فواید دمنوش گل سرخ

سه شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۲

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- خواص درمانی گلبرگ های رز از قرن ها پیش شناخته شده بوده و امروز هم درباره خواص درمانی دمنوش و همینطور روغن آن صحبت های زیادی می شود. شواهد زیادی وجود دارد که همه تیره های این گل باستانی هستند و فسیل هایی با قدمت 30 میلیون سال که از قاره آمریکا به دست آمده آن را ثابت می کند. از قدیم الایام گلاب گیری در خاورمیانه و به خصوص ایران رایج بوده و امروز جنبه جهانی پیدا کرده. شواهد دیگری همینطور دال بر مصارف درمانی این گیاه از زمان باستان برای بیماری های گوناگون وجود دارد مانند درمان دل درد، مشکلات گوارشی و مشکلات قاعدگی.

گل سرخ دارای مقادیر فراوانی ویتامین ث است و دمنوش آن حاوی پلی فنول فراوان است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که  در درمان آسیب‌های سلولی و محافظت از بدن در مقابل بیماری های خطرناک مثل مشکلات قلبی و سرطان شهرت دارند. در ادامه تعدادی از ویژگی های گل سرخ را خواهیم گفت:

درمان دردهای قاعدگی

دمنوش گل سرخ به طور سنتی در گوشه و کنار جهان به دلیل تاثیر آن در دردهای قاعدگی توصیه می شود. تا همین اواخر بررسی علمی ای که این ویژگی گل سرخ را ثابت کند وجود نداشت. اما پژوهشی که در سال 2005 در تایوان انجام شد توانست این ادعا را ثابت کند. در این بررسی که به مدت 6ماه بر روی 130 زن انجام شد نشان داد که دمنوش گل رز می تواند دردهای قاعدگی را کم کند و حالت آرام بخش دارد.

پوست و موی بهتر

گلبرگ‌های گل سرخ مملو از ویتامین ث هستند که همین باعث خواص آنتی اکسیدانی آن می شود. بهتر است ویتامین های مورد نیاز بدن با خوردن مواد طبیعی به دست آورده شوند تا استفاده از قرص و کپسول.

ما روزانه در معرض رادیکال های آزاد و مواد سمی محیطی هستیم و بدن ما برای مقابله با آنها به کمک نیاز دارد. نیازی نیست که پول هنگفت برای محصولات آرایشی خرج کنید در حالی که می توانید تمام مایحتاج پوست را از منابع سالم و مغذی طبیعی برای پوست به دست بیاورید.

نوشیدن مقدار فراوان دمنوش رز می تواند از ایجاد چین و چروک های پوستی و پیری پوست جلوگیری کند. گل سرخ نه تنها سیستم ایمنی بدن را قوی می کند بلکه به کلاژن سازی در پوست کمک می کند که همین موضوع باعث جوان سازی پوست می شود. این گیاه همچنین به دلیل خواص ضد التهابی موجود در آن برای درمان جوش و آکنه هم موثر است. بی دلیل نیست که تعداد زیادی از محصولات تولید شده برای سلامت پوست حاوی عصاره گل سرخ هستند. گلاب و روغن گل سرخ هر دو در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که گل سرخ سرشار از ویتامین ث است می تواند به عنوان ماده طبیعی بی نظیری در تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد. یک سیستم ایمن قوی به شما کمک می کند که همیشه سلامت باشید و کمتر به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار شوید.

درمان گلودرد

یک دمنوش گرم و مطبوع از گل سرخ می تواند التیام بخش درد گلو باشد. ویتامین ث آن می تواند عفونت گلو را کمتر کرده و آن را آرام کند. حال اگر دمنوش را با مقداری عسل همراه کنید هم از نظر مزه و هم خواص بهتر هم می شود.

