ترامپ: دیدار با رئیس‌جمهور چین عالی بود

شنبه،۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

گروه بین الملل - دونالد ترامپ امروز (شنبه) پس از دیدار با شی جینپینگ اعلام کرد که مذاکراتی "عالی" با وی داشته است و به اعتقاد او، روابط دو کشور آمریکا و چین به "وضعیت عادی" باز می‌گردد.

ترامپ: دیدار با رئیس‌جمهور چین عالی بود

به گزارش پیام ایران، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که دیدارش با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن، بر اساس انتظارشان پیش رفته است و پاسخ چین به آمریکا درخصوص مذاکرات تجاری مثبت بوده است.

او افزود که مذاکرات با چین ادامه دارد و به اعتقاد او، دو کشور به وضعیت عادی بازخواهند گشت.

هم‌چنین به گفته وزارت خارجه چین، آمریکا و چین توافق کردند تا گفت‌وگوهای تجاری بین دو کشور از سر گرفته شود و واشنگتن تعرفه‌های جدیدی بر محصولات چینی اعمال نکند.

اختلافات تجاری دو کشور از جمله تحریم شرکت هوآوی چین توسط آمریکا، نگرانی‌ها را بابت اختلال در رشد اقتصاد جهانی افزایش داده است.

همزمان با آغاز مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور آمریکا و چین، ترامپ اعلام کرده بود که آماده یک توافق "تاریخی" با شی جینپینگ است؛ توافقی که می‌تواند تنش‌های دو کشور را کاهش دهد و یا در صورت عدم توافق، باعث شدت گرفتن جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی جهان شود.

مناقشه تجاری دو کشور، علاوه بر آشفته کردن بازارهای جهانی و ایجاد اختلال در خطوط تولید، برای شرکت‌های آمریکایی و چینی میلیون‌ها دلار ضرر به همراه داشته است.

ترامپ در آغاز دیدار خطاب به شی گفت که دو کشور روابط نزدیکی داشته‌اند و یک لغزش باعث اتفاقات اخیر شده است و اکنون در حال نزدیک‌تر شدن به هم هستند.

وی افزود: "اگر بتوانیم به یک توافق تجاری منصفانه برسیم، اتفاقی تاریخی رخ خواهد داد"؛ وی در ادامه بدون اینکه جزئیاتی در مورد توافق مد نظرش ارائه دهد، افزود: "ما کاملاً آماده توافق هستیم و می‌دانم که شما نیز آماده آن هستید".

پیش‌تر ترامپ اعلام کرده بود که اگر در این مذاکرات به توافق نرسند و چین اصلاحات اقتصادی مد نظر آمریکا را لحاظ نکند، ایالات متحده تعرفه واردات محصولات از چین را به تمام کالاهای چینی اعمال خواهد کرد.

شی جینپینگ به ترامپ گفته است که آماده تبادل نظر درخصوص مسائل اساسی است و بر لزوم گفتگو به جای مقابله تاکید کرده است. وی همچنین اعلام کرده است که پس از چهل سال، تغییراتی بنیادین در وضعیت بین‌الملل و نیز روابط چین و آمریکا رخ داده است، اما مسئله اصلی این است که آمریکا و چین هر دو از همکاری نفع می‌برند و در صورت مناقشه، ضرر خواهند کرد.

رئیس‌جمهور چین نیز اظهار داشت: "من آماده تبادل نظر با شما درخصوص امور اساسی برای بهبود روابط آمریکا و چین بر اساس همکاری، هم‌سویی و ثبات هستم."

در همین حال گزارش شده است شی جینپینگ به ترامپ گفته است که امیدوار است آمریکا بتواند با شرکت‌های چینی منصفانه رفتار کند. وی هم‌چنین عنوان داشته که بر اساس موضوعاتی مانند حق حاکمیت و احترام، چین مدافع منافع و حقوق خود است.

امروز، روزنامه "گلوبال تایمز" چین به ضرورت توجه همگان به "اقدامات دمدمی مزاجانه آمریکا" اشاره کرده است؛ خروج ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس، یکی از موارد ذکر شده توسط این روزنامه است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است: "کشورها علی‌رغم مشکل بودن این کار، باید از اقدامات آمریکا ممانعت به عمل آورند؛ مشکل در این است که بسیاری از کشورها بخاطر قلدری آمریکا، در ابراز مخالفت خود با این کشور عاجز هستند و یا چشم امید به نفع بردن از اقدامات فرصت‌طلبانه آمریکا در بهم زدن نظم جهانی دارند.

در همین حال به نوشته روزنامه "نیهون کیزای" ژاپن، رهبران بزرگ اقتصادی در مقابله با پروتکشنیسم (سیاست‌های حمایتی از تولید داخلی علیه مراودات جهانی) اقدامات جدی اتخاذ نکرده‌اند.

به گفته مارک شورت، رئیس دفتر معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از سرگیری مذاکرات تجاری، بهترین نتیجه مذاکرات ترامپ و شی جینپینگ می‌تواند باشد.

آمریکا اظهار داشته است که چین برای سال‌ها، با وادار کردن شرکت‌های آمریکایی برای افشای رموز تجارت به عنوان شرط انجام فعالیت در چین و نیز حمایت مالی از شرکت‌های ایالتی برای تسلط بر بازار داخلی و بین‌المللی، از دارایی‌های معنوی آمریکا سرقت کرده است.

مقامات چینی می‌گویند که آمریکا خواسته‌های غیرمنطقی دارد و باید به فکر اعطای امتیاز به چین نیز باشد.

یک دیپلمات چینی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: "ما فکر می‌کنیم فشار از سوی آمریکا بسیار زیاد است؛ آن‌ها با وجود بیشتر کردن درخواست‌هایشان، حاضر به اعطای امتیاز به چین نیستند".

مناقشه تجاری آمریکا و چین بعد از ناکامی در مذاکرات ماه مه بالا گرفت؛ زمانی که واشنگتن، پکن را متهم به متوقف کردن اصلاحات تجاری کرد. ترامپ تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد رساند و چین نیز در تلافی این اقدام، تعرفه واردات کالاهای آمریکایی را افزایش داد.

اختلافات دو کشور اخیراً حتی از سطح تجاری فراتر رفته است و دولت آمریکا، با منع کردن شرکت‌های آمریکایی از تجارت با شرکت هوآوی، آن را یک تهدید امنیتی خوانده است.

مقامات آمریکایی، دولت‌های دیگر را نیز برای تحریم هوآوی در برنامه‌های توسعه شبکه نسل پنجم، تحت فشار قرار داده‌اند. ترامپ اعلام کرده است که کاهش محدودیت‌ها بر فعالیت هوآوی می‌تواند یکی از موارد مذاکره با چین باشد.

در همین راستا چین با اعلام اینکه این شرکت، نمی‌تواند تهدید امنیتی محسوب شود، از آمریکا درخواست کرده است که آن را از تحریم خارج کند.

بسیاری از رهبران گروه ۲۰، دیروز در آغاز اجلاس ژاپن هشدار دادند که جنگ تجاری آمریکا و چین، یک تهدید برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری اظهار داشته است که مناقشات تجاری چین و آمریکا باعث کاهش رشد اقتصاد جهانی است.

انتهای پیام/

با یک کلیک به کانال تلگرام پیام ایران بپیوندید

کد خبر: 7411