تجویز کدام مدعی طب اسلامی باعث مرگ ۲ آیت الله شد؟

جمعه،۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
روایتی جدید از مرگ هاشمی شاهرودی و حائری شیرازی
تجویز کدام مدعی طب اسلامی باعث مرگ ۲ آیت الله شد؟

گروه اجتماعی - اظهار نظرهای جنجالی 2 تن از اطبا معروف سنتی باعث ناراحتی مجموعه بهداشتی کشور شده است.

 به گزارش  پیام ایران ، این روزها با طرح ادعاها و اظهارات برخی مدعیان طب سنتی و اسلامی درباره‌ کرونا، سخنان دو ماه پیش فرزند آیت الله شاهرودی درباره‌ علت مرگ او یادآوری شده است.

پیگیری ها برای پیدا کردن فردی که فرزند آیت الله هاشمی شاهرودی به آن اشاره کرده است بی نتیجه ماند اما به نظر می‌رسد یکی از شناخته شده‌ترین مدعیان طب اسلامی باشد که در روزهای اخیر هم موضع عجیبی از او منتشر شده و مدعی توان درمان فرد مبتلا به کروناست.

با این حال فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی مدعی است که پدرش و مرحوم آیت الله شاهرودی از تجوزهای حسین روازاده استفاده کرده‌اند.

4380747.jpg

حسین روازاده و عباس تبریزیان مدعیان طب اسلامی که بسیار حاشیه ساز شده اند

حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی فرزند مرحوم حائری شیرازی امام جمعه‌ سابق شیراز در یادداشتی تلگرامی نوشت: مرحوم پدر، علی رغم تاکید همه اطبا بر ضرورت عمل جراحی و برداشتن عضو سرطانی به طبابت طبیب عَلَفی که آیت الله هاشمی شاهرودی معرفی کرده بود گردن نهاد این شخص کسی نبود جز همان حکیم! روازاده معروف. که بعدا فرزند ارشد مرحوم آیت الله محمود شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت با تاسف سبب مرگ زودهنگام پدر خویش را عمل به طبابت همین شخص دانست و تاخیر در عمل به دستور پزشکان جدید.

چرا پدر ما و آیت الله شاهرودی که اگر بخواهیم چند روحانی شاخص فاضل، در سطح عالی حوزه که به روز هستند را نام ببریم، ناگزیر از ذکر نام ایشانیم در مسئله جان خود که از اهم مسائل در نزد هر فرد است بین دانش جدید و قدیم به دومی گردن نهادند و تنها زمانی که یقین کردند کاری از علم قدیم بر نیامده تسلیم تجویز پزشکان شدند که نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود.

 ریشه این امر به بی اعتمادی بلکه بدبینی به علوم جدید باز می‌گردد.

تا حدود یک قرن پیش و قبل از جایگزینی مدارس جدید به جای مکتب خانه‌ها و سپس دارالفنون و بعدتر دانشگاه به جای حوزه‌های علمیه، علومی مانند هیات و ریاضیات و… در حوزه‌ها تدریس می‌شد و حوزه‌های علمیه، محل کسب دانش برای تحصیل کنندگان علوم مختلف بود. 

لذا بسیاری از روحانیون در نهاد ناخودآگاه و حتی بدون توجه و اراده، به مدارس و دانشگاه‌ها به نگاه یک رقیب که کار را از دستشان خارج کرده نگاه می‌کنند. 

وقتی در علم تجربی که علماء آنرا حیطه تجربه بشری می‌دانند و نظر اطبا را حجت می‌دانند، چنین به علم جدید بی اعتمادند که جان خود را به مخاطره می‌اندازند. 

در علوم انسانی که برای اداره بهتر جامعه در عصر جدید تدوین شده‌اند وقعی به این علوم نخواهند گذاشت. چرا که علوم انسانی اسلامی باید از کتاب و سنت و فقه استخراج شود. و هر آنچه فساد در غرب رخ می‌نماید ولد نامشروع علوم انسانی غربی است!

نتیجه چنین رویکردی می‌شود شتر گاو پلنگی که می‌بینیم و جامعه‌ای مبهوت که به علوم روز باور دارد و حاکمانی که تا مجبور نشوند تن به آن نمی‌دهند.

اما اگر به دیده انصاف نگاه شود و از توهم توطئه قدری فاصله بگیریم، علوم انسانی نیز چون علوم تجربی، کشف قواعد حاکم بر ابعاد مختلف انسان است و طبعا یک مسلمان ممکن است از همین قواعد در مسیر اهداف خود استفاده نماید چنانچه در علوم تجربی. و البته مسلمانان می‌توانند با توجه به آموزه‌های دینی به تکمیل علوم انسانی جدید کمک نمایند. 

