هشدار به خانم‌ها؛ مراقب این بیماری مرموز باشید

دوشنبه،۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
هشدار به خانم‌ها؛ مراقب این بیماری مرموز باشید

گروه سلامت- ​یک متخصص زنان و زایمان گفت: اندومتریوز نوعی بیماری است که ممکن است در هر جایی از حفره لگنی وجود داشته و فعالیت کند.

به گزارش پیام ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اندومتریوز نوعی بیماری است که ممکن است درهر جایی از حفره لگنی وجود داشته و فعالیت کنند. یکی از نشانه های بارز این نوع بیماری، درد در ناحیه لگن است.

او گفت: بیماری های دیگری هستند که می توانند موجب بروز اندومتریوز شوند، همانند بیماری های عفونت لگن ،کیست تخمدان و سندرم روده تحریک پذیراست.

این متخصص زنان و زایمان درباره علائم بیماری اندومتریوز بیان کرد: درد شدید قاعدگی که حتی با مسکن های ساده هم رفع نمی شود، عادت ماهانه های طولانی همراه با خونریزی شدید از جمله نشانه های این نوع بیماری است که گاهی ممکن است ناراحتی های روده ای و ادراری که به همراه اسهال، یبوست و نفخ  است نیز همراه با آن رخ دهد.

او درباره علل شایع این نوع بیماری افزود: یکی از شایع ترین علل اندومتریوز قاعدگی عقب گرد است. در این نوع قاعدگی، خون قاعدگی شامل سلول های اندومتر است که به جای آنکه از بدن خارج شوند، از طریق لوله های رحمی وارد حفره لگنی می شوند. این سلول های اندومتر به دیواره لگن می چسبند و در آنجا رشد خواهند کرد و موجب خونریزی شدید  در طول این دوره می شوند.

متخصص زنان بیان کرد: اندومتریوز ۳۰ درصد از موارد ناباروری را در برمی‌گیرد اما همه زنان مبتلا به اندومتریوز مشکل بارداری ندارند و حتی  ممکن است علائم آن را تشدید کند.

او گفت: بعضی از راه‌های تأثیرگذار اندومتریوز بر باروری همانند اندومتریوز زخمی، چسبندگی یا کیست وجود دارد که در اطراف تخمدان به وجود می‌آیند و مانع ورود تخمک به لوله رحمی می‌شود. اندومتریوز گاهی در لوله‌های رحمی شکل می‌گیرد و مسیر داخل لوله‌ها را مسدود کرده  و مانع تماس تخمک و اسپرم خواهد شد. البته هنوز دلیل اندومتریوز هنوز مشخص نشده است اما بعضی از پزشکان معتقدند که مشکل از  سیستم ایمنی بدن است.

این متخصص زنان تصریح کرد: به ندرت اندومتریوز در قسمت های خارجی از لگن مثل قفسه سینه، مغز و اندامها رخ می دهد. برای تشخیص معاینه بالینی صورت می‌گیرد. در این هنگام تخمدان‌ها در ناحیه کف لگن دیده می شود. هیچ  تست آزمایشگاهی و تصویربرداری برای تشخیص قطعی این بیماری وجود ندارد اما سونوگرافی ممکن است کیست های تخمدان را  نشان دهد.

افتخار درباره درمان این بیماری توضیح داد: دوش آب گرم و پدهای گرماده، عضلات لگن را آرام و شل می‌کند و از گرفتگی و درد می کاهد. داروهای غیراستروئیدی و غیرالتهابی مانع بروز درد اندومتریوز می‌شوند البته افراد باید به طور مرتب ورزش کنند.

وی در  پایان گفت: بیمارانی که برای درمان بیشتر از  طب سوزنی استفاده می کنند؛ اثر مطلوبی را دریافت نخواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 7699