بهبود کارکرد دستگاه گوارش

دمنوش گل سرخ برای دستگاه گوارش خوب است. چرا که این گیاه باعث تحریک و تولید صفرای بیشتر می شود که به هضم بهتر غذا کمک می کند. صفرا همینطور به هضم چربی ها کمک می کند . گل سرخ به رشد باکتری های خوب در روده ها کمک می کند. این گیاه همچنین می تواند ملین خفیفی هم باشد.

درمان استرس و اضطراب

درکنار فواید گفته شده دمنوش رز میتواند ذهن را آرام کند . اضطراب و افسردگی از بیماری های رایج زندگی مدرن هستند . درمقابل داروهای شیمیایی اعصاب موجود که معمولا با مشکل وابستگی و عوارض جانبی دیگر همراه هستند گل سرخ انتخاب سالم و هوشمندانه ای است. بسته به شدت میزان بیماری روانی ممکن است که این گیاه به طور کامل مشکل را حل نکند اما حداقل به عنوانی بخشی از درمان توصیه می شود. خواص آرام بخش آن همین طور به داشتن خواب آسوده در شب هم کمک می کند.

ادرار آور است: اگر از عفونت توام با درد در دستگاه ادراری رنج می برید نوشیدن دمنوش گل سرخ می تواند به شما کمک کند تا عفونت را در کنترل بگیرید و درد خود را کاهش دهید. این دمنوش یه مدر طبیعی است که می تواند درمانی طبیعی برای عفونت های ادراری خفیف باشد و برای سلامت کلیه ها هم خوب است و گفته می شود از ایجاد سنگ کلیه هم جلوگیری می کند.

مفید برای کاهش وزن

قبل از اینکه امید فراوان به این دمنوش ببندید باید گفت که هیچ خاصیت معجزه گری برای کاهش وزن در دمنوش گل سرخ نیست. تنها به این دلیل که یک نوشیدنی سالم وطبیعی و مطبوع بدون کالری است برای کسانی که قصد وزن کم کردن دارند می تواند مفید باشد. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل سرخ بین وعده های غذایی  به جای نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار نه تنها می تواند احساس گرسنگی را برطرف کند به نسبت یک فنجان قهوه یا چای سالم تر هم هست. بد نیست اگر قصد کاهش وزن دارید این دمنوش را به رژیم خود به صورت روزانه و دراز مدت اضافه کنید.

درمان یبوست

دمنوش گل سرخ از زمان های قدیم برای درمان یبوست استفاده می شده. این گیاه به دلیل خواص ملین بودن آن به کسانی که با مشکل یبوست سرو کله می زنند توصیه می‌شود.

فراموش نکنید که بدون کافئین بودن این نوشیدنی باعث می شود نوشیدن آن را در هر ساعتی از روز توصیه کنیم . اگر مصرف کننده جدی کافئین هستید و قصد تغییر رژیم به نوشیدنی ها و چای های بدون کافئین را دارید این دمنوش را به شما توصیه می کنیم .

چگونه دمنوش گل سرخ تهیه کنیم؟

این روزها پیدا کردن گل سرخ خشک کار دشواری نیست اما اگر خواستید می توانید گل سرخ را خودتان برای تهیه دمنوش آماده کنید به این ترتیب که: مقداری گلبرگ رز تهیه کنید. آنها را تمیز کنید و خوب با آب شستشو دهید و با حوله تمیز خشک کنید. یک فنجان و نیم آب را در ظرفی تا قبل از جوشیدن حرارت دهید(حدود80درجه سانتی گراد). گلبرگ های آماده شده را به آب اضافه کنید و چند ثانیه بعد گازرا خاموش کنید و بگذارید 5تا10 دقیقه دم بکشد. رنگ گلبرگ ها باید تیره شده باشد. حال دمنوش شما آماده نوشیدن است اگر دوست داشتید می تواند عسل یا طعم دهنده دیگری هم به نوشیدنی خود اضافه کنید.

منبع: healthyfocus.org

انتهای پیام/

کد خبر: 76