نگاهی به خواص بی شمار کنجد

سه شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵

گروه سلامت > مهرنوش فرهی- کنجد از دیرباز در شرق دور و هندوستان استفاده های زیادی داشته. گاهی از آن برای پخت و پز، گاهی برای درمان و گاهی برای ماساژ استفاده می شده. امروزه نیز در درمان  مایع آن را درون رگ ها تزریق می کنند. همچنین در لوازم آرایش از آن بهره می برند. هر چه هست این دانه دارای خواص منحصر به فردی ست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دانه های کنجد ممکن است کوچک و بی اهمیت به نظر برسند اما خواص بی شماری دارند. این دانه روغنی مغذی در دو رنگ سیاه و سفید وجود دارد که این روزها نوع سفید آن فراوان تر است.

-منبع غنی پروتئین است. 20درصد هردانه کنجد را پروتئین مرغوب و با کیفیت تشکیل می دهد .به این معنا که در هر اونس کنجد(28گرم)، 7/4 پروتئین وجود دارد.

-از ابتلا به دیابت پیشگیری میکند. آزمایش ها نشان داده اند که منیزیوم موجود در کنجد عامل تنظیم کننده قند خون است و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

-دردرمان بیماری فشار خون موثر است. منیزیوم فراوانی که در این دانه وجود دارد عامل اصلی کنترل فشار خون است.

-کلسترول بد را پائین می آورد. فیتوسترول موجود در کنجد عامل بازدارنده در بالا رفتن کلسترول است.این ماده درنوع سیاه کنجد مقدارش بیشتر است.

-برای هضم غذا و دستگاه گوارش مناسب است. مقدار زیاد فیبرموجود در کنجد  به بهبود کارکرد روده ها کمک می کند.

-برای سلامت پوست مفید است. زینک فراوان موجود درکنجد باعث کلاژن سازی پوست می شود. کلاژن عامل انعطاف پذیری بیشتر پوست بوده و از پیری و ایجاد چین وچروک جلوگیری می کند. همچنین مصرف مداوم کنجد می تواند از سرطان پوست پیشگیری کند.

-باعث سلامت قلب می شود. این دانه با مقادیر زیاد آنتی اکسیدان از تصلب شراین جلوگیری کرده و باعث کارکرد بهتر قلب می شود.

-ضد سرطان است. عناصراصلی ضد سرطان موجود در کنجد منیزیوم ، فیتوسترول و فیتیک اسید هستند. کنجد بالاترین سطح فیتوسترول در دانه ها و مغزها را  داراست.

-باعث کاهش اضطراب می شود. کنجد با وجود عناصری چون کلسیم و منیزیوم باعث کاهش اضطراب می شود. همینطور سیامین و تریپتوفان موجود در کنجد در تولید سروتونین که درد و بی قراری را کاهش می دهد نقش دارند. این عناصر همچنین به داشتن خواب عمیق و راحت کمک می کنند.

-باعث درمان کم خونی می شود.نوع سیاه کنجد آهن زیادی دارد ومصرف آن به کسانی که دچار کم خونی و ضعف هستند پیشنهاد می شود.

-در درمان ورم مفاص موثر است. مس فراوان موجود در کنجد در درمان ورم مفاصل کمک کرده و مفاصل  را محکم می کند.

-باعث سلامت استخوان ها می شود. کنجد با مقادیر فراوان کلسیم عامل مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان است. جالب است بدانید که یک مشت کنجد کلسیمی بیشتر از یک لیوان شیر دارد. همچنین زینک فراوان این دانه تراکم استخوان را بهبود می بخشد.

-از روغن کنجد می توان به عنوان یک لوسیون خوب وغنی برروی پوست های خشک استفاده کرد.

-برای سلامت دهان ودندان مفید است. روغن کنجد با کاهش پلاک های دندان، باعث روشن تر شدن رنگ دندان ها می شود .

-از اختلالات تنفسی پیشگیری می کند. منیزیوم موجود در کنجد از ابتلا به آسم و اسپاسم لوله های تنفسی جلوگیری کرده و وضعیت ریه ها را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 73