اینجا کسی کرونا را جدی نگرفت

يکشنبه،۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
سیاووش عباسی
اینجا کسی کورونا را جدی نگرفت

این روزهای پایان سال که داغ ترین بحث به بیماری کورونا اختصاص پیدا کرده و مشخص نیست چند روز یا چند ماه از سال اینده را تحت الشعاع خود قرار دهد را گویا عموم مردم جدی نگرفته اند و تنها خانواده هایی که اسیب جدی دیده اند رعایت همه جانبه دارند و متوجه خطرات و عواقب این بیماری ناشناخته شده اند.

کورونا که ویروسی وارداتی محسوب میشود و اطلاعات اولیه از این بیماری نیز بصورت ازمون و خطای محققان غربی و شرقی در دسترس ما قرار گرفته را نمیتوانیم بطور کامل و به موقع به اطلاع عموم برسانیم و همانند شهرهای موفق در مبارزه با کورونا عمل کرده تا تلفات انسانی کمتری را شاهد باشیم و هزینه ی این اپیدمی که به پاندمیک کشوری تبدیل شده را کاهش دهیم .
یکی از مسئولین چند روز پیش اعلام کرد ما در اقدام به مبارزه با کورونا دیر عمل کردیم و دیر متوجه این خطر جدی شدیم.حال به نظر میرسد در تصمیم گیری ها و اقدامات سریع و قاطع برای نجات جان و مال مردم نیز دچار عقب ماندگی شدیم و شدت رشد و فراگیری این ویروس از تصمیمات عملی پیشی گرفته و بعید نیست در هفته های اینده  از غفلت در تصمیم گیری مجدانه و اگاهسازی سخنانی به میان آید.
پر واضح است مبدا این ویروس از شرق اسیا ظهور و تقریبا به مرور زمان به سمت غرب حرکت کرد و ایران دومین کشور درگیر با  پدیده ی کووید ۱۹ بود و اروپا مقصد سوم و در ایستگاه اخر به امریکا رسید.
هرچند ایران روزهای سخت تحریم را علاوه بر این مبارزه ی نفس گیر  تجربه میکند و این شرایط را به مراتب پیچیده تر خواهد کرد.برای مقابله با این بیماری جهانی،اما فراموش نکنیم بهترین و ساده ترین راه رعایت بهداشت فردی و کمی رعایت در ترددهای شهری غیر ضرور و پرهیز از سفر برای مدتی کوتاه و کمی دوری از عادات اجتماعی است.
کورونا زمانی کنترل خواهد شد که تصمیمات کشوری و همکاری عمومی مردم در جامعه هماهنگ شود تا نرخ رشد بیماری روند کاهشی را تجربه کند.
ابتدای ورود کورونا به کشور اعلام شد خطرناک بودن این ویروس را از تلفات دو درصدی  میتوان فهمید،اما با گذر زمان،وقتی طیف گسترده ای از جامعه درگیر این ویروس ناشناخته شد،کم کم معنای دو درصد در ذهن تغییر کرد و امار مبطلایان نشان داده این دو درصد بظاهر اندک در قیاس جامعه ی بزرگ به مرگ روزانه نزدیک به صد نفر میرسد که همچنان سیر سعودی دارد.
هیچگاه مرگ تا این اندازه نزدیک نبوده،ما در میانه ی داستان ویروسی مرگبار هستیم که هر اتفاقی در اینده، نتیجه ی درک و رعایت ماست..
کورونا  هشداری جدی است که جهان را به تغییر و تعطیلی کشاند.تمام مسابقات ورزشی تعطیل شد و پروازهای ایرلاین ها متوقف شد و حتی سازمان ملل متحد از تعطیلی ۴هفته ای خود خبر داد.
لیگ برتر فوتبال انگلستان که بعد از جنگ جهانی دوم بصورت مرتب و برنامه ریزی شده بدون تعطیلی تا کنون فعالیت مستمر داشت، امروز شاهد تعطیلی مطلق شد و زمان از سرگیری لیگ هنوز مشخص نیست.
این گونه اتفاقات و تعطیلی ها و قرنطینه ها درسراسر دنیا به سرعت درحال وقوع است و پیگیری ها برای نجات طیف وسیع انسانها ادامه دارد..

اما در ایران فرصتی مناسب پیش رو است ،اگر خودمان این فرصت را به تهدید بدل نکنیم،دوهفته تعطیلات نوروزی زمان مناسبی میتواند باشد تا فارغ از تصمیمات دولتی و کشوری،با رعایت بهداشت و خود قرنطینگی برای حفظ جان عزیزان در خانه بمانیم و سالی متفاوت رو اغاز کنیم و گامی موثر برای سلامتی خود و خانواده ی خود برداریم...
این راه  رعایت جمعی و فرهنگ اتحاد ملی رو میطلبد که روزگاری به ان شهره بودیم و اکنون زمان مناسبی است تا دوباره آن را منصه ظهور برسانیم..

کد خبر: 10729