شکاف کام و لب در چند ماهگی سراغ جنین می‌آید؟

شنبه،۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
شکاف کام و لب در چند ماهگی سراغ جنین می‌آید؟

گروه سلامت- ​یک گفتار درمان درباره بیماری شکاف کام و لب و عوارض این اختلال مادرزادی در جنین توضیح داد.

به گزارش پیام ایران، فاطمه درخشنده دکترای گفتاردرمانی و عضو انجمن گفتاردرمانی کشور، اظهار کرد: بیماری شکاف لب و کام معمولاً در ۳ ماهه اول بارداری ممکن است در جنین ایجاد شود که در این عارضه استخوان‌های لب و کام به دلیل اختلالات مادرزادی و ژنتیکی به طور کامل شکل نگرفته و همین مسئله باعث بروز مشکلات و اختلالات گفتاری، تلفظی می‌شود.

وی ادامه داد: شکاف لب و کام که یک عارضه مادرزادی است اگر به زودی تشخیص داده شود از تشدید عوارض آن جلوگیری می‌شود و این عارضه تغذیه افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

درخشنده بیان کرد: بیماری شکاف لب و کام در بزرگسالی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در افراد می‌شود، زیرا مشکلات تکلم و حتی ظاهر این افراد آن‌ها را از اجتماع دور و باعث بروز اختلالاتی در زندگی روزمره افراد می‌شود.

لزوم همراهی یک تیم متخصص برای درمان بیماری شکاف لب و کام

درمان+شکاف+لب

عضو انجمن گفتاردرمانی کشور تأکید کرد: برای جراحی بیماران شکاف لب و کام باید یک تیم کامل اعم از دکتر جراح، متخصص تغذیه و ارتوپد به همراه یکدیگر اقدام به جراحی این بیماری بکنند.

وی اضافه کرد: درمان بیماری شکاف لب و کام در حدود ۱۵ سال است که در ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای از نظر علمی کرده است و قبل از آن توجه خاصی به این عارضه در کشور انجام نمی‌شد.

درخشنده گفت: بیماری شکاف لب و کام میزان شیوعش در کشور هنوز به طور دقیق تعیین و مشخص نشده است، اما مراکز خیریه درمانی در مناطق محروم اقدام به درمان رایگان این عارضه ژنتیکی در بین بیماران می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 6624