رسمی - جام جهانی قطر با 32 تیم برگزار می شود

پنج شنبه،۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
جام جهانی 2022 با 32 تیم برگزار می شود

گروه ورزش - فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، اعلام کرد که رقابت های جام جهانی 2022 قطر، طبق برنامه قبلی با 32 تیم برگزار می شود.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، امیدوار بود که بتواند جام جهانی قطر را با 48 تیم برگزار کند اما بحران دیپلماتیک در خاورمیانه در نهایت مانع از تحقق این هدف شد. به این ترتیب، جام جهانی بعدی نیز با 32 تیم برگزار می شود و 48 تیمی شدن جام جهانی از سال 2026 محقق خواهد شد؛ رقابت هایی که در آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می شود.

فیفا امیدوار بود که با کمک گرفتن از یکی دو کشور دیگر خاورمیانه، بتواند ایده برگزاری جام جهانی با 48 تیم را از سال 2022 عملی کند اما به هم خوردن رابطه دیپلماتیک قطر با عربستان، امارات و بحرین، عملا این ایده را ناکام گذاشت.

جام جهانی 2022 با 32 تیم برگزار می شود

در بیانیه ای که فیفا امشب منتشر کرد، آمده است:" بعد از پروسه بررسی گسترده و دقیق با حضور همه طرفین سهیم در این رقابت ها، به این نتیجه رسیدیم که تحت شرایط فعلی، چنین پیشنهادی عملی نیست. به دلیل قرار داشتن در مراحل پایانی آماده سازی و نیاز به ارزیابی دقیق تاثیر لجستیکی احتمالی روی کشور میزبان، نیاز به زمان بیشتری است و تا ماه ژوئن قادر به تصمیم گیری وجود ندارد. در نتیجه، تصمیم گرفته شد که این گزینه بیش از این دنبال نشود."

در سال 2010 بود که میزبانی جام جهانی 2022 به قطر داده شد اما از سال 2016 و با روی کار آمدن اینفانتینو، ایده برگزاری این رقابت ها با 16 تیم بیشتر مطرح شد و قطری ها همواره با این موضوع مخالفت کردند. حتی از ایران به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای برگزاری تعدادی از بازی های این رقابت ها نام برده می شد اما کشوری که فیفا در ماه های اخیر امیدوار بود برای میزبانی جام جهانی به کمک قطر بیاید، کویت بود اما در نهایت هیچ یک از طرح ها به سرانجام نرسید.

جام جهانی 2022 با 32 تیم برگزار می شود

گفته می شد فیفا به دو دلیل خواستار 48 تیمی شدن جام جهانی 2022 است؛ اول به خاطر سود 400 میلیون یورویی از افزایش بازی ها و دوم، انگیزه شخصی اینفانتینو برای پایان دادن به اختلاف چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر که می توانست او را نامزد جایزه صلح نوبل کند اما قطری ها علاقه ای به افزایش تیم های جام جهانی 2022 و شریک شدن میزبانی با کشورهای دیگر نداشتند ولی در عین حال مایل نبودند که این مسئله را به طور صریح اعلام کنند و تنها با مذاکره تلاش کردند تا فیفا را از انجام این طرح منصرف کنند که در نهایت موفق شدند.

این در حالی است که عربستانی ها به اینفانتینو گفته بودند در صورتی که به عنوان میزبان مشترک جام جهانی 2022 انتخاب شوند، به تحریم اقتصادی قطر پایان خواهند داد؛ هرچند تحریم های عربستان و متحدانش، تاثیر بسیار کمی روی اقتصاد قطر داشته و در واقع طرح پیشنهادی آنها، هیچ امتیاز ویژه ای برای قطر به همراه نداشت.

انتهای پیام/

منبع: ورزش سه

کد خبر: 7012