مردی که مردمکش هم‌زمان با قلبش ضربان می‌کند + فیلم

سه شنبه،۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹

مردی که مردمکش هم‌زمان با قلبش ضربان می‌کند

گروه سلامت و پزشکی - پزشکان فیلمی از مردمک‌های یک مرد ۷۳ ساله ضبط کرده‌اند که هم‌زمان با ضربان قلبشان گشاد و تنگ می‌شود.

به گزارش پیام ایران ، این مرد نام‌برده نشده دچار یک نشانه نادر به نام «نشانه لاندولفی» که ناشی از بیماری قلبی شدید اوست.

قلب این مرد دارای «نشت» است و نمی‌تواند خون را به‌طور کارآمدی به داخل بدن پمپ کند و درنتیجه جریان خون غیرطبیعی به درون رگ‌های چشمش به وجود می‌آید. این وضعیت باعث می‌شود که عضلات عنبیه، بخش رنگی چشم که دور مردمک قرار دارد، با ریتمی همگام با ضربان قلب گشاد و تنگ شود.

در شرایط معمول اندازه مردمک فقط در پاسخ به نور تغییر می‌کند، یعنی در نور درخشنده کوچک‌تر و در تاریکی بزرگ‌تر می‌شود.

پزشکان مکزیکی شرح‌حال این بیمار را در نشریه معتبر «ژورنال پزشکی نیوانگلند» را منتشر کرده‌اند.

بیمار با شکایت از تنگ‌نفس که به‌طور پیش‌رونده‌ای بدتر می‌شد، به انستیتوی ملی کاردیولوژی ایگناتسیو چاوز در مکزیکوسیتی مراجعه کرده بود. هنگام معاینه بیمار معلوم شد که فشارخون، ضربان قلب و سرعت تنفس بالاتر از حد طبیعی دارد.

در معاینه قلب بیمار با گوشی صدای غیرطبیعی به علت نشت خون از دریچه‌های قلب در هر دو مرحله انقباض و انبساط قلب شنیده می‌شد.

معاینه چشم‌پزشکی نشان داد که مردمک‌های چشم‌های بیمار هم‌زمان با ضربان‌ قلبش گشاد و تنگ می‌شود.

این نشانه نادر که در پزشکی نشانه لاندولفی نامیده می‌شود در افرادی که مبتلا به نشت شدید خون در دریچه آئورت قلب هستند، ممکن است دیده شود.

نشت خون از دریچه آئورت که ازجمله در افراد دچار فشارخون بالا رخ می‌دهد، به علت این رخ می‌دهد که این دریچه به‌درستی بسته نمی‌شود و درنتیجه خون به درون بطن‌های قلب پس می‌زند. درنتیجه قلب نمی‌تواند به‌طور کارآمدی خون را به اعضای بدن بفرستد و فرد دچار تنگ‌نفس و خستگی می‌شود.

در موارد شدید نشت دریچه آئورت، ممکن است نشانه لاندولفی بروز کند که برای نخستین بار در سال ۱۹۰۹ به‌وسیله میکل لاندولفی توصیف شد و نتیجه تغییر مسیر جریان خون به سمت عنبیه چشم است.

منبع: dailymail

کد خبر: 8713