تشکیل بازار سیاه؛ واکسن آنفلوآنزا ۷۰۰ هزار تومان شد

چهارشنبه،۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
تشکیل بازار سیاه؛  واکسن آنفلوآنزا ۷۰۰ هزار تومان شد

گروه اجتماعی - همراه با تشدید موج آنفلوآنزا در کشور و مرگ ۵۶ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری، برخی منابع خبری اطلاع دادند که بازار سیاه واکسن آنفلوآنزا و داروی درمان آنفلوآنزای اوسلتامیویر راه افتاده است.

به گزارش  پیام ایران ،  این بازار سیاه تا جایی رونق گرفته است که واکسن ۴۰ هزار تومانی در داروخانه‌ها با قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و داروی درمان آنفلوآنزای ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت نجومی ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد، فروش واکسن آنفلوآنزا در اوایل هفته به حدی افزایش پیدا کرده که موجودی بسیاری از داروخانه‌ها ظرف چند ساعت، صفر شده است.

همچنین به تازگی یک‌ میلیون عدد قرص اوسلتامیویر به صورت فوریتی وارد شده است که به نظر می‌رسد این میزان واردات هم کافی نبوده است.

بازار سیاه همیشگی دارو

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره بازار سیاه واکسن آنفلوآنزا و داروی درمان آنفلوآنزا، توضیح داد: بازار سیاه دارو همیشه وجود دارد. محصولاتی که در بازار سیاه به فروش می‌رسد قاچاق، جعلی و تقلبی هستند. چراکه هیچ نظارتی بر روی آنها وجود ندارد.

کیانوش جهانپور گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا یا داروی درمان آنفلوآنزا که در بازار سیاه به فروش می‌رسد، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد. حتی می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته است. در صورتی که فرد اکنون تزریق کند، ۲ هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن فرد مصونیت ایجاد کند. ۲ ماه زمان نیاز است تا واکسن به حداکثر اثربخشی و مصونیت در برابر ویروس‌های آنفلوآنزا برسد.

جهانپور با بیان اینکه تزریق واکسن‌ آنفلوآنزا برای همه افراد تجویز نمی‌شود، گفت: گروه‌های پرخطر مانند بیماران قلبی، مادران باردار، بیماران مزمن ریوی، کلیوی و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند از جمله گروه‌های پرخطر هستند که باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.


بیشتر بدانید:

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

آنچه همه باید درباره آنفلوآنزا بدانند

باید‌ها و نباید‌ها تزریق واکسن آنفلوآنزا/ همه نیاز به تزریق این واکسن دارند؟


سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در صورتی که پزشکی تشخیص دهد فردی در زمره گروه‌های پرخطر قرار دارد، با ارجاع او به مراکز مشخص، واکسن برای فرد تزریق می‌شود. هیچ مشکلی برای تأمین واکسن مورد نیاز گروه‌های پرخطر نداریم و واکسن در دسترس این افراد قرار می‌گیرد.

جهانپور، بازار سیاه و افزایش قیمت واکسن آنفلوآنزا و داروی درمان آنفلوآنزا به قیمت‌های چند صد هزار تومان را نتیجه تقاضای القایی و نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: تقاضای بی‌مورد و نیازهای القایی به دلیل فوتی‌های اخیر آنفلوآنزا ایجاد شده است.

جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره ماجرای کمبود دارو و واکسن آنفلوآنزا، اظهار کرد: کمبودی در واکسن و داروی درمان آنفلوآنزا وجود ندارد. بلکه این دارو کنترل‌شده توزیع می‌شود. چرا که استامیلویر دارویی است که برای افراد پرخطر و مبتلایان به آنفلوآنزا که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، تجویز می‌شود و قرار نیست برای همه مبتلایان تجویز شود.

جهانپور ادامه داد: داروی درمان آنفلوآنزا برای افرادی که در بیمارستان و به ویژه بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند، تجویز می‌شود و رایگان از طریق سیستم بهداشتی در اختیار بیمارستان‌های دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که توزیع داروی درمان آنفلوآنزا به طور وسیع عوارضی از جمله مقاومت ویروس آنفلوآنزا در برابر دارو را به دنبال خواهد داشت زیرا در کشورهایی که این دارو به صورت وسیع توزیع شده است، مقاومت ویروسی در برابر این دارو دیده شده است و به همین دلیل ما دارو را کنترل‌شده توزیع می‌کنیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: کمبودی در زمینه داروی آنفلوآنزا، واکسن آنفلوآنزا و کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی آنفلوآنزا نداریم و تا نوروز ۹۹ به میزان مورد نیاز این موارد دپو و ذخیره شده است، اما توزیع آن کنترل‌شده خواهد بود تا از موارد تجویز بی‌مورد و مصرف خودسرانه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 9388