اما افسوس که محور حرکات و سکنات انسانها دلبستگی‌هاست نه دانش. 

دل فرمانرواست و دانش را به سمت دل توجیه می‌نمایند لذا تا وقتی که دل علما با این علوم جدید چه انسانی و چه تجربی، صاف نشود همین آش است و همین کاسه و به بهانه‌ها و اسم‌های مختلف آنر کنار می‌گذارند.

شاید تغییر نسل تنها چاره گذر از این تنگنا باشد و نسل فعلی که با مدرسه و دانشگاه بزرگ شده و حس رقابتی با دانش آموختگان دانشگاه نمی‌کند جای نسل فعلی بنشیند و همانگونه که نسل فعلی روحانیون بر خلاف اسلاف خود با گوجه فرنگی و بلندگو و شیر آب کنار آمدند نسل جدید روحانیت با علوم تجربی و انسانی روز، کنار بیاید. 

این فرایندی است که در طول زمان شکل خواهد گرفت و به مدد فضای مجازی بسیار زودتر.

4410033.jpg

مرحوم آیت الله حائری شیرازی

  • آیت‌الله جوادی آملی: کدام طب نبوی؟ با روایاتی که ۹۵ درصدشان تائید نشده؟

در چند سال اخیر بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیت‌الله جوادی‌آملی به مخالفت صریح با طب اسلامی پرداخته‌اند و آن را رد کرده‌اند. اخیرا ویدئوی کمتر دیده شده‌ای از آیت‌الله جوادی آملی منتشر شده است که ایشان در انتقاد از طب اسلامی، می‌گوید: «کدام طب نبوی؟ با چند تا روایت که ۹۵ درصد آن تأیید نشده است؟» بازنشر این ویدئو و نیز انتشار سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، موجب تشدید انتقادها به طب سنتی و اسلامی شد.

در روزهای اخیر، تقابل بین آنچه طب اسلامی خوانده می‌شود و پزشکی مدرن، با صحبت‌های فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر سر زبان‌ها افتاده است. سید علاء هاشمی شاهرودی در سخنانش گفته است که پدرش به حرف کارشناسان طب اسلامی گوش داد و بیماری‌اش از کنترل خارج شد. همین سخنان، بار دیگر دیدگاه‌های برخی مراجع درباره طب اسلامی را دست به دست کرد.


بیشتر بدانید:

تبریزیان داروی کرونا را برای روحانی فرستاد!


 

  • یک متخصص طب سنتی: آیت‌الله شاهرودی را به پزشکی مدرن ترغیب کردم

پیرو سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، یکی از متخصصان طب سنتی که خواست نامش منتشر نشود در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: من بر بالین آیت‌الله شاهرودی حاضر شدم و از جمله افرادی بودم که ایشان را ترغیب کردم که برای معالجه از پزشکی مدرن استفاده کنند.

وی از افرادی که این روزها نامشان به‌عنوان طبیب اسلامی بر زبان است، به‌عنوان آفت‌هایی نام برد که به اسم طب اسلامی و سنتی برای خود دکانی ایجاد کرده‌اند و هیچ علمی در این حوزه ندارند و هر بار با اظهارنظرهای خود جنجالی به پا می‌کنند.

وی ادامه داد: من پیش از اینکه طبیب سنتی باشم، پزشک عمومی هستم. من به همه بیماران سرطانی که به من مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کنم که در کنار دستورات من باید مداوای پزشکی خود را نیز ادامه دهند.

4380745.jpg

مرتضی جوادی آملی

  • انگیزه‌های افراد برای استفاده از طب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عده‌ای علاقه‌مند هستند که بر اساس منابع دینی، خدمت اجتماعی را برای جامعه ترسیم کنند در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گویند: شاید برای عده‌ای انگیزه اولیه این باشد که آقا رسول‌الله(ص) یا امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) فرمودند این احادیث مثل سایر احادیثی که مثلاً در باب نماز و روزه فرمودند حجت است و باید از آن تبعیت کرد. انگیزه دوم این است که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که افراد از این توصیه‌ها، درمان یا سلامتی را کسب کرده باشند.

با این حال به اعتقاد این استاد حوزه، هیچ‌کدام از این انگیزه‌ها نمی‌تواند به‌ عنوان جریان علمی کفایت کند که کسی بخواهد طب اسلامی را شکل دهد و بر اساس همین موارد محدود، این طب مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: دانش اسلامی مثل سایر دانش‌ها نیازمند اجتهاد است. نیازمند این است که تمام مراحل اجتهاد طی شود. اگر علمی نیاز به عقل تجریدی و فلسفی داشت، باید مطابق با او زمینه‌ها فراهم شود و اجتهادی که شایسته آن علم است فراهم شود. در این میان، دانش طب یک دانش تجربی و حسی است و باید کاملاً هر آنچه به‌عنوان منبع درمان بخواهد محسوب شود از گذرگاه عقل تجربی بگذرد.

