کوشکی: عذرخواهی نمی‌کنم؛ ذهن بعضی‌ها معیوب است

پنج شنبه،۲۶ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کوشکی: عذرخواهی نمی‌کنم؛ ذهن بعضی‌ها معیوب است

گروه اجتماعی - شبکه افق در روزهای اخیر حاشیه‌های زیادی درست کرده و حتی می‌توان گفت عملکرد این شبکه باعث عصبانیت بیشتر مردم و افکارعمومی شده است؛ یکی از این حاشیه‌ها به حرف‌های محمدصادق کوشکی مربوط می‌شود.

درست در روزهایی که جامعه ایرانی پس از تشییع باشکوه پیکر شهید قاسم سلیمانی، به همدلی و وحدت قابل توجهی رسیده بود، شوک بزرگی به مردم وارد شد. فاجعه سقوط هواپیما؛ دلیل سقوط و نحوه اطلاع‌رسانی بعد از آن، موجبات ناراحتی و عصبانیت مردم را بوجود آورد و اعتراضات پراکنده‌ای هم شکل گرفت.

در همین روزهایی که مردم در سوگ جان باختگان سقوط هواپیما بودند، در تلویزیون و به‌ویژه شبکه افق که به شبکه یک طیف خاص فکری سیاسی معروف است، به جای همراهی با مردم و خانواده‌های عزادار، حرف‌هایی مطرح شد که نوعی نمک پاشیدن بر زخم بود.

شبکه افق نه تنها حادثه سقوط هواپیما و کشته شدن تعدادی از نخبگان کشور را چندان مهم نیافت و نیازی به همدلی و سوگواری ندید، بلکه اظهارات عجیب نادر طالب‌زاده، زینب ابوطالبی و صادق کوشکی در این شبکه باعث عصبانیت مردم شد و فیلم این گفته‌ها در فضای مجازی دست به دست شد؛ تا جایی که حتی صدای اعتراض بسیاری از کسانی که با این افراد در یک جریان فکری و سیاسی هستند، هم بلند شد.

در یکی از این برنامه‌ها به نام «جهان‌آرا» که قبلا هم حاشیه‌زا بوده، محمدصادق کوشکی که استاد دانشگاه تهران و یکی از تئوری پردازان نزدیک به جبهه پایداری است با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر گفت:
«... ما باید شیرینی پیروزی بر آمریکا را با تلخی تکرار حوادث آبان‌ماه، در دی‌ماه امسال مشاهده کنیم؟ آیا باید اینها راحت دستشان باز باشد که ۴۰ سال خدمت سپاه را هدف قرار بدهند؟ کدام سپاه؟ همان سپاهی که چند وقت پیش، بیش از ۴۰ تا از بچه‌هایش در مرز سیستان و بلوچستان هدف ترور قرار گرفتند. اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند؛ خانمی که تو می‌آیی فراخوان می‌زنی، می‌دانی که دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس و کارت می‌رسید؟ شاید هم خوشت می‌آمد، شاید هم دوست داشتی، ولی مردم ایران دوست ندارند این اتفاق بیفتد...»

این اظهارات کوشکی در واقع نوعی اشاره به رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما تلقی شد. بنی‌اعتماد پیش از این و در پی سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، در صفحات خود در فضای مجازی، فراخوانی برای سوگواری داده بود.

هرچند سخنان کوشکی منجر به انتقاد افراد زیادی از طیف‌های مختلف سیاسی و اعتراض و انصراف‌های هنرمندان از حضور در تلویزیون شد، اما خود او به هیچ وجه اهانت‌آمیز بودن حرفش و اشاره به فرد خاصی را قبول ندارد و اعلام می‌کند که لزومی به عذرخواهی نمی‌بیند.

کوشکی در پاسخ به این سؤال که توضیح شما برای این گفته‌هایتان در شبکه افق چیست، با انکار کنایه جنسی به فرد خاصی گفت: عذرخواهی نمی کنم؛ ذهن بعضی‌ها معیوب است. من یک جمله مبهم گفتم و اسم هیچ کسی را نیاوردم. مخاطب اگر دقیق نفهمد یا ذهنش معیوب باشد، فرق ندارد گرایش سیاسی‌اش چیست. به من زنگ می‌زنند که عذرخواهی کن، از چی عذرخواهی کنم؟ عذرخواهی ندارد. جمله‌ای کاملاً معمولی و استاندارد بوده که هیچ مشکل قانونی ندارد و حتی مشکل اخلاقی هم ندارد.

کوشکی این استدلال را در حالی مطرح می‌کند که اشاره او به خانمی که فراخوان داده و دخترش که اتفاقا هنرپیشه معروفی هم هست، نیاز به نام آوردن صریح ندارد و روشن می‌کند که منظور او چه کسی است.

انتهای پیام/ ایرنا

کد خبر: 10051