شیر ایرانی از خطر انقراض نجات یافت / کامران و ایلدا در باغ وحش ارم (عکس)

سه شنبه،۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱

شیر ایرانی از خطر انقراض نجات یافت / کامران و ایلدا در باغ وحش ارم (عکس)

گروه اجتماعی - در روز جهانی شیر، نوزدهم مرداد ماه، دو شیر نژاد ایرانی که از انگلیس و ایرلند به ایران انتقال یافته بودند، در یک قفس قرار گرفتند. بدین ترتیب بخت با ایران یار بود که سرنوشت شیر ایرانی مثل ببر ایرانی به انقراض نینجامد.

به گزارش پیام ایران  نام شیر نر "کامران" است که اردیبهشت و نام شیر ماده "ایلدا"ست که خرداد وارد ایران شده و باغ وحش ارم تهران خانه جدید آنها شد.
دامپزشک ارشد باغ وحش ارم، درباره وضعیت این دو شیر گفت: این دو شیر از زمان ورود به  ایران تاکنون همدیگر را ملاقات نکرده‌اند اما در مراحل مختلف با هم آشنا شدند و بوی همدیگر را گرفته‌اند.
وی  افزود: در چند مرحله جایگاه این دو شیر با هم جابجا شده و با این کار با بوی هم آشنا شدند و تصمیم گرفته شد در روز جهانی شیر این دو برای اولین بار به هم معرفی شوند که این کار انجام شد. 
وی درباره امکان احیای شیر ایرانی در کشور گفت: اکنون هیچ زیستگاهی برای شیر در کشور نداریم زیرا گام اول احیای هر گونه‌ای، احیای زیستگاه آن است که در واقع کار آسانی نیز نیست، برای حیوانی مانند شیر و به طور کلی گوشتخواران باید زیستگاهی داشته باشیم که به اندازه کافی بزرگ و از طعمه غنی باشد و معارض نداشته باشد. 
وی ادامه داد: از ۱۰ گونه گربه‌سانی که در ایران داشتیم، دو گونه (شیر و ببر ایرانی) منقرض شده و هشت تای دیگر به جز پلنگ، در وضعیت بحرانی قرار دارند، کسانی که دلشان به حال حیات وحش ایران می‌سوزد می‌توانند حیات وحش کشور را حفظ کنند و در این راه اولین گام این است که داشته‌هایمان را حفظ و وضعیت آنها را احیا کنیم و بهبود ببخشیم تا بتوانیم به یک جمعیت و شرایط مطلوب برسانیم. 
وی تاکید کرد: بنابراین اکنون نه تنها امکان احیای شیر در کشور وجود ندارد، بلکه سازمان محیط زیست باید مثلا برنامه‌ای ۵۰ ساله تهیه و در آن راهبردها و چشم‌انداز ۵۰ سال بعد را درباره وضعیت شیر و زیستگاه این حیوان در کشور مشخص کند.
هرچند کارشناس باغ وحش درباره امکان جفت‌گیری این شیرها گفته فعلا اظهار نظر دراین‌باره زود است، اما به نظر می‎رسد باید با برنامه ریزی و انجام جفت‎گیری این دو شیر ایرانی – آسیایی، امکان تداوم نسل و نژاد آنها را بیش از گذشته فراهم آوریم.

انتهای پیام/

با یک کلیک به کانال تلگرام پیام ایران بپیوندید

کد خبر: 7790