ملاک های حذف یارانه معیشتی اعلام شد

شنبه،۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴

2222222.jpg

گروه اقتصادی- افرادی که دارای ملک مسکونی یا غیر مسکونی بیشتر از یک ‌میلیارد تومان بوده‌، افرادی که خودروی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان داشته و یا سه سفر خارجی غیرزیارتی در سال داشته‌اند، جزء افراد با تمکن مالی به‌ شمار می‌روند و یارانه‌های معیشتی شامل آنها نمی‌شود.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از اقتصاد کارا محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت: ۲۴ آبان قیمت بنزین آزاد شده و درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای کمک به ۶۰ میلیون نفر شهروند ایرانی در قالب نزدیک به ۱۷ میلیون خانوار پرداخت خواهد شد.

وی  اعلام کرد دولت برای حمایت از طبقات متوسط و کم‌درآمد جامعه در گام اول ۱۸ میلیون خانوار شامل ۶۰ میلیون نفر را مشمول سبد کمک‌هزینه معیشتی کرده و از ۵۵ هزار تومان برای خانوار یک‌نفره تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوار‌های پنج نفره و بیشتر پرداخت شده است.

وی گفت: کسانی که توان مالی مناسبی دارند و با معیار‌های موجود مشمول نمی‌شوند از طریق پیامک به آن‌ها اعلام می‌شود که واجد شرایط نیستند و بعد از آزمون وسع مالی حذف می‌شوند.

احمد میدری معاون شریعتمداری نیز گفت: «حدود ۲۴ میلیون خانواده یارانه‌بگیر داریم که ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بسته حمایت معیشتی گرفته‌اند. البته کمتر از یک میلیون خانوار نیروهای نظامی و مسلح هم داریم که آنها هم بسته گرفته‌اند. در واقع ۲۳ میلیون نفر بسته حمایتی نگرفته‌اند که ۲۰ درصد کشور را شامل می‌شوند».

وی برخلاف شریعتمداری گفت مالکیت خودروی بالای ۲۵۰ میلیون تومان باعث حذف از طرح معیشتی می‌شود که نصف میزانی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده بود.

به گفته وی، اگر ارزش ملک بالاتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در تهران و ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها و همچنین حقوق دریافتی افراد بالای پنج میلیون تومان باشد، یارانه حذف شده یا می‌شود. در توضیحات معاون وزیر به این موضوع اشاره نشده که  آیا تملک خانه با نرخ کنونی ۱ میلیارد تومان با توجه به نرخ بالای تورم، در آینده نیز شرط حذف از دریافت یارانه معیشتی است یا نه.

بر اساس گزارش مرکز آمار، قيمت خرید و فروش يك متر مربع زمين يا ساختمان مسكونی كلنگی در شهر تهران طی تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۱۳۱.۷ درصد و قیمت مسکن بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 9317