رانیتیدین از بازارهای دارویی جهان جمع آوری می شود

جمعه،۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
رانیتیدین از بازارهای دارویی جهان جمع آوری می شود

گروه سلامت و پزشکی - طبق اعلام سازمان غذا و دارو (FDA) همه شکل‌های داروی رانیتیدین (زانتاک)، به‌دلیل احتمال آلودگی به ماده سرطان‌زا از بازار جمع‌آوری یا ریکال می‌شود.

به گزارش  پیام ایران ، طبق اعلام اداره غذا و دارو (FDA)، از ابتدای ماه آوریل (۱۳ فروردین) همه شکل‌های داروی رانیتیدین (زانتاک)، به‌دلیل احتمال آلودگی به ماده خطرناک و سرطان‌زای ان-نیتروزو-دی-‌متیل-‌آمین (NDMA)، باید از بازار جمع‌آوری شود. مطالعات نشان می‌دهد مقدار این ماده با گذشت زمان و نگهداری دارو در دماهای بالاتر، بیشتر می‌شود.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا در حال حاضر میزان آلودگی در بسیاری از فرآورده‌های رانیتیدین ممکن است پایین باشد، ولی باتوجه به این‌که مشخص نیست این داروها تا چه وقت ممکن است نگهداری شود، تصمیم گرفته شد همه انواع آن جمع‌آوری شود.

این بدان معنی است که محصولات رانیتیدین برای نسخه های جدید یا موجود یا استفاده بدون نسخه (OTC) در ایالات متحده در دسترس نخواهد بود.

FDA میزان N-nitrosodimethylamine) NDMA) را در برخی از محصولات ranitidine با افزایش زمان و دما ایجاد می کند و این خطر را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد ، بنابراین آژانس درخواست کرده است که تمام محصولات رانیتیدین را از بازار آمریکا خارج کند.

مصرف کنندگان باید مصرف هر نوع فرآورده رانیتیدین OTC که در حال مصرف هستند با دستور پزشک معالج خود جایگزین کنند.

بنابراین هیچ‌یک از انواع رانیتیدین موجود در بازار بی‌خطر نیست و به همه بیماران توصیه می‌شود از مصرف این دارو به هر شکل اکیدا خودداری کنند.

تا به امروز ، آزمایش FDA ، NDMA را در محصولات مورد استفاده برای درمان مشابه مانند فاموتیدین (پپسید) ، سایمتیدین (تاگامت) ، استروسول (نکسیوم) ، لانسوپرازول (Prevacid) یا امپرازول (Prilosec) پیدا نکرده است.

بیماران می‌توانند با مشورت با پزشک خود، از داروهای مشابه مانند فاموتیدین، سایمتیدین، امپرازول، و ... استفاده کنند، چون بررسی‌های اداره غذا و دارو نشان می‌دهد که این داروها فاقد NDMA هستند.

انتهای پیام/ yjc

کد خبر: 10985