زنگ خطر زباله های پلاستیکی برای طبیعت ایران

يکشنبه،۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱

در بسیاری از کشورهای حتی توسعه نیافته و حتی برخی کشورهای عقب افتاده مانند بنگلادش، سوماترا، کنیا، تایوان ، اندونزی و هند استفاده از کیسه های پلاستیکی ممنوع است؛ در حالی که در کشور ما هنوز ممنوعیت قانونی برای این کیسه ها لحاظ نشده است.

در انگلستان برای مصرف کیسه های پلاستیکی مالیات تعیین شده است و در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز کیسه های پلاستیکی به صورت فله ای در اختیار افراد قرار نمی گیرد.

در گذشته خانواده ها برای خرید از ساک استفاده می کردند و تاکید ما به برگشتن به فرهنگ گذشته است که این امر نیازمند آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و مشارکت مردمی در این زمینه است.
بر اساس آمار جهانی، عمر مصرف کیسه های پلاستیکی 12 دقیقه است که استفاده از آنها هم معمولا به یک بار ختم می شود در حالی که بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست کشور یک وظیفه همگانی است و بر اساس توسعه پایدار نمی توانیم بگوییم هر چه منایع داریم ، مصرف کنیم و به آخر کار فکر نکنیم.

img11232222.jpg

ایران جزء 5 کشور اول تولید پلاستیک دنیا

در یک شبانه‌روز در جهان چیزی حدود 5 میلیون تُن زباله تولید می شود که تقریباٌ 28 درصد آن پلاستیکی است. قیمت ارزان تولید پلاستیک در ایران و نبود راهکارهای محدود کننده و جایگزین، ایران را در زمره  بیشترین مصرف کننده مواد پلاستیکی در دنیا قرار داده است. میانگین سرانه تولید زباله برای هر ایرانی روزانه 800 گرم است که  اگر هر خانواده ایرانی فقط در هفته یک پلاستیک کمتر مصرف کند، سالانه 816 میلیون کیسه پلاستیکی کمتر مصرف می‌شود.

images.jpg

تجربه دیگر کشورها

در اکثر کشورهای دیگر خطر زباله‌های پلاستیکی بسیار جدی گرفته شده و دولت تدابیری در جهت حذف یا استفاده حداقلی شهروندان از این محصول در نظر گرفته است. به عنوان مثال  از سال 2002 استفاده از کیسه پلاستیکی در بنگلادش  ممنوع شده است. این قانون از سال 2005 در فرانسه نیز وضع شده است. در برخی دیگر کشورها مالیات‌های بسیار سنگینی برای استفاده کنندگان در نظر گرفته شده است. در اکثر دیگر نقاط دنیا نیز با وضع مالیات سنگین بر روی هر عدد کیسه پلاستیکی ( از 25 سنت به بالا) سیاست‌های محدودکنندگی استفاده از این محصول مخرب محیط زیست  پیگیری شده است.

worlds-first-polluted-river-discovered-ba21e0db292b71ff5614cea3589615fe.jpg

کلام آخر

زباله های نایلونی با عمر نیم قرنی‌شان  نشان می دهند که آن‌قدرها هم ارزان نبوده‌اند و اتفاقاٌ هزینه گزافی برای سلامت انسان داشته‌اند. بانگاهی دقیق به وضعیت پسماندهای پلاستیکی و نایلونی می توان دریافت فاجعه ای در حال وقوع است. مطلوب است در کنار فرهنگ‌سازی‌های عمومی و کمپین‌های مردمی، دولت  نیز در این زمینه با اخذ تصمیمات موثر و کاربردی در جهت حفظ محیط زیست حرکت کند. اگر بخواهیم درباره جلوگیری از تولید محصولات پلاستیکی راهکاری موثر پیشنهاد کنیم؛ جایگزینی کیسه های پارچه ای و همچنین  ظروف یک بار مصرف پلاستیکی  با ظروف ساخته شده از پلیمرهای گیاهی مانند ذرت و نشاسته قابل بازیافت بهترین راه‌کار باشد.

287.jpg

انتهای پیام/

کد خبر: 68