مقام آمریکایی: حمله به آرامکو از طرفِ ایران بوده است

چهارشنبه،۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

مقام آمریکایی: حمله به آرامکو از طرفِ ایران بوده است

گروه سیاسی - یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری آمریکایی "آ‌بی‌سی نیوز" ادعا کرد: ایران حدود 20 "پهپاد" را به عربستان فرستاده و در کنار آن حدود 12 موشک "کروز" را از خاک کشورش به عربستان شلیک کرده است.

به گزارش پیام ایران یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری آمریکایی "آ‌بی‌سی نیوز" ادعا کرد: ایران حدود 20 "پهپاد" را به عربستان فرستاده و در کنار آن حدود 12 موشک "کروز" را از خاک کشورش به عربستان شلیک کرده است.

"آ.بی‌.سی‌نیوز" مدعی شد: منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در ماه‌های گذشته با تنش‌های زیادی روبه‌رو بوده و به همین دلیل ادعای استفاده ایران از موشک و پهپاد، در نوع خود ادعای بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

ترامپ در 24 ساعت گذشته به حملات انجام شده در بزرگترین میدان نفتی عربستان واکنش نشان داده و خواستار "بررسی" بیشتر در باره مسبین این اقدام شده است.

ادعای یک مقام آمریکایی در باره حمله به میدان نفتی عربستان: موشک از ایران شلیک شد

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به قول یکی از مقامات دولت که نامش فاش نشد؛ ادعا کرد: مقامات دولت فرضیه قبلی خود در خصوص منشاء حملات از شمال غربی عراق را رد کرده و نتایج جدیدی مبنی بر حمله موشک‌ها از نقطه‌ای از ایران پیدا کرده‌اند.

با وجود آنکه برخی از مقامات آمریکا مانند "مایک پومپئو" وزیر خارجه آمریکا، در روز شنبه -روز حمله به تاسیسات نفتی عربستان- ایران را به دلیل دست داشتن در پشت صحنه این حملات سرزنش کردند، اما هیچ سند موثقی در این باره ارائه نداده‌اند.

گروه "حوثی"‌های یمن مسئولیت این حملات و ضربه به بزرگترین مجموعه نفتی جهان را به عهده گرفته‌اند. از تبعات این حمله می‌توان به افزایش ناگهانی قیمت جهانی نفت و تغییر در میزان ظرفیت تولید نفت عربستان اشاره کرد.

مقام ارشد آمریکا در این باره به "آبی‌سی نیوز" مدعی شد: حوثی‌ها مسئولیت "کار نکرده" را برعهده گرفته‌اند و عامل اصلی این حملات ایران است.

برخی از مقامات عربستان نیز در روز شنبه ادعا کردند که تجهیزات به کار رفته در این حملات، ایرانی است.

پومپئو نیز در توئیتی نوشت: هنوز عاملیت یمن در این حملات اثبات نشده است.

مقام مطلع آمریکایی در این باره گفت: ترامپ در باره نقش ایران در حملات مطمئن است اما در این خصوص منتظر تائید سعودی‌ها برای ورود به این مناقشه است.

ترامپ قول بررسی بیشتر در این خصوص را داده و اعلام کرده با توجه به خواست عربستان سعودی عمل خواهد کرد.

همین گفته‌های ترامپ در شبانه روز گذشته باعث واکنش منتقدین شد. "جاستین اماش" نماینده سابق جمهوری‌خواهان و نماینده مستقل کنونی در توئیتی نوشت: «براساس قانون اساسی آمریکا، تصمیم‌گیری در باره شروع یک جنگ در حوزه اختیار کنگره است؛ نه رئیس جمهور و نه عربستان سعودی. ما از قدرت‌های خارجی دستور نمی‌گیریم».

با این وجود مقام مطلع آمریکایی که ایران را به دست داشتن در حملات"آرامکو" متهم کرده، اعلام کرد: حمله به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان با بیش از 20 هواپیمای بی‌سرنشین صورت گرفته است.

بی‌بی‌سی نیز در این باره نوشت: «ایران در روزهای گذشته قویا تمام اتهاماتی را که به سمت وی نشانه رفته رد کرد و پومپئو را به "فریبکاری بزرگ" متهم کرد».

وزارت خارجه روسیه نیز در این باره اعلام کرد: «مذاکرات در مورد پیشنهاد شدید تلافی‌جویانه غیر قابل قبول است».

چین نیز در این باره گفت: «متهم کردن کشورها در غیاب حکم قطعی کاری غیرمسئولانه است».

انتهای پیام/

منبع: عصرایران

کد خبر: 8352