راه اندازی سامانه ملی مدیریت توزیع کالا

يکشنبه،۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
راه اندازی سامانه ملی مدیریت توزیع کالا

گروه اقتصادی - رونمایی از "سامانه مدیریت توزیع کالا" طی مراسمی به همت انجمن شرکت‎های صنعت پخش ایران و با حمایت وزارت  صمت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پیام ایران ، در این همایش مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت، اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران، نمایندگان سامانه تجارت، مدیران عامل و مدیران فناوری اطلاعات شرکت‎های صنعت پخش در سالن شهید همت وزارت صمت حضور داشتند.
سامانه مدیریت توزیع کالاها و صدور مجوز پخش، امکان رصد شبکه قانونی توزیع کالا و شناسایی شرکت‌هایی که شفاف فعالیت می‌کنند در مبارزه با فساد، قاچاق کالا و مدیریت درست این صنعت را احیا خواهد کرد.

سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‎های صنعت پخش ایران به خبرنگار ما گفت: فاز دوم این سامانه که امروز رونمایی شد، مربوط به رصد کالا از تولیدکننده و واردکننده تا مکان‌های عرضه کالا است.
وی ادامه داد: تفاوت این سامانه با دیگر سامانه‎ها این است که از متولیان و کارشناسان این امر برای طراحی و اجرا استفاده شده است. این سامانه کاربری بسیار راحت داشته باشد و از تکنولوژی استفاده شده که بدون استفاده از کار مازاد قابلیت استفاده داشته باشد. همچنین از توکن‎هایی که بر نرم‌افزارها وصل می‌شود استفاده شده که در زمان‎های مشخص، اطلاعات به صورت اتوماتیک به این سامانه انتقال پیدا کند.
وی افزود: نقطه قوت این سامانه آن است که به صورت گسترده همه کالاها به سامانه وارد نشده و در فاز اول به کالاهای اساسی پرداخته شده است و در فازهای بعدی کالاهای دیگر به آن اضافه می‌شود. به همین دلیل امکان استفاده از سامانه بیشتر خواهد شد. همچنین جهت ارتقائ کار، برای اعضا چندین سمینار و کارگاه آموزشی نیز گذاشته شده است.
وی ادامه داد: هدف مشترک ما و وزارت صمت، سلامت رصد کالا است که اطمینان داشته باشیم کالایی که تولید و یا وارد می‌شود،در کانال‌های درست عرضه گردیده و یا در مکان‎های عرضه به مصرف کننده نهایی درست برسد. خصوصا در شرایط خاص و تحت تحریم‎های ناجوانمردانه فعلی کالا به صورت بهینه توزیع و عرضه شود.

وفا تقی پوریان عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران نیز گفت : ایجاد این سامانه که زیر مجموعه سامانه جامع تجارت است، می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با رانت و فساد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پخش، شاهرگ توزیع مویرگی محصولات و کالاها در کشور هستند گفت: این  شرکت‌ها مسئولیت خطیر پخش محصولات با قیمت مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب را به عهده دارند.

وی افزود: از آنجا که ضرورت داشت انسجامی بین شرکت‌های پخش برقرار شود، این انجمن برای همگرایی بین شرکت‏ها تشکیل شده تا بهترین نتیجه حاصل شود. وی گفت: بر اساس تعاملاتی که با تصمیم‌گیران دولتی و حاکمیتی برقرار می‌شود و طبق قانون مستمر توسعه کسب و کار کشور، کلیه دستورالعمل‌ها و روش‎های اجرایی که برای سیستم توزیع کشور تدارک دیده می شود، در تعامل با انجمن تدوین شده و از طریق انجمن به کلیه شرکت‌های پخش ابلاغ می شود. وی افزود: در استان‌ها هم از طریق شعبات به همین ترتیب اشاعه پیدا می‌کند و مباحث نظارتی نیز به انجمن در حال تفویض است. در واقع ارتباط دقیق‎تری بین دولت و بخش خصوصی در حال برقراری و در یک تفاهم چند جانبه به بهترین روش قابل انجام است.

رامین فتاحیان عضو هیئت مدیره انجمن پخش ایران نیز  به اهم چالش‎های این صنعت پرداخت و گفت: هزینه‎های ما به طور روزمره در حال افزایش است و تورمی که در کشور وجود دارد نیزسرعت بالایی دارد. وی ادامه داد: دیگر تامین کننده‌های ما برای تامین کالا بسیار مشکل دارند به خصوص در بخش روغن. چنین مواردی باعث می شود که هزینه‌های ما بالاتر برود. چراکه در این شرایط با حداکثر ظرفیت تولید، نمی توانند فعالیت کنند.

وی افزود: این سامانه، سامانه‎ای استراتژیک است و بیشتر در راستای شفاف سازی است و شبکه‌های توزیع قانونی و غیر قانونی را مشخص می‌کند و در راستای حمایت از مصرف کننده است.

حمید محله‎ای معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت هم به خبرنگار ما گفت: امروز آرزوی دیرینه بیش از ۱۰ ساله ما محقق می شود، این سامانه ارتباط شبکه اطلاعاتی توزیع کالا که توسط بخش خصوصی تولید شده را به اشتراک گذاشته و این اطلاعات به ما و بانک‎های اطلاعاتی وزارتخانه اتصال پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: این اطلاعات برای دولت نیز ارزان است چون حدود ۸۵ درصد کالا و در بخش‎هایی ۱۰۰ درصد کالاها از مبادی تولید یا واردات تا سطح خرده‌ فروشی را دربر می‌گیرد و وقتی به دولت متصل می‌شود می‌تواند برای برنامه‌ریزی آینده و حتی رصد کالا مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

با یک کلیک به کانال تلگرام پیام ایران بپیوندید

کد خبر: 7471