چرا پروانه های ایران زیاد شدند؟

پنج شنبه،۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
خطری متوجه مردم و مزارع نیست
چرا پروانه های ایران زیاد شدند؟

گروه اجتماعی- پس از سال ها، چند روزی ست پروانه های زیبا میهمان کوچه های ما شده اند و به زندگی ما طراوت و زیبایی خاصی بخشیده اند. گویی ما را  به روز های کودکی و خاطرات گذشته می برند. اما علت آمدنشان چیست؟

به دنبال تغییرات اقلیمی و همچنین بارش‌های بسیار طی ماه‌های گذشته در کشور، برخی شهر‌ها با افزایش جمعیت گونه‌ای از پروانه‌ها نسبت به سال‌های قبل مواجه شده‌اند؛ تصاویری از پروانه های زیبا در شهر تهران را مشاهده کنید
به علت تغییرات اقلیمی و نیز بارندگی های زیاد طی ماه‌ های گذشته در کشور برخی از شهر از جمله تهران , ورامین , قرچک این روزها میزبان  پروانه های زیبایی هستند .

هجوم پروانه‌ ها به تهران

به گفته حشره شناسان، این گونه پروانه از بیش از ۴۰ گونه گیاه تغذیه می‌کند و طول عمر آنها در حد یکی، دو ماه است؛ در صورتی که هوا خیلی گرم نشود، ممکن است حدود سه ماه دیگر نیز شاهد ظهور یک موج دیگر از این پروانه‌ها باشیم. این پروانه‌ها هیچ آسیبی برای کشاورزی و محیط زیست ندارند و در نهایت غذای پرندگان می‌شوند؛ همچنین برخی حشرات شکارچی مانند مانتیس‌ها (راهبک)، سوسک‌ها، زنبورها و مگس‌ها از این گونه تغذیه می‌کنند.

prwnhhy-thrn.jpg

مشکلی مردم و مزارع را تهدید نمی‌کند

بسیاری از این پروانه‌های تازه بالغ با پرواز قوی، خود را به نقاط دورتر می‌رسانند و حتی تا ارتفاعات ۴۰۰۰ متری نیز پیش می‌روند. آن‌ها این موضوع را مدیون سیستم ذخیره چربی بالای خود هستند که این پروانه‌ها را قادر به پرواز طولانی و زنده ماندن در دماهای پایین‌تر نیز می‌کند. آن‌ها به ندرت روی محصولات کشاورزی تخم‌گذاری می‌کنند و دلیل حضور این حشرات در اطراف این مزارع وجود منابع غنی شهد برای پروانه‌های بالغ و گیاه میزبان برای تخم‌گذاری است که در اطراف مزارع به‌صورت خودرو می‌رویند.

از اواسط دی ماه این پروانه‌ها از جنوب استان سیستان و بلوچستان با جمعیت بالا گزارش شدند و با گرم‌تر شدن فصل و رفتن به سمت بهار در عرض‌های شمالی‌تر دیده شدند و به زودی با بهاری شدن مناطق شمالی کشور، در تمام این مناطق به وفور یافت خواهند شد. در سال‌های اخیر با تخریب زیستگاه‌های طبیعی مخصوصاً چرای بی‌رویه دام‌ها، گیاهان خاردار جایگزین گیاهان متنوع و خوش خوراک مناطق مختلف شده‌اند. برای مثال گیاه کنگر وحشی به عنوان یک گونه مهاجم در تمام عرصه‌های استان خوزستان، لرستان و بوشهر و بسیاری استان‌های دیگر از جمله استان‌های شمال شرقی و شمالی جای سایر گیاهان را گرفته و پوشش بسیار وسیعی را به وجود آورده است. از آنجایی که این گیاه از اصلی‌ترین و مهمترین میزبان‌های لارو این پروانه است لذا به دلیل وجود غذای کافی جمعیت این پروانه جهش زیادی پیدا می‌کند. با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی‌ها این موج جمعیتی رو به کاهش خواهد گذاشت و منتظر شرایط مناسب در سال‌های آینده خواهد بود. این گونه هیچ آسیبی به محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند و مشکلی از جانب این پروانه برای مردم ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 6948