چه کنیم که به دیابت بارداری دچار نشویم

سه شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۷

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- دیابت بارداری نوعی دیابت است که حدود ۹ درصد از زنان در دوران بارداری به آن دچار می شوند.این افزایش قند خون موقتی است و پس از زایمان برطرف می شود. در طی بارداری جفت، شروع به ترشح هرمون هایی میکند که عملکرد انسولین را مسدود می کنند. این اتفاق باعث می شود که مواد قندی مدت زمان بیشتری در خون باقی بمانند و جنین بتواند به نحو مناسبی از آن تغذیه کند. لازم به ذکر است که اگر سطح قند خون شما قبل از بارداری بالاتر از سطح معمول باشد ، پس از بارداری احتمال ابتلا به دیابت بارداری در شما بیشتر خواهد بود.

دیابت بارداری ممکن است برای هر زنی حتی کسانی که سبک زندگی سالمی دارند هم اتفاق بی افتد و دلایل آن به طور کامل شناخته نشده است. متاسفانه این بیماری نشانه خاصی ندارد و تنها پس از آزمایش به وجود آن پی می برید. معمولا پزشک شما در سه ماهه دوم بارداری انجام این آزمایش را برای شما تجویز میکند.

 اما آیا می توان از وقوع دیابت بارداری پیشگیری کرد؟

هرچند که به طور کامل نمی توان از وقوع این بیماری پیشگیری کرد اما  راهکارهایی وجود دارند که احتمال ابتلا به آن را در دوران حاملگی را کاهش می دهند:

قبل از اقدام به حاملگی وزن اضافی خود را کم کنید

البته این به معنای آن نیست که اگر اضافه وزن دارید حتما به دیابت مبتلا می شوید اما احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر است.

در دوران بارداری رژیم غذایی سالمی داشته باشید

سعی کنید از رژیم غذایی ای تبعیت کنید که سطح قند خون شما را بیش از حد لازم افزایش نمی دهند. از غذاهای فراوری شده پرهیز کنید و تا می توانید سبزیجات تازه مصرف کنید.

باید سعی کنید هسته اصلی رژیم غذایی تان را مواد پروتیینی تشکیل دهد و برعکس از کربوهیدرات ها و همین طور غذاهای فراوری شده پرهیز کنید.

مرکز دیابت آمریکا، رژیم غذایی ای تحت عنوان «بشقاب من» برای  پیشگیری از این بیماری در دوران بارداری ارائه داده که بیان کننده مواد غذایی است که شما مجاز هستید دراین دوره مصرف کنید. قابل ذکر است که ۲۵درصد این رژیم غذایی روزانه را پروتیین، ۲۵درصد را مواد نشاسته ای و ۵۰ درصد را مواد غیرنشاسته ای همچون انواع سالادها و سبزیجات تشکیل می دهد.

غذاهایی که مصرف آنها در پیشگیری از دیابت بارداری توصیه می شود عبارتند از:

سبزیجات تازه و همین طور انواع سبزیجات بخارپز

تخم مرغ( به خصوص سفیده آن که پروتیین بالایی دارد)

میوه های تازه ای که قند کمی دارند و مصرف آن ها در این دوره بی خطر است

سینه مرغ بدون پوست

ماهی

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد:

شیرینی ، شکلات و تنقلات شیرین

فست فود

میوه های خشک شده

نوشیدنی های حاوی مواد قندی

مواد غذایی پرنشاسته مثل برنج یا سیب زمینی

میوه هایی که قند بالایی دارند: پرتقال، موز، خرما، انگورو هندوانه

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب فراوان در طول روز هم می تواند میزان قندخون شما را کنترل کند. پس از نوشیدن آب در طول روز غافل نشوید.

سعی کنید درطول دوران بارداری بی تحرک نباشید

فراموش نکنید که درکنار یک رژیم غذایی مناسب، داشتن تحرک بدنی و انجام ورزش هایی که در این دوره بی خطر هستند نیزدر پیشگیری از دیابت بارداری نقش مهمی ایفا میکند. بهتر است با مشورت پزشک خود حداقل سه بار در هفته وبه مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

با رعایت موارد فوق می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در دوران بارداری کاهش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 77