  • طبابت به‌واسطه استناد به چند روایت قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به مخالفت مراجع تقلید با طب اسلامی می‌گوید: آقایانی که احیاناً اظهار مخالفت می‌کنند، به این معنی نیست که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به این منابع توجه کرد. آیت‌الله جوادی آملی هم در یک پیامی فرمودند که مثلاً ۶ هزار روایت در این زمینه وجود دارد که عمده آنها سند ندارد و روایت‌های بسیار محدودی است که سند دارد. ما در مباحث نماز، روزه و حج هم به روایاتی مراجعه می‌کنیم که هم دلالتش تام، هم سند و جهت صدور آن کامل باشد. بنابراین بدون اجتهاد هم‌سنخ که این بحث تجربی و علمی است، بدون داشتن اجتهاد مناسب صرفاً مراجعه کردن به روایات قابل قبول نیست.

وی ادامه می‌دهد: مضاف بر این که امروز تنوع بیماری بسیار فراوان است و ممکن است مثلاً علائم بیماری در افراد مختلف سردرد باشد، اما دلیل و درمان آن متفاوت باشد. تشخیص و درمان آنها نیاز به این دارد که تجارب، آزمایش‌ها و عکس‌های فراوانی در این رابطه به کار گرفته شود و با توجه به پیشرفتی که دانش علم طب داشته است، قطعاً باید از این فرآیند استفاده شود. بنابراین مخالفت علما و بزرگان از جمله آیت‌الله جوادی آملی با این موضوع و حتی اتفاقی که برای آیت‌الله شاهرودی افتاده این است که کسانی با توجه به منابع دینی می‌خواهند به‌اصطلاح طب اسلامی را رواج دهند. اما فرآیند این طب اسلامی به معنای این که فرآیند بلوغ علمی آن طی شده باشد، امروز تأمین نشده و از این جهت قابل قبول و قابل اعتماد هم نیست و جامعه ما نباید به آن توجه کند.

  • متولیان سلامت کشور دست به کار شوند

به گفته یک متخصص طب سنتی ایرانی، حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار روحانی به‌ عنوان طبیب طب اسلامی مشغول به کار هستند. برخی معتقدند این روحانیون در حوزه‌های علمیه برای اهداف دیگری آموزش می‌بینند و با ورودشان به حوزه طب از مأموریت اصلی خودشان جدا می‌شوند و از طرفی عدم تسلط آنها به علم پزشکی باعث ایجاد مشکلات عدیده می‌شود و این به اعتبار روحانیت و حوزه آسیب می‌زند.

جوادی‌آملی در این باره هم می گوید: از طرف طب اسلامی هم واقعاً آسیب‌هایی به جامعه وارد شده است. به نظر من شایسته این است که مراکز درمانی رسمی کشور مطالب منسوب به طب اسلامی را با علم پزشکی واقعی و مدرن انطباق دهند و با هر آنچه در مقایسه با علم مدرن ناصواب است یا ناصواب اتفاق می‌افتد و می‌تواند به جامعه آسیب بزند، واقعاً برخورد کنند.

  • تعارف نداریم

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: این مسئله هم واقعاً تعارف‌بردار نیست. اینکه بگوییم این دستورات اسلامی هستند، باید مورد توجه قرار گیرند. اینها زمانی می‌توانند اسلامی باشند که از گذرگاه اجتهاد اسلامی گذشته باشند. اما این آقایان این مراحل اجتهاد را طی نکردند. هر علمی اجتهاد خودش را لازم دارد. بایستی فرآیند تنقیح اجتهاد در آن علم فراهم شود و بتواند مؤثر باشد. چون این مسیر وجود ندارد صرفاً اکتفا به دو روایت یا دو شاهد تاریخی یا اتفاقاتی که در عهد ائمه افتاده است و بعد هم چند شاهد عینی و تاریخی ذکر کنند که برخی از بیماری‌ها، درمان شدند، نمی‌تواند برای جامعه ما مفید باشد. جا دارد مراکز اصلی با برخورد علمی، شایسته و فرهنگی هم جامعه را نسبت به این مسئله آگاه کنند و هم افرادی را که به این سمت رفتند، به لحاظ علمی قانع کنند.

انتهای پیام/ انصاف نیوز

کد خبر: 10686