مبتلایان به آلرژی بهاری دور این مواد غذایی را خط بکشند

چهارشنبه،۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
مبتلایان به آلرژی بهاری دور این مواد غذایی را خط بکشند

گروه سلامت- ​یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد دچار رینیت آلرژیک با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند عارضه خود را کنترل کنند.

به گزارش پیام ایران، درباره ارتباط تغذیه با تشدید یا تخفیف علائم آلرژی‌های بهاری (رینیت آلرژیک) اظهار کرد: مبتلایان به رینیت آلرژیک باید از مصرف مواد غذایی آلرژن مانند بادام زمینی، دانه‌های گوجه فرنگی و کیوی خودداری کنند، زیرا این مواد نقشی موثر در فعال شدن آنتی بادی‌های آلرژن در بدن دارند.

بادام+زمینی

وی بیان کرد: افراد دچار آلرژی‌های بهاری باید مصرف غذا‌های فرآوری شده و حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی مانند کیک، کلوچه، سوسیس، کالباس و ناگت نیمه آماده را تا حد امکان کاهش دهند، ترکیبات کافئین‌دار مانند شکلات و قهوه هم تاثیری چشمگیر در تشدید علائم آلرژی دارند.

سوسی+کالباس

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: طبق تحقیقات انجام شده کاهش مصرف فرآورده‌های حاوی گندم و محصولات لبنی به ویژه نوع سنتی آنها نقشی موثر در تخفیف آبریزش بینی ناشی از آلرژی بهاری دارد.

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به رینیت آلرژیک

جوزدانی تاکید کرد: مصرف مواد غذایی مانند سیر خام، زنجبیل و دارچین در افراد دچار آلرژی‌های بهاری از عطسه و التهاب سینوس‌های بینی آنها جلوگیری می‌کند، سبزی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان (سبزی‌های تازه و رنگی) هم در تسکین علائم رینیت آلرژیک نقش دارند، از جمله سبزی‌های مفید برای مبتلایان به آلرژی‌های بهاری می‌توان به هویج به علت دارا بودن بتاکاروتن، انواع کلم به ویژه کلم‌بروکلی و کلم‌قرمز، چغندر (لبو)، سیب‌زمینی و پیاز به علت داشتن ترکیبی به نام کوئرستین اشاره کرد، به طور کلی اثربخشی مواد غذایی تازه در مقابله  با علائم آلرژی‌های بهاری نسبت به مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتر است.

زنجبیل

وی با اشاره به تاثیر مصرف عسل در کاهش عطسه و سرفه ناشی از آلرژی‌های بهاری، تصریح کرد: افراد دچار رینیت آلرژیک با مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری عسل می‌توانند علائم آلرژی‌های خود را کاهش دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مانند پنیر، دوغ و ماست پروبیوتیک‌دار نقشی موثر در تسکین علائم آلرژی‌های بهاری دارد، اسید‌های چرب امگا ۳ هم با کاهش التهابات بدن میزان واکنش‌های آلرژیک را کمتر می‌کنند، از منابع خوب امگا ۳ گیاهی می‌توان به گردو و دانه‌های کتان و چیا اشاره کرد، ماهی هم غنی از امگا ۳ حیوانی است، اما به علت آلودگی انواع ماهی‌ها به فلز جیوه، مبتلایان به آلرژی‌های بهاری باید مکمل روغن ماهی را جایگزین ماهی کنند.

دانه+چیا

جوزدانی یادآوری کرد: کمبود ویتامین D با کاهش سیستم ایمنی بدن تاثیر چشمگیر در افزایش التهابات و واکنش‌های آلرژیک در افراد دارد، بنابراین مصرف ماهیانه یک عدد قرص ۵۰ هزار ویتامین D در بزرگسالان می‌تواند علائم آلرژی‌های بهاری را تسکین دهد.

انتهای پیام/

منبع:yjc

کد خبر: 6579