همه چیز درباره فرودگاه جدید استانبول

يکشنبه،۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
همه چیز درباره فرودگاه جدید استانبول

گروه گردشگری - فرودگاه جدید استانبول که دارای مساحتی بالغ بر 76 میلیون و 500 هزار متر مربع است و با نمادی شبیه به گل لاله طراحي شده است، جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است.

این فرودگاه به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود در مسابقه سال 2015 معماری بین المللی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو و با همکاری مرکز اروپایی معماری، هنر، طراحی و مطالعات شهری برگزار گردید، موفق به کسب جایزه شد.

این فرودگاه همچنین به دلیل اینکه مرکز داده‌هایش با افزونگی زیرساخت الکتریکی 2N و سیستم خنک کننده آن با دیپ کول N+1 طراحی شده، از سوی مرکز «Uptime Institute» گواهی نامه «Design» دریافت کرده است.

پس از برج مراقبت، طراحان ساختمان ترمینال فرودگاه استانبول نیز شایسته دریافت جایزه‌ای بین المللی شدند. ترمینال فرودگاه که با همکاری شرکت‌های اسکات براونرینگ انگلیس، گریمشاو، نردیک و هپتیک طراحی شده است، جایزه برترین پروژه «جشنواره معماری جهان» (WAF) در بخش «پروژه-زیرساختار» آینده را دریافت کرد.

سقف ترمینال مرکزی این فرودگاه که با الگوبرداردی از سبک معماری معمار سنان در دوره عثمانی احداث شد، با داشتن مساحتی به اندازه یک میلیون و 300 متر مربع بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی زیرسقف جهان است.

اولین فاز فرودگاه جدید استانبول دو بانده بوده و ظرفیت جابه‌جایی سالانه 90.000.000 مسافر را دارد كه پس از اتمام تمامى مراحل داراى ٦ باند خواهد بود، در نتیجه ظرفیت جابه‌جایی تا سقف 200.000.000 مسافر افزایش خواهد یافت و همین امر موجب شده تا این فرودگاه، به یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شود. همچنین پارکینگ فرودگاه نیز با ظرفیت 18 هزار اتومبیل، بزرگترین در نوع خود در اروپا خواهد بود.

در فرودگاه استانبول که از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری ها برخوردار است، برای اولین بار از سامانه رادار زمینی استفاده شد. در مجموع 9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حسگر حرکت در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها نصب شده است.

ترمینال این فرودگاه که 1 میلیون و 400 هزار متر مربع مساحت دارد دارای 7 در است، ٧ گيت ورود به فرودگاه، گيت هاى ١،٢ مسافران  پروازهاى داخل تركيه،  گيت ٥ مسافران بيزينس ، اعضاى گلد استار الاينس، مسافران داراى كارت corporate club  اعضاى مسافران كثير السفر كارتهاى Elit و Elit Plus  و ساير گيت ها مخصوص مسافران اكونومى است. در این ترمینال بیش از 500 کانتر صدور کارت پرواز، 228 گیت کنترل گذرنامه، 143 پل تلسکوپی برای پیاده و سوار شدن مسافران، بیش از 600 آسانسور و پله برقی و 20 هزار صندلی تعبیه شده است.

زیرساخت‌های مربوط به سامانه‌های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه استانبول است

ترکیش ایرلاینز نیز در حال حاضر ٣ لانج اختصاصی برای پذیرایی از مسافران خود در این فرودگاه در اختیار دارد. لانج مسافران Business Class و لانج دوم Miles & Smiles  در قسمت ترانزيت پروازهاى خارجى ، لانج Domestic در قسمت پروازهاى داخلى و همچنين لانج‌هاى Exclusive Lounge جهت مسافران ترانزيت و Arrival Lounge جهت مسافران ورودى در دست احداث مى باشند

در قسمت ترانزيت ترمينال نیز ٥ نقطه جهت بازي و سرگرمى كودكان تعبيه شده است

انتهای پیام/

کد خبر: 6851