ویروس کرونا ممکن است عارضه مغزی هم ایجاد کند

يکشنبه،۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
ویروس کرونا ممکن است عارضه مغزی هم ایجاد کند

گروه علمی - عفونت با ویروس کرونا همیشه با علائم تنفسی بروز نمی‌کند، اقلیتی از بیماران با علائم مغزی به پزشک مراجعه می‌کنند.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از هلث‌دی نیوز زنی مشغول کار در صنعت هوایی در دهه ۵۰ زندگی با علائم سرفه، تب و اختلال حواس که از سه روز پیش شروع شده بود، به بیمارستان نظام بهداشتی هنری فورد در شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا مراجعه کرد.

آزمایش سوآب بینی نشان داد که او به ویروس جدید کرونا مبتلا است. پزشکان سعی کردند علت «اختلال حواس» او را پیدا کنند، اسکن‌های مغزی نشان داد این زن به آنسفالوپاتی - التهاب برخی از نواحی مغز- و نیز نواحی کوچک مرگ سلول‌های مغزی مبتلا است.

گروهی از پزشکان به سرپرستی دکتر برنت گریفین، متخصص رادیولوژی در بیمارستان هنری فورد که این مورد را گزارش داده‌اند، می‌گویند این عارضه ‌ای نادر بزرگسالان  و بالقوه مرگبار است.

این پزشکان در مقاله‌شان در ۲ آوریل در ژورنال Radiology می‌نویسند: «با اینکه بیماران کووید 19 به طور معمول با تب، تنگ‌نفس و سرفه تظاهر می‌کنند، علائم عصب‌شناختی هر چند به میزان‌های کمتر در بیماران گزارش شده است.»

تشخیص این پزشکان این بود:‌ «آنسفالوپاتی حاد خونریزی‌دهنده تخریب‌کننده سلولی، یک عارضه مغزی نادر که با عفونت‌های ویروسی دیگر هم مربوط شده است.»

تصور بر این است که مغز هنگامی در جریان عفونت ویروسی آسیب می‌بیند که دستگاه ایمنی واکنش شدیدی نسبت به ویروس نشان می‌دهد. واکنش شدید دستگاه ایمنی باعث ایجاد یک «توفان سایتوکاینی» - تولید بیش از حد سلول‌های ایمنی و ترکیبات فعال‌کننده آنها که سایتوکاین نام دارند- می‌شود.در مورد زن دیترویتی تصور می‌شود که این توفان سایتوکاینی «داخل جمجمه» رخ داد و به از هم گسیختن «سد خونی- مغزی» انجامید که در شرایط معمول مغز را حفاظت می‌کند.

دکتر الیزا فوری، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان هنری فورد می‌گوید پیشرفت سریع بیماری این زن «ممکن است بیانگر آن باشد که ویروس می‌تواند در موارد نادری مستقیما به مغز حمله کند.» به گفته دکتر فوری این زن اکنون در شرایط بحرانی در بیمارستان بستری است.

کارشناسان می‌گویند نظریه توفان سایتوکاینی در مورد این زن درست به نظر می‌رسد. سایتوکاین‌ها مواد شیمیایی هستند که در میان کارکردهای گوناگون، می‌تواند باعث نشت کردن عروق خونی کوچک شوند و این امر به خونریزی‌های کوچک در بسیاری از اندام‌ها از جمله در مغز می‌انجامد- این عارضه به عنوان پیامد چند عفونت ویروسی از جمله آنفلوآنزا شناخته شده است.

متاسفانه در حال حاضر درمان خاصی برای این عارضه وجود ندارد و اغلب کارشناسان توافق دارند که داروهای مهارکننده پاسخ ایمنی در چنین مواردی ممکن است بیشتر از سودمند بودن آسیب ایجاد کنند. بنابراین مراقبت حمایتی از این بیماران تنها درمان شناخته شده است.

مورد این زن در دیترویت منحصر به فرد نیست- این پزشکان می‌گویند اقلیت قابل‌توجهی از بیماران کووید-۱۹ با علائم اختلال حواس، حمله تشنجی و سایر نشانه‌های اختلال مغزی تظاهر می‌کنند.

برای مثال، در اوائل ماه مارس یک مرد ۷۵ ساله در بوکا راتون در ایالت فلوریدای آمریکا بوسیله اعضای خانواده‌اش به بخش اورژانس آورده شد. او نمی‌توانست صحبت کند و دست‌ها و پاهایش ظاهرا به علت یک حمله تشنجی تکان می