نکات اثبات شده درباره گیاهخواری ؛ از سلامت قلب تا دوری از سرطان

چهارشنبه،۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
نکات اثبات شده درباره گیاه‌خواری؛ از سلامت قلب تا دوری از سرطان

گروه تغذیه - این نکته ثابت شده که با پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری، تجمع پلاک در رگ‌های خونی کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی کم می‌شود و اگر حق انتخاب داشته باشیم، رژیم گیاهخواری از دیگر رژیم‌ها بهتر به نظر می ‌رسد.

درباره گیاه‌خواری تندوری‌هایی وجود دارد اما شما مجبور نیستید کاملا مصرف گوشت را کنار بگذارید. ولی اگر مصرف محصولات حیوانی را در رژیم خود کاهش دهید، شاهد ۴ مزیت عمده این تصمیم در زندگی خواهید بود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

گیاه خواران قلب سالمتری دارند

شواهد و مطالعات نشان میدهد که مصرف هرچه بیشتر گیاهان با حفظ سلامت قلب ارتباط مستقیم دارد. کسانی که غذاهای حاوی گوشت را کمتر مصرف میکنند، کمتر در معرض سکته مغزی و یا بیماریهای قلبی عروقی قرار میگیرند. البته در انتخاب رژیمهای غذایی که گوشت کمتری دارند باید دقت کنید؛ در این رژیمها از مصرف نوشابههای قندی، دانهها و غلات تصفیه شده مانند آرد سفید و برنج سفید، و سایر محصولات فراوری شده اجتناب کرده و آجیل، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید.

گیاه خواران لاغرترند

رژیم های غذایی گیاهی شاخص توده بدنی را در محدوده سالم نگه داشته و اندازه دور کمر و دور شکم را کاهش میدهند. میوهها و سبزیجات حاوی کالری کمتر و آب فراوان هستند. همین امر کمک میکند تا پیش از زیاده‌روی و اتمام غذا، احساس سیری کنید. چربیهای اشباع شده، چربیهایی سرشار از هیدروژن هستند. این چربیها در دمای اتاق جامدند. آنها را میتوان در گوشت و محصولات حیوانی از قبیل گوشت گوساله، کره، پنیر و لبنیات پرچرب و حتی در روغن نارگیل یافت. طبق تحقیقات علمی انجمن قلب امریکا، مصرف چربی‌های اشباع شده میزان کلسترول خون را افزایش میدهد. این افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را بالا میبرد. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، از ۲۰۰۰ کالری دریافتی در روز، تنها ۱۳ گرم آن باید به چربیهای اشباع اختصاص یابد. علاوه بر این، خوردن ۴ تا ۵ وعده میوه و سبزی، ۶ تا ۸ وعده غلات کامل، ۲ تا ۳ وعده لبنیات کم چرب و کمتر از ۱۸۰ گرم گوشت، طیور یا غذاهای دریایی در روز، اساس رژیم غذایی گیاهی را تشکیل میدهد.

156641177.jpg

گیاه خواران کمتر به سرطان مبتلا می شوند

 رژیمهای غذایی گیاهی ممکن است سدی در برابر ابتلا به انواع سرطانها باشند. مطالعات نشان میدهد که فیبر، ویتامینها، مواد شیمیایی گیاهی و مواد معدنی موجود در میوهها و سبزیجات، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان سینه را به میزان چشمگیری کاهش میدهند.

گیاهخواری، عمر کره زمین را افزایش میدهد

 فراموش نکنید که پرورش حیوانات و دام، منابع طبیعی را به خطر می اندازد. طبق گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز، ۲۷ درصد از کل آب‌های شیرین کره زمین، برای صنعت گوشت و لبنیات مورد استفاده قرار میگیرد. این در حالی است که بیش از ۱۲۰۰ گالن آب، برای تولید یک استیک ۲۳۰ گرمی مورد نیاز است. اما فقط ۸۰ گالن آب برای تولید ۳۰ گرم بادام لازم است.

به گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز، کل فرآیند تولید گوشت از ابتدا تا انتها مقصر تولید تقریبا ۱۰ درصد کل گازهای گلخانهای در سراسر جهان است.

انتهای پیام/

منبع: Livestrong

کد خبر: 8609