال خواندن کتابي درباره مزاياي ورزش کردن منظم، شايد به کار کسي که قصد دارد ورزش کردن منظم را شروع کند، بيايد. اگر کسي قصد دارد رژيم غذايي خاصي را در پيش بگيرد، بهتر است درباره مزايا و معايب اين رژيم مطالعه کافي داشته باشد. به ياد داشته باشيد مطالعه در پيشبرد هر چه بهتر اهداف بسيار موثر است.

از مشکلات نهراسيد

بايد کاملا از عواقب اهدافي که در نظر گرفته‌ايد باخبر باشيد، که آيا واقعا مي‌توانيد هدف‌تان را پيش ببريد؟ داشتن اطلاعات در مورد کاري که قرار است در پيش بگيريد به شما انگيزه کافي براي پيش برد اهداف‌تان را مي‌دهد. اگر بنا به هر دليلي قادر به انجام هدف پيش رو نيستيد، خود را به نابودي نکشانيد. گنجايش و ساختار جسمي و روحي خود را در نظر داشته باشيد.

اهدافي سازگار با خودتان

 سعي کنيد هدفي را که انتخاب مي‌کنيد، براي خودتان باشد، چون قرار است به آن عادت کنيد. اگر هدف شما براي رضايت ديگران باشد، مي‌تواند در آينده براي‌تان بي ميلي ايجاد کند. اگر هدف براي رضايت خودتان باشد، ديگر نگران به ثمر رسيدن و يا نرسيدن آن نيستيد.

انتهای پیام/

کد خبر: 65