چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

شنبه،۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
 چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

گروه سلامت- ​یک متخصص ارتوپد گفت: ساخت بافت استخوان تا ۳۵ سالگی بیشتر از تخریب است، اما از این سن به بعد سرعت تخریب بیشتر خواهد شد. 

به گزارش پیام ایران، به نقل از باشگاه خبرنگاران، درباره تراکم استخوان و بیماری پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان به معنی تحلیل رفتن بافت استخوان با میزانی بیش از حد نرمال و کاهش تراکم بافت استخوانی است؛ در این حالت احتمال شکستگی استخوان هم افزایش می‌یابد.

وی درباره علل پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان با تراکم بافت استخوان در ارتباط است، تراکم استخوان از سن بلوغ شکل می‌گیرد و استاندارد بودن این تراکم به تغذیه سالم حاوی کلسیم مثل لبنیات و ورزش نیاز دارد، بافت استخوان یک بافت زنده است که مدام ساخته و تخریب می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: فرایند ساخت بافت استخوان  از دوران کودکی تا ۳۵ سالگی بیشتر از تخریب استخوان صورت می‌گیرد، اما از این سن به بعد سرعت تخریب بیشتر از ترمیم خواهد بود؛ هرچه بافت استخوانی در سنین جوانی تراکم بهتری داشته باشد در سنین بالا کمتر تخریب می‌شود.

حسن زاده درباره عوامل تاثیرگذار بر بروز پوکی استخوان اظهار کرد: کاهش استروژن در بدن خانم‌ها، عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی فاقد کلسیم مورد نیاز روزانه، مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید‌ها و سیگار کشیدن از عوامل ایجاد این بیماری است.

وی در ادامه درباره علائم  پوکی استخوان گفت: معمولاً تا شکستگی رخ ندهد علائم و نشانه‌ خاصی از پوکی استخوان دیده نمی‌شود؛ پس به آن بیماری خاموش گفته می‌شود.

10179914_645.jpg

این متخصص ارتوپد بیان کرد: افرادی که خیلی لاغر هستند یا بستگان درجه یک آن‌ها سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر مستعد این نوع بیماری هستند، البته افرادی که دارو‌های خاصی مانند کورتون‌ها و دارو‌های ضد صرع مصرف می‌کنند به این بیماری  مبتلا می‌شوند.

وی درباره روش‌های درمان و پیشگیری پوکی استخوان گفت: پیشگیری از بروز پوکی استخوان درمان اصلی است، زیرا برای استخوانی که دچار پوک شده است  دیگر راه برگشتی وجود ندارد؛ برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان یک کار تیمی لازم است که شامل تمرینات ورزشی، رژیم غذایی متعادل و تغییر سبک زندگی می‌شود.

حسن زاده در پایان یادآوری کرد: تمرینات فیزیوتراپی به کاهش احتمال زمین خوردن‌ها و شکستگی‌های پی در پی کمک می‌کند، همچنین دارو‌های استروژنی نیز برای درمان این عارضه مفید هستند؛ میدان الکترومغناطیسی روشی است که با ایجاد یک میدان قوی آهنربایی به معدنی کردن استخوان‌ها و افزایش تراکم آن کمک می‌کند و از دیگر روش‌های درمانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 7452