رشد سه برابری مو با داروی پوکی استخوان

چهارشنبه،۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

گروه دانش > پزشکی - تلگراف نوشت: محققان انگلیسی دریافتند که یک داروی درمان پوکی استخوان، رشد مو را سه برابر سریع‌تر از سایر داروها می‌کند.

از هر 10 مرد حدود چهار نفر تا 45 سالگی و دوسوم آن‌ها تا 60 سالگی به طاسی الگوی مردانه مبتلا می‌شوند.در حال حاضر تنها دو داروی مینوکسیدیل و فیناستراید برای درمان طاسی الگوی مردانه موجود است.

اما هر دو این داروها عوارض جانبی داشته و اغلب نتایج ناامیدکننده‌ای به دنبال دارند. تنها گزینه دیگری که برای درمان طاسی سر وجود دارد جراحی کاشت مو است.

محققان دانشگاه منچستر در جستجوی درمان جدیدی برای طاسی سر ابتدا یک داروی درمان سرطان به نام CsA را موردبررسی قراردادند که از عوارض جانبی آن رشد ناخواسته مو است.

آن‌ها متوجه شدند که رشد مو به این دلیل اتفاق می‌افتد که این دارو میزان فعالیت پروتئینی به نام SFRP1 را که از رشد فولیکول‌های مو پیشگیری می‌کند، کاهش می‌دهد.

باوجوداینکه داروی CsA به‌خودی‌خود درمان مناسبی برای طاسی سر نیست محققان متوجه شدند ، دارویی به نام WAY-316606 که پیش‌ازاین برای درمان پوکی استخوان طراحی شده است بهتر پروتئین سرکوب‌کننده رشد مو را هدف قرار می‌دهد.

در آزمایش‌های انجام‌شده، فولیکول‌های مو بیش از 40 بیمار که تحت عمل جراحی پیوند مو قرار گرفته بودند با این دارو درمان شدند و به‌سرعت وارد فاز فعال رشد مو شدند بطوریکه فقط طی 6 روز داری دو میلی‌متر مو شدند.

محققان خاطر نشان کردند، این دارو نه‌تنها فولیکول‌های موی بیشتری را در فاز رشد چرخه مو نگاه می‌دارد بلکه این دارو به‌طور مؤثری تولید کراتین ساقه مو را نیز تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

کد خبر: 906