آشنایی با هانتاویروس

پنج شنبه،۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
آشنایی با هانتاویروس

گروه علمی - عارضه ریوی هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با ویروس هانتا ایجاد می‌شود. هانتا ویروس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در جنگ آمریکا و کره و در رودخانه هانتان در کره شناسایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، هرکسی که با جوندگان حامل ویروس هانتاویروس در تماس باشد، در معرض خطر ابتلا به عارضه ریوی هانتا ویروس است. مواجهه با جوندگان آلوده به این ویروس در داخل و اطراف خانه می‌تواند باعث آلودگی انسان شود. این بیماری در سال ۱۹۹۵ جزو "بیماری‌های اخطار کردنی" در بعضی از کشورهای توسعه یافته بود.

  •  هانتاویروس در کجا یافت می‌شود؟

موارد انسانی عفونت هانتاویروس اندک است و معمولا در مناطق روستایی، جنگل‌ها، مزارع که  زیستگاه مناسبی برای جوندگان است، رخ می‌دهد. البته اطراف خانه یا محل کار و مکان‌هایی که جوندگان ممکن است در آن زندگی کنند مانند انبارها، ریخته‌ها ... محل‌های بالقوه‌ای هستند که ممکن است افراد را در معرض ویروس قرار دهند.

  • روش انتقال ویروس هانتا به انسان

این ویروس می‌تواند از طریق نیش جوندگان آلوده به ویروس به انسان منتقل شود که روش بسیار نادری است. همچنین هانتاویروس می‌تواند از طریق تماس با ادرار، مدفوع و یا بزاق جوندگان آلوده و سپس انتقال آن به انسان از طریق لمس بینی یا دهان خود نیز منتقل شود. از طرفی مصرف  غذای آلوده به ادرار، مدفوع  یا بزاق جوندگان آلوده نیز می‌تواند افراد را بیمار کند.

  • علائم بالینی بیماری

دوره کمون بیماری به نظر می‌رسد بین ۱ تا ۸ هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار تازه، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده ایجاد شود. علائم بالینی شبیه علائم کووید ۱۹ (تب، سرفه، تنگی نفس) است. علائم اولیه نیز شامل خستگی، تب و دردهای عضلانی است. همچنین میزان مرگ و میر در انسان حدود ۳۸ درصد است.

  • راه‌های پیشگیری

نخست آن که تماس با جوندگان را در خانه، محیط کار خود از بین ببرید یا به حداقل برسانید. اگر مکان زندگی یا کار شما،  مناسبی برای حضور جوندگان نباشد آنها به این مکان‌ها نخواهند آمد و بنابر این کمتر با آنها در تماس خواهید بود. همچنین  سوراخ‌ها و شکاف‌ها را در خانه یا گاراژ خود ببندید. تله‌هایی را در داخل و اطراف خانه خود قرار دهید تا آلودگی جوندگان کاهش یابد. همچنین محل زندگی و پیرامون خود از مواد غذایی پاکسازی کنید و در محیط زندگی شما غذا برای تغذیه آنها وجود نداشته باشد.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از افراد پس از تماس مکرر با جوندگان و یا مدفوع آنها به عارضه تنفسی هانتاویروس مبتلا شده‌اند.

  • برنامه کنترل موش در امکان خاص جدی گرفته شود

جوندگان به عنوان مخزن  این بیماری هستند بنابر این بیماری مشترک تلقی می‌شود و برنامه کنترل موش در اماکن خاص (مرغ‌داری‌ها، انبارها و ...)  باید جدی گرفته شود. 

با توجه به سبک  زندگی و سطح بهداشت مردم کشور ما سطح چنین مخاطره‌ای برای مردم کشور ما بسیار پایین است و هیچ نگرانی نباید در این زمینه وجود داشته باشد. افرادی هم که با جوندگان کار می‌کنند و یا افرادی که  در اماکن خاص دارای جونده فعالیت دارند که ممکن است محل کارشان دارای جمعیت قابل توجهی از جوندگان باشند، باید معیارهای بهداشتی - محافظتی را رعایت کنند.

  • برگرفته از مصاحبه علی صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 10857