برخورد با گرانفروشی ماسک | تخلف ها را به ۱۹۰ گزارش دهید

جمعه،۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
برخورد با گرانفروشی ماسک | تخلف ها را به ۱۹۰ گزارش دهید

گروه اجتماعی - کرونا هنوز نیامده برخی سودجویان قیمت ماسک را گران کرده اند.

به گزارش  پیام ایران ، با انتشار ویروس جدید کرونا در دنیا و کمبود ماسک در چین، بسیاری از شهروندان ایرانی اظهار نگرانی‌کرده‌اند که مبادا با ورود این ویروس به کشور، لوازم موردنیاز از جمله ماسک در کشور کمیاب یا گران شود. اما یک مسئول گفته که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و با گرانفروشان ماسک نیز برخورد قانونی می‌شود.

 مودت همایی سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با تاکید بر عدم کمبود ماسک در کشور، گفت: با متخلفان در فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هر گونه گرانفروشی ماسک برخورد قاطع قضایی می‌شود.

مودت همایی درباره آخرین وضعیت تامین ماسک در کشور، گفت: در حال حاضر تامین‌کنندگان داخلی ماسک در کشور در سایت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی مشخص هستند و تامین ماسک باید از طریق همین شرکت‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۱۶ تولیدکننده ماسک در کشور داریم، افزود: برای واردات ماسک‌هایی هم که نمونه مشابه داخلی آن‌ها در کشور وجود ندارد،‌ اقدام شده است و به شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم که یک سری ماسک‌های تخصصی وارد کنند که البته این ماسک‌ها برای مصرف عموم مردم نیست و در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و برای واردات آن‌ها اقدام شده است.

همایی با اشاره به وضعیت رصد بازار برای پیشگیری از تخلفات در حوزه افزایش قیمت ماسک‌ها، گفت: به صورت مستمر بازرسی‌هایمان را انجام می‌دهیم. یک سری گروه‌های بازرسی تخصصی ایجاد کرده‌ایم که هم گران‌فروشی این ماسک‌ها را کنترل می‌کنند و هم از داروخانه‌ها و مراکز عرضه ماسک‌ها بازرسی می‌کنند.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش قیمت هر گونه ماسک و کالای پزشکی ممنوع است، گفت: در حال ایجاد قیمت مصوب برای ماسک‌های تولید داخل هستیم. قیمت مصوب این ماسک‌ها به‌زودی بر روی سایت اداره‌کل تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد و مردم هم می‌توانند این قیمت‌ها را ببینند. با این اقدام می‌توان از سودجویی‌ها در این حوزه جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که مردم باید به آن توجه کنند، این است که ماسک‌های فاقد نام و نشان و بدون برند معتبر را خریداری نکنند. چون احتمال آلودگی ماسک‌های بی‌نام و نشان بالا است. متاسفانه گاه در داروخانه‌ها هم این ماسک‌های فاقد اصالت مشاهده می‌شوند. البته به داروخانه‌ها اطلاع‌رسانی شده که ماسک‌ها را حتما از شرکت‌های دارای مجوز تهیه کنند.

همایی گفت: ماسک‌های دارای اصالت، بسته‌بندی دارند و بر روی بسته‌بندی نام تولیدکننده، پروانه اداره کل تجهیزات پزشکی و مجوز سازمان غذا و دارو درج شده است.

این مسئول گفت: اگر مردم با تخلفاتی نظیر افزایش قیمت ماسک مواجه شدند، می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و گزارش بدهند. ما در اداره بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گزارش‌های مردمی را پیگیری می‌کنیم. علاوه بر این، ما روزانه بر بازار نظارت داریم. البته سطح عرضه وسیع و توان بازرسی ما محدود است، اما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم.

همایی درباره وضعیت موجودی ماسک در کشور گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم. جلساتی هم با تولیدکنندگان ماسک در کشور برگزار شد و از آن‌ها خواستیم که با تمام‌ ظرفیت‌شان نسبت به تولید ماسک اقدام کنند که مشکل و کمبودی ایجاد نشود.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: همچنین تا اطلاع ثانوی خروج و صادرات ماسک از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است.

انتهای پیام/ ایسنا

کد خبر: 10382