10 درصد افراد بالای 70 سال در جهان به آلزایمر مبتلا هستند

چهارشنبه،۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

گروه سلامت و پزشکی - دبیر علمی بیست ‌و پنجمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، از ابتلای حدود 10 درصد افراد بالای 70 سال به آ‌لزایمر خبر داد و گفت: به طور کلی 25 میلیون نفر از جمعیت دنیا به اختلالات حافظه مبتلا هستند که 75 درصد از این اختلالات به علت آلزایمر ایجاد می‌شوند.

دکتر علی امینی‌هرندی روز چهارشنبه اظهار داشت: اختلالات حافظه به دو گروه قابل درمان و غیرقابل درمان تقسیم می‌شوند و هدف پزشکان بیشتر در راستای تشخیص و درمان موارد قابل درمان است زیرا در سیر پیشرفت بیماری، علائم و طول عمر بیمار نمی توان تغییری ایجاد کرد.
وی بیان کرد: اختلالات حافظه قابل درمان گاهی شکل ساده‌ای به خود می‌گیرد؛ برای نمونه کاهش سطح یک ویتامین در بدن می‌تواند علائمی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد کند، اگر این موارد به درستی شناسایی شوند، بیمار با مصرف دارو به سرعت بهبود می یابد. همچنین گاهی بیماری‌هایی مانند اختلالات خلقی و نوروتیک شبیه اختلال حافظه ظاهر می‌شوند که نقش پزشک در تشخیص آنها بسیار حائز اهمیت است. 
امینی‌هرندی درباره روش های درمانی نوین بیماری آ‌لزایمر اظهار داشت: برای استفاده از واکسن به منظور جلوگیری از بیماری آلزایمر پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز این واکسن وارد بازار نشده است که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد درمان‌های جدید بیماری آلزایمر و روش‌های پیشگیری جدید از ابتلا به ‌آن باشیم.
متخصص مغز و اعصاب درباره بیماری آ‌لزایمر تأکید کرد: این عارضه با واکنش‌های التهابی در مغز ارتباط تنگاتنگی دارد؛ بنابراین اگر بتوان از سیر و پیشرفت این واکنش‌های التهابی جلوگیری کرد، می‌توان مانع از پیشرفت بیماری آلزایمر و حتی ابتلا به آن شد.
امینی ‌هرندی درباره روش‌های پیشگیری از اختلال آلزایمر گفت: داشتن سبک زندگی سالم، دوری از مصرف مواد سمی و فلزات سنگین مانند آلومینیوم و افزایش سطح آمادگی ذهنی و مغزی به ما کمک می‌کند که از ابتلا به آلزایمر در امان باشیم.
متخصص مغز و اعصاب درباره طول عمر افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند، توضیح داد: طول عمر این بیماران به طور متوسط هشت سال است؛ چراکه این اختلال سیر پیش رونده دارد و نمی‌توان مانع از پیشرفت آن شد همچنین داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند، تنها می‌تواند علائم بیمار را در مراحل خفیف و متوسط کنترل کند. 
امینی ‌هرندی با بیان اینکه 85 درصد از اختلافات حافظه در سنین بالا مربوط به بیماری آ‌لزایمر است، اظهار داشت: نوع‌ ژنتیکی‌ بیماری آلزایمر در سنین پایین می‌تواند بروز یابد.
وی درخصوص فراموشی ها و برخی اختلالات حافظه در سنین پایین گفت: بیشتر اختلالات حافظه در سنین پایین به علت اختلال در یکی از بخش‌های حافظه ایجاد می‌شود. حافظه سه بخش اصلی دارد؛ بخشی که اطلاعات از طریق آن وارد مغز می‌شود، سپس این اطلاعات در بخش دیگر کدگذاری شده و در نهایت در بخش سوم ذخیره می‌شوند که می‌توان در مواقع نیاز از این اطلاعات ذخیره شده، استفاده کرد. 
امینی هرندی اظهار داشت: اگر در هر یک از این سه مرحله اختلال ایجاد شود، فرآیند حافظه مختل می‌شود؛ از این رو علت اختلال حافظه در سنین پایین بیشتر تمرکز نداشتن و اضطراب است.
متخصص مغز و اعصاب افزود: با تغییر سبک زندگی، درمان استرس، انجام ورزش و فعالیت‌های اجتماعی می‌توانیم از فراموشی‌هایی که در سنین پایین‌تر به سراغ ما می‌آید، جلوگیری کنیم.
بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در روزهای 11 تا 14 اردیبهشت ماه در تهران درحال برگزاری است.
انتهای پیام /

منبع:ایرنا

کد خبر: 730