طرح مجلس برای حذف زبان انگلیسی از مدارس

يکشنبه،۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
طرح مجلس برای حذف زبان انگلیسی از مدارس

گروه اجتماعی- ۵۷ نماینده مجلس با ارائه یک طرح یک فوریتی خواستار حذف آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس شده و می‌گویند دانش‌آموزان به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

به گزارش پیام ایران ، بر اساس این طرح آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

در مقدمه توجیهی این طرح با استناد به «سخنان مقام معظم رهبری در اردیبهشت 1395 در خصوص آموزش زبان خارجی که فرمودند: "این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. ... آن‌وقت ما بیاییم زبان آن‌ها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟" و  همچنـین بــا توجـه بــه عـدم ضــرورت تعلـیم زبـان خـارجی بــه دانش‌آموزانی که به هر دلیـل بـه تحصـیل دانشـگاهی نخواهنـد پرداخـت و  تأثیرات نامطلوبی که اجبار به آموختن زبـان خـارجی می‌تواند در ضـعف تحصیلی این گروه از دانش‌آموزان داشته باشد،  همچنین ازآنجاکه آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاه‌های آزاد زبان کمتر موفقیت‌آمیز بوده و بهتر است که آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی از محیط مدارس خارج‌شده و از طریق آموزشگاه‌های آزاد صورت گیرد.... ." آمده است: «لذا باهدف تحول آموزش زبان خارجی در آموزش همگانی کشور و همچنین جهت رفع انحصار و ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به زبان‌های غیر انگلیسی طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.»

مناطق محروم

41350114_303.jpg

نمایندگان یادشده در ادامه پیشنهاد کرده اند که در مناطق دورافتاده و محروم که "به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد" فراهم نیست، آموزش و پرورش با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح "امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری" را فراهم کند. 

این در حالی‌ست که اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

مسئولان آموزش و پرورش به روزنامه ایران گفتند: «ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. در بسیاری از شهرها بخصوص استان‌های محروم ما آموزشگاه‌های زبان نداریم. باید در این باره شفاف‌سازی شود.»

طرح نمایندگان مجلس در جهت حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته است. کیفیت آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی و عربی) در سیستم آموزشی ایران سا‌ل‌هاست که مورد انتقاد است.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 8786