۲۰ خودروساز برتر جهان معرفی شدند

جمعه،۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
۲۰  خودروساز برتر جهان معرفی شدند

گروه فناوری- فهرستی جدید از ۲۰ شرکت برتر خودروسازی در جهان منتشر شد.

به گزارش پیام ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، صنایع خودروسازی از جمله مورد توجه‌ترین بخش تولیدی هر کشور از نظر حاکمیت و مردم محسوب می‌شود، دلیل آن نیز واضح است، خودروسازی برای دولت هر کشور یک منبع درآمد سرشار و پویا خواهد بود و از طرفی صنعت خودروسازی، ارتباط مستقیمی با مردم دارد، تولیدات کارخانه‌های خودروسازی، مستقیما به دست مردم می‌رسد و مورد استفاده عموم جامعه است. مردم نیز علاقه فراوانی به استفاده از یک خودرو با کیفیت و قدرتمند دارند، یک خودرو توانمند و با قابلیت می‌تواند زندگی روزمره مردم را آسان کند و خاطرات خوبی برایشان بسازد، به همین جهت صنعت خودروسازی در جهان به یکی از بزرگ‌ترین و رقابتی‌ترین شاخه‌های تولیدی تبدیل شده است.

نام برندهای بزرگ و شرکت‌های باسابقه در صنعت خودروسازی که در تلاش‌اند تا با تولیدات بهتر و در عین حال ارزان‌تر، سهم بیشتری در بازار جهانی داشته باشند، ارزش بیشتری به این صنعت می‌بخشد، برندهای قدرتمندی که هر کدام سالیانه، در رقابتی سخت و دشوار به‌دنبال درآمد بیشتر هستند و از طرفی برنامه‌های بزرگی برای آینده این صنعت دارند.

مانند هرسال فهرستی از برترین شرکت‌های خودروسازی در جهان منتشر شده است، این فهرست براساس درآمد و سود شرکت‌ها تنظیم می‌شود. می‌توان گفت طی سال‌های اخیر، سه یا چهار شرکت برتر خودروسازی در جهان، جایگاه‌های ثابتی داشتند به نوعی رسیدن به جایگاه آنان کار بسیار دشواری است، اما دیگر شرکت‌ها در رده‌های دیگر تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر خود را به رتبه‌های بالایی فهرست نزدیک کنند. بر اساس اسناد منتشر شده از پایان یافتن دوره مالی سال ۲۰۱۸ و نیمه اول سال ۲۰۱۹، فهرست ۲۰ شرکت بزرگ خودروسازی در جهان منتشر شده که طی دو گزارش، به معرفی آنان خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

 

۲۰- شرکت سوزوکی

کشور: ژاپن

درآمد: ۳۴.۹ میلیارد دلار – ۳ درصد رشد

سودآوری: ۱.۶ میلیارد دلار – ۱۷ درصد افت

10426703_726.jpg

شرکت با سابقه سوزوکی طی سال مالی گذشته، از نظر سودآوری وضعیت خوبی نداشت، این شرکت علی‌رغم افزایش درآمد با کاهش سودآوری همراه بود، سوزوکی به طور معمول به ساخت خودرو‌های سطح متوسط با قیمتی مناسب در شرق آسیا و اروپا شناخته می‌شود، مدل MVP این شرکت در سال گذشته فروش خوبی داشت و بخشی از درآمد سوزوکی به واسطه این مدل به دست آمد. فروش مدل MVP به خصوص در هند بسیار خوب بود و با رشد چشمگیری همراه شد. این شرکت به همراه برند مزدا و سوبارو در تولید خودرو‌های الکتریکی با تویوتا همکاری می‌کند.

 

۱۹- شرکت تاتا موتورز

کشور: هند

درآمد: ۴۳.۶ میلیارد دلار – ۴.۹ درصد افت

سودآوری: ۴.۱ میلیارد دلار – ۳۹۵ درصد افت

b48b2f30-94ce-467e-813f-9fe4cc4acd39.jpg

شرکت تاتا موتورز شاید به دلیل مالکیت ۹۰ درصدی برند جگوار لندروور معروف باشد، اما در هر صورت مالکیت لندروور نیز موجب نشد تا این شرکت در سال مالی گذشته با ضرر هنگفت ۴.۱ میلیارد دلاری مواجه نشود. این شرکت با کاهش پیشرانه‌های دیزلی شاسی‌بلند‌های خود که انتخابی محبوب برای مردم است و همچنین کاهش فروش لندروور در چین، نتوانست درآمد مطلوبی داشته باشد و با درصد منفی سودآوری همراه شد.

 

۱۸ - شرکت کیا

کشور: کره جنوبی

درآمد: ۴۹.۲ میلیارد دلار – ۴ درصد رشد

سودآوری: ۱.۱ میلیارد دلار – ۲۲.۷ درصد رشد

10426705_306.jpg

کیا چراغ‌خاموش مسیر رشد خود را پیش گرفته است، هرچند وضعیت کلی کیا نسبت به سال گذشته پایدار است، اما فروش خوب شاسی‌بلند سورنتو موجب شد تا وضعیت این شرکت کمی بهبود پیدا کند، این شرکت ۳.۰۸ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۰۸، ۵۰ درصد رشد داشته و حالا برند‌های مرسدس بنز و رنو وضعیت بهتری نسبت به کیا دارند. کیا با افزایش صادرات خود می‌تواند در بازار‌های سودآوری، محبوبیت خود را افزایش دهد.

