درمان مالاریا با یک نوع قارچ

جمعه،۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
درمان مالاریا با یک نوع  قارچ

گروه علم و دانش - گروهی از پژوهشگران شیوه‌ای را برای مبارزه با بیماری مالاریا را معرفی کرده‌اند که در آن از نوعی قارچ برای وارد کردن سم یک عنکبوت استرالیایی به پشه‌های ناقل این بیماری استفاده می‌شود.

شیوه جدید مبارزه با مالاریا از روش دستکاری ژنتیکی استفاده می‌کند و گروهی از پژوهشگران علوم پزشکی از دانشگاه‌های مریلند در آمریکا و دانشگاه بورکینافاسو در آفریقا این شیوه جدید مبارزه با مالاریا را آزمایش و نتیجه را در مقاله‌ای در شماره روز ٣١ مه نشریه علمی ساینس Science منتشر کرده‌اند.

این شیوه برکاربرد نوعی قارچ مبتنی است که در طبیعت یافت می‌شود و برای بعضی از حشرات بیماری زاست و به تدریج آنها را می‌کشد. در این تحقیقات، پژوهشگران با تغییرات ژنتیکی، این قارچ را به عنوان وسیله کشتن سریع پشه‌های ناقل بیماری مالاریا به کار گرفتند.

در روش جدید، این قارچ به وسیله وارد کردن سم نوعی عنکبوت به نام "عنبکوت کوهی آبی استرالیایی" به بدن پشه‌های ناقل به کار گرفته می‌شود. به گفته یکی از دست اندرکاران این پژوهش، نقش قارچ در این روش مانند سوزن تزریق است که سم عنکبوت را وارد بدن پشه می‌کند.

در مقاله نشریه ساینس آمده است که بررسی آزمایشگاهی نشان داد که این قارچ توانسته است ٩٠ درصد پشه‌هایی را که در معرض آن قرار گرفتند نابود کند.

یکی از دست اندرکاران این تحقیقات گفته است که بیماری مالاریا توسط چند نوع پشه منتقل می‌شود و به همین علت هم یافتن روشی که بتواند بر تمام پشه‌ها اثر بگذارد تا کنون با مشکل مواجه بوده است.

در شیوه جدید، قارچ تغییر یافته به شکلی "گزینشی" عمل می‌کند و فقط پشه های ناقل را هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد.

به همین دلیل هم استفاده از این شیوه از نظر زیست‌محیطی و تاثیر آن بر بقای دیگر گونه‌ها بی‌خطر دانسته شده است.

با موفقیت این شیوه مبارزه با مالاریا در محیط آزمایشگاهی، پژوهشگران امیدوارند آن را در محدوده یک روستا آزمایش کنند و نتیجه را برای کاربرد در سطح وسیعتر بررسی کنند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به مالاریا مبتلا می‌شوند و بیش از چهارصد هزار تن از آنان جان خود را از دست می‌دهند.

چندین دهه استفاده از سموم مختلف برای کشتن پشه‌های ناقل این بیماری نه تنها به محیط زیست آسیب زده بلکه باعث مقاومت بسیاری از گونه‌های این حشره به سم شده و کارآیی این روش را کاهش داده است.

در سال‌های اخیر پژوهشگران کوشیده‌اند از علم ژنتیک برای مبارزه با این بیماری استفاده کنند اما هنوز هیچیک از روش‌های ابداعی از این طریق بیرون از شرایط آزمایشگاهی به کار نرفته است.

انتهای پیام/

منبع: بی بی سی

کد خبر: 7104