۱۰ راهکار برای افزایش سوخت وساز بدن

سه شنبه،۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- منظور از سوخت وساز یا متابولیسم در اینجا مقدار کالری ای است که بدن می سوزاند تا انرژی مورد نیازش را تامین کند. هرقدر که سوخت وساز بالاتر باشد یعنی کالری بیشتری می سوزانید و در نتیجه راحت تر لاغر می شوید. در ادامه راهکارهایی را به شما پیشنهاد می کنیم تا با انجام آنها سرعت سوخت وساز بدنتان را افزایش دهید و زودتر لاغر شوید.

آب سرد بنوشید

افرادی که در طول روز آب زیادی می نوشند معمولا راحت تر لاغر می شوند. تحقیقات نشان داده که نوشیدن نیم لیتر آب باعث افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی متابولیسم بدن در عرض یک ساعت می شود. حال اگر این آب سرد باشد بدن مجبور است انرژی بیشتری صرف گرم کردن آن متناسب با دمای بدن کند. بهتر است نیم ساعت قبل از غذا آب بنوشید چون با این کار حین صرف غذا اشتهایتان کاهش می یابد و کمی احساس سیری می کنید.

فعالیت هوازی داشته باشید

انواع ورزش های هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و یا ایروبیک سرعت متابولیسم بدن را بالا می برند و به کاهش وزن کمک می کنند.

چیزهای سنگین بلند کنید

ماهیچه ها از نظر متابولیکی از بافت چربی فعال تر هستند و کار روی ماهیچه ها می تواند میزان سوخت وساز بدنتان را افزایش دهد. پس از بلند کردن وزنه هاغافل نشوید.

بیشتر سرپا بایستید

نشستن متوالی برای سلامت بدن مضر است و میزان سوخت و ساز را هم کاهش می دهد. اگر شغلتان نشسته است بهتراست هراز گاهی سرپا بایستید و ایستاده کارتان را انجام دهید.

چای سبز بنوشید

تحقیقات نشان داده که چای سبز میزان متابولیسم بدن را تا ۵ درصد افزایش می دهد. بنابراین هرقدر هم که اثر این نوشیدنی در لاغری کم باشد، امتحان آن خالی از ضرر است.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

gty_beans_lentils_peas_jt_120601_wmain_0.jpg

خود غذا خوردن باعث افزایش متابولیسم می شود. چرا که برای هضم غذای دریافتی و جذب آن مقدار زیادی انرژی مورد نیاز است. اما هضم و جذب مواد پروتئینی۱۵ تا ۳۰ درصد انرژی بیشتری نیاز دارد و همین امر باعث می شود که با افزایش مواد پروتئینی در رژیم روزانه راحت تر وزن کم کنید. این در حالی است که کربوهیدرات ها ۵تا ۱۰ درصد و چربی تا ۳ درصد میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهند. از طرف دیگر مواد غذایی پروتئینی باعث می شوند که بیشتر احساس سیری کنید و پرخوری نکنید. تحقیقات نشان داده که اگر۳۰درصد رژیم غذایی تان را پروتئین تشکیل دهد میزان کالری مصرفی تان در طول روز تا ۴۴۱ کیلوکالری کاهش می یابد.

ذاهای تند بخورید

فلفل حاوی ماده ای است که می تواند میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد. البته این مورد به افرادی که با مصرف فلفل مشکل دارند و دچار مشکلات گوارشی می شوند توصیه نمی شود.

شب خوب بخوابید

 کم خوابی رابطه مستقیمی با افزایش وزن دارد. دلیلش هم آن است که کم خوابی میزان سوخت وساز بدن را کاهش می دهد. از طرف دیگر کم خوابی باعث افزایش ترشح هورمون گرسنگی می شود که همین امر موجب چاقی افراد می شود. شاید به همین دلیل باشد که وقتی خوابتان کم می شود بیشتر گرسنه می شوید.

قهوه بنوشید

تحقیقات نشان داده که کافئین موجود در قهوه میزان متابولیسم بدن را ۳ تا ۱۱درصد افزایش می دهد. البته ظاهرا این تاثیر بر افراد لاغر بیشتر از افراد چاق است. به عبارت دیگر اگر چاق هستید نوشیدن قهوه تاثیر چندانی در افزایش سوخت وساز بدنتان ندارد.

روغن نارگیل مصرف کنید

بهتر است درپخت و پزها روغن نارگیل را جایگزین روغن های دیگر کنید. این روغن به دلیل ساختار شیمیایی آن متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به لاغر شدنتان کمک می کند.

منبع:health.onehowto.com

انتهای پیام/

کد خبر: 94