 

۱۷ - شرکت جیلی

کشور: چین

درآمد: ۴۹.۷ میلیارد دلار – ۲۰ درصد رشد

سودآوری: ۲ میلیارد دلار – ۸ درصد رشد

10426706_480.jpg

از زمانی که گروه خودروسازی جیلی در سال ۲۰۱۰ برند ولوو را خریداری کردند، دامنه سرمایه‌گذاری این شرکت رشد بالایی داشت، ولوو به تنهایی در سال گذشته ۶۴۲ هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو به‌فروش رسانده که ۴۳ درصد از فروش کل محصولات جیلی را شامل می‌شود، از طرفی خود تولیدات جیلی مانند شاسی‌بلند Boyue، در بازار چین خوش درخشیدند و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتند.

 

۱۶ - شرکت GAC

کشور: چین

درآمد: ۵۵ میلیارد دلار – ۹ درصد رشد

سودآوری: ۸۸۵ میلیون دلار – ۱۰.۵ درصد افت

10426707_594.jpg

گروه گاک با شرکت‌های تویوتا، میتسوبیشی، هوندا، ایسوزو، فیات و پژو در ساخت خودرو همکاری دارد، این برند به عنوان ششمین خودروساز برتر چینی، در سال گذشته تولیدات خود را در بازار این کشور، ۵.۵ درصد و به طور کلی ۱۰.۵ درصد افزایش داد. اما مالیات شراکت با برند‌های خارجی موجب شد تا در نهایت، سودآوری این شرکت با کاهش همراه شود.

 

۱۵ - شرکت رنو

کشور: فرانسه

درآمد: ۶۷.۸ میلیارد دلار – ۲.۳ درصد رشد

سودآوری: ۳.۹ میلیارد دلار – ۳۲ درصد رشد

10426708_995.jpg

رنو در حال حاضر بیشترین سهم بازار خودرو‌های الکتریکی در اروپا را دارد، سرمایه‌گذاری زودهنگام این شرکت بیش از هر شرکت دیگر در اروپا جواب داد و با وجود شرکت‌های قدر خودروسازی در این قاره، رنو توانست در این بخش، بهترین عملکرد را داشته باشد، همچنین فروش سری الکتریکی رنو در جهان نیز ۳۷ درصد رشد داشت که رقمی قابل احترام است. البته رشد فروش برند داچیا که زیر مجموعه رنو محسوب می‌شود در افزایش سودآوری این شرکت نیز تاثیرگذار بود.

 

۱۴ - شرکت BAIC

کشور: چین

درآمد: ۷۰.۲ میلیارد دلار – ۴.۴ درصد رشد

سودآوری: ۱.۱ میلیارد دلار – ۲۹ درصد افت

10426709_706.jpg

گروه بایک نیز مانند گاک با چند شرکت خارجی مانند مرسدس و هیوندای همکاری دارد، این شرکت در سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار برروی افزایش تولید مرسدس در کارخانه پکن این شرکت سرمایه‌گذاری کرد، اما به سودآوری مورد انتظار نرسید، البته این شرکت پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی چین را به‌فروش می‌رساند و پیش‌بینی می‌شود در این بخش، رشد چشمگیری در دو سال آینده داشته باشد.

 

۱۳ - شرکت پژو

کشور: فرانسه

درآمد: ۸۷ میلیارد دلار – ۱۸.۹ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷

سودآوری: ۳.۳ میلیارد دلار – ۵۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷

10426710_215.jpg

شاخصه موفقیت در بازار امروز خودرو دنیا، مدل‌های شاسی‌بلند است، شرکت پژو نیز با مدل شاسی‌بلند ۵۰۰۸ توانست فروش خود در بازار اروپا را ۵ درصد افزایش دهد، از دیگر دلایل رشد پژو در اروپا، افزایش فروش محصولات شرکت سیتروئن است که زیر مجموعه پژو محسوب می‌شود، همچنین برند اوپل که چند سالی تحت مالکیت جنرال موتورز آمریکا، ضرردهی داشت از زمانی که به پژو پیوسته، رونق خوبی پیدا کرده و به رشد درآمد این شرکت کمک کرده است.

 

۱۲ - شرکت هیوندای

کشور: کره جنوبی

درآمد: ۸۸ میلیارد دلار – ۱۸.۸ درصد رشد

سودآوری: ۱.۳ میلیارد دلار – ۶۱ درصد افت

10426711_594.jpg

هیوندای در ظاهر وضعیت فروش خوبی دارد، اما اعتصاب کارگران در سال گذشته موجب شد تا توقفی بزرگ در تولید کارخانه‌های این شرکت رخ دهد، همچنین کاهش قدرت اقتصاد کره جنوبی موجب شد تا صادرات محصولات هیوندای، به مقدار مورد انتظار بازگشت مالی نداشته باشد و این شرکت با کاهش سودآوی بزرگ ۶۱ درصدی همراه شود.

 

۱۱ – گروه FAW

کشور: چین

درآمد: ۸۹ میلیارد دلار – ۲۹ درصد رشد

سودآوری: ۲.۶ میلیارد دلار – ۶.۸ درصد افت

10426712_167.jpg

گروه فاو یکی از چهار تولید کننده خودرو در چین و به عنوان یک شرکت دولتی که وظیفه تامین وسایل نقلیه شهری و مقامات چینی را بر عهده دارد در سال گذشته با افزایش درآمد ۲۹ درصدی همراه بود، این شرکت که بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات فولکس‌واگن در چین است، از این طریق نیز ۲.۶ درصد افزایش درآمد داشت.

در گزارش بعدی، به ۱۰ شرکت برتر خودروساز در جهان خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 7969