دومین مورد بهبودی کامل از ایدز گزارش شد

چهارشنبه،۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
«بیمار لندنی» علاج شد
دومین مورد بهبودی کامل از ایدز گزارش شد

گروه علمی - پزشکان تایید کرده‌اند دومین بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی بهبود یافته است. این مرد ۴۰ ساله اکنون ۳۰ ماه است که دیگر به داروهای آنتی‌ویروسی نیاز ندارد.

به گزارش  پیام ایران به نقل از لایوساینس نوشت: به نظر می‌رسد یک مرد ساکن لندن دومین فرد شفایافته از ویروس اچ‌آی‌وی است.

طبق تحقیقی جدید که در نشریه «لنسنت اچ‌آی‌وی» منتشر شده است، اکنون ۳۰ ماه است که او دیگر به داروهای آنتی‌ویروسی نیاز ندارد. نام واقعی این مرد که قبلا به بیمار لندنی مشهور بود، آدام کاستیخو است.

در سال ۲۰۰۳ میلادی مشخص شد این مرد ۴۰ ساله به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلاست. سال گذشته محققان اعلام کردند پس از یک عمل پیوند مغز استخوان، ویروس‌ها برای مدتی طولانی در بدن این مرد مشاهده نشده‌اند. آخرین بار اعلام شد ویروس‌ها به مدت ۱۸ ماه در بدن او مشاهده نشده است. اکنون ۱۲ ماه از آن تاریخ می‌گذرد و پزشکان مطمئن‌اند این بیمار کاملا بهبود یافته است.

راویندرا کومار گوپتا، محقق ارشد این پژوهش و استاد میکروبیولوژی کلینیکی در دانشگاه کمبریج، در این باره می‌گوید: او دومین بیمار مبتلابه ویروس اچ‌آی‌وی است که درمان شده است.

نخستین بیمار شفایافته از ویروس اچ‌آی‌وی فردی به نام تیموتی براون و مشهور به «بیمار برلینی» بود. در سال ۲۰۰۷ میلادی پیوند مغز استخوان مشابهی دریافت کرد و اکنون بیش از یک دهه از بهبود وی می‌گذرد.

در مورد هر دو این بیماران از سلول های بنیادی برای پیوند مغز استخوان استفاده شده است. این سلول‌ها از فردی دریافت شده که دچار یک جهش ژنتیک نادر بود که وی را در مقابل ویروس اچ‌آی‌وی مصون می‌کرد.

محققان هشدار داده‌اند چنین عمل پیوندی را نمی‌توان به عنوان یک درمان استاندارد برای همه بیماران اچ‌آی‌وی به کار برد. عمل پیوند مغز استخوان خطرات بسیاری دارد. همچنین هر دو بیمار لندنی و برلینی برای درمان سرطان این عمل پیوند را انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 10665