نخستین دوزهای واکسن کرونا در آمریکا به چهار داوطلب سالم تزریق شدند

سه شنبه،۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
نخستین دوزهای واکسن کرونا در آمریکا به چهار داوطلب سالم تزریق شدند

گروه علمی - بالاخره واکسن کرونا به مرحله آزمایش رسید.

به گزارش  پیام ایران به نقل از آسوشیتدپرس  پژوهشگران امریکایی روز دوشنبه ۲۶ اسفند در نخستین آزمایش یک واکسن تجربی ویروس کرونا نخستن دوز آن را به یک زن داوطلب تزریق کردند.

دانشمندان در موسسه پژوهشی کیزر پرمننت در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن در غرب آمریکا با تزریق واکسن به بازوهای چهار فرد داوطلب سالم نخستین مرحله این بررسی بسیار مورد دانتظار بر روی یک واکسن بالقوه کووید-۱۹ شروع  کردند.

 این واکسن فقط ۴۲ روز پس از انتشار ترکیب ژنتیکی ویروس کرونا بوسیله دانشمندان چینی بوسیله یک شرکت آمریکایی ساخته شد که رکوردی بی‌سابقه برای ساخت یک واکسن است.

نخستین دریافت‌کننده واکسن یک زن مدیر عملیات در شرکت کوچک تکنولوژی بود که در یک اتاق معاینه واکسن به بازویش تزریق شد. جنیفر هالر ۴۳ ساله اهل سیاتل پیش از دریافت واکسن گفت: «همه ما احساس عجز بسیار می‌کنیم. این فرصتی عالی برای من است که کاری انجام دهم.» او گفت دو دختر نوجوانش هم فکر می‌کنند که کار او درست است.

او پس از تزریق اتاق معاینه را با لبخندی بزرگ ترک کرد و گفت:« حالم خیلی خوب است.»

سه نفر دیگر هم در صف بودند تا واکسن به آنها زده شود. در نهایت ۴۵ فرد داوطلب دو دوز واکسن را به فاصله یک ماه دریافت خواهند کرد.

تزریق واکسن به این داوطلبان تازه شروع رشته‌ای از بررسی‌های لازم برای ثابت کردن ایمنی و موثر بودن این واکسن است. حتی اگر این پژوهش به نتیجه مثبت برسد، به گفته دکتر آنتونی فاوچی، رئیس موسسه‌های ملی بهداشت ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا واکسن در دسترس عمومی برسد.

فاوچی در بیانیه‌ای در روز دوشنبه گفت: «یافتن واکسن یک اولویت فوری بهداشت عمومی است. این بررسی جدید گام نخست مهم به سوی این هدف است.»

واکسن مورد آزمایش که نام کددار آن mRNA-1273 است بوسیله موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا و شرکت بیوتکنولوژی مودرنا در ماساچوست آمریکا ساخته شده است.

تزریق این واکسن خطری از لحاظ ایجاد عفونت ندارد، زیرا حاوی خود کروناویروس نیست.

واکسن‌های دیگری نیز دارند ساخته می‌شوند. چندین گروه پژوهشی در سراسر جهان در حال رقابت برای ساختن واکسنی بر ضد کووید-۱۹ هستند. انتظار می‌رود آزمایش یک واکسن دیگر که بوسیله شرکت داروسازی اینوویو ساخته شده است، ماه آینده در آمریکا، چین و کره جنوبی آغاز شود.

آزمایش واکسن در سیاتل چند روز پس از آن اعلام می‌شود که سازمان جهانی بهداشت وضعیت شیوع ویروس جدید را همه‌گیری جهانی یا پاندمی خواهند. در حال حاضر شمار موارد عفونت در جهان از ۱۷۰۰۰۰ مورد گذشته و شمار مرگ‌های ناشی از آن به ۶۶۵۰ مورد رسیده است.

برخی از افراد شرکت‌کننده در بررسی سیاتل که به دقت از میان افراد داوطلب سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله انتخاب شده‌اند، دوز بالاتری را نسبت به دیگران دریافتن خواهند کرد تا معلوم شود که دوز مناسب برای تلقیح واکسن چقدر باید باشد.

دانشمندان هر عارضه جانبی احتمالی در این افراد را وارسی خواهند کرد  و نمونه‌های خونی از این افراد گرفته خواهد شد تا معلوم شود پاسخ ایمنی در آنها چگونه است. این واکسن در بررسی روی موش‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

بیشتر واکسن‌هایی که در سطح جهان در دست بررسی هستند، پروتئین‌هایی را هدف قرار می‌گیرند که به زبان ساده «گل‌میخ» نامیده می‌شوند. این گل‌میخ‌ها که از سطح ویروس بیرون می‌زنند، امکان تهاجم به سلول‌های انسانی را فراهم می‌کنند، 

پژوهشگران در موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا بخشی از کد ژنتیکی ویروس را که دستورات ساخت این پروتئین‌های گل‌میخی را دارد، کپی کردند. بعد شرکت مدرنا یک RNA یا mRNA (یک رشته اسید نوکلئیکی) ساختند که واکسن محتوی آن است. این RNA پیامبر پس از ورود به بدن وارد سلول‌ها می‌شود و سلول‌های بدن را به ساختن پروتئین گل‌میخی وادار می‌کند. همین این پروتئین‌های تولید شده در بدن واکنش ایمنی را ایجاد می‌کنند که انتظار می‌رود باعث مصونیت فرد در برابر ویروس کرونا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 10744