ریشه اقدامات نابخردانه علیه علم پزشکی خشکانده شود

سه شنبه،۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
ریشه اقدامات نابخردانه علیه علم پزشکی خشکانده شود

گروه اجتماعی - دانشگاه ادیان و مذاهب در بیانیه‌ای در واکنش به آتش زدن کتاب هاریسون گفت: مهم‌تر از محکومیت و حتی برخورد قضائی و صنفی با این مدعی دروغین طب اسلامی، نشان دادن، سپس خشکاندن ریشه‌های این‌گونه اقدامات است.

به گزارش  پیام ایران ، گفتنی است در این بیانیه آمده است: در زمانی که دشمنان اسلام از قرن‌ها پیش و در این دهه‌ها بیشتر، در پی متهم کردن اسلام به ستیز با علم و تمدن بوده و هستند و در زمانی که به اسلام‌هراسی در دنیایی که اسیر رسانه‌ها و مسحور تصاویر و نمایش‌هاست، دامن می‌زنند، بسی شگفت‌انگیز و بلکه شک‌برانگیز است که یک مدعی علم در کسوت پرافتخار روحانیت، کتاب معتبری را که مرجع علمی صدها هزار دانشجو و استاد پزشکی است، آتش می‌زند، آن‌گاه با وقاحتی از حد گذشته، از این اقدام شنیعش دفاع می‌کند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه بیانیه آمده است: جای بسی سپاس و امتنان است که عالمان حوزوی، به‌ویژه مدیر محترم حوزه‌های علمیه، بی‌درنگ و باصراحت، این اقدام نابخردانه را محکوم کردند و نگذاشتند تا با این حرکت زننده، غباری بر دامن پاک اسلام و روحانیت بنشیند و معلوم گردد که آن روحانی‌نما هیچ نسبتی با روحانیت، مرجعیت و پیشینه درخشان علم و تمدن اسلامی ندارد.

همچنین این بیانیه متذکر شد: این اقدام سفیهانه را همه محکوم می‌کنند، اما شاید مهم‌تر از محکومیت و حتی برخورد قضائی و صنفی با این مدعیِ دروغین طب اسلامی، نشان دادن و سپس خشکاندن ریشه‌های این‌گونه اقدامات است. شاید به حاشیه رفتن عقل و نیز محکمات کتاب و سنت، و مجال یافتن حشوی‌گری و تمسک به احادیث ضعیف و مطرودِ اهل فن و نیز تلاش برای بیرون کشاندن دانش‌های تجربی با همه تفاصیلش (نه در حد برخی معیارها و باید و نبایدها) است؛ آری، با رجوع به عقلانیت در فهم و عمل دینی، می‌توان راه را بر این تردستی‌ها و عوام‌فریبی‌ها بست.

 

مصباحی مقدم: کتاب‌سوزی کار مغول‌هاست؛ باید توبه و عذرخواهی کند

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: دائم در تاریخ اسلام کتاب‌سوزی را به مغول‌ها نسبت داده‌ایم. این رفتار یک رفتار جاهلانه است. از کسی که سواد و تحصیلات دارد، ولو در رشته‌ای که متفاوت با رشته علوم دینی و مدعی طب اسلامی است، اصلاً چنین رفتاری قابل قبول نیست.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز، درباره آتش‌ زدن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» به‌ وسیله عباس تبریزیان گفت: این خبر را که شنیدم بسیار متاثر شدم. از یک روحانی و کسی که لباس پیغمبر به تن دارد انجام چنین رفتاری هرگز مورد انتظار نبود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاریخ اسلام و رابطه آن با علم گفت: دائم در تاریخ اسلام کتاب‌سوزی را به مغول‌ها نسبت داده‌ایم. این رفتار یک رفتار جاهلانه است. از کسی که سواد و تحصیلات دارد و مدعی طب اسلامی است، اصلاً چنین رفتاری قابل قبول نیست. همه کسانی که اهل علم و دانش هستند باید با این حرکت به مخالفت و استنکار برخیزند.

او افزود: پیامبر گرامی اسلام سفارش‌های بسیار زیادی نسبت به فراگیری علم کرده است. ایشان در چند جا می‌فرماید: «اگر علم در ستاره ثریا هم باشد، مردانی از پارس به آن دست پیدا می‌کنند.» یا «اگر علم در چین باشد، آن را طلب کنید و به دنبال آن باشید.» یا «از گهواره تا گور...» اینها حکایت از آن دارد که ما باید مشوق علم، کتاب، نوشته‌ها و دانش در همه عمر و حال باشیم.

56874638768765.jpg

سابقه محکومیت به حبس برای عامل سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون 

دادگاه ویژه روحانیت پیش تر حکم به به 3 سال حبس برای شخصی که در لباس روحانیت اقدام به آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون کرد، داده بود.

مدیرکل سابق دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: پیش از این، از همین شخصی که در لباس روحانیت اقدام به آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون کرده، بارها شکایت شده بود و دادگاه ویژه روحانیت حکم به سه سال حبس و پلمب مراکز تحت فعالیت این فرد و مریدانش داد که از اجرا یا عدم اجرای این حکم اطلاعی ندارم.

دکتر محمود خدادوست در واکنش به کتاب‌سوزی اخیر توسط یک مدعی طب اسلامی، ضمن قبیح دانستن این دست اقدامات، گفت: این اقدام یک کار کاملا غیر علمی، غیراخلاقی و غیردینی است که متاسفانه باورهای دینی، فرهنگی و علمی مردم را مورد توهین قرار می‌دهد و به هیچ وجه مورد تایید متخصصان حوزه طب سنتی نیز نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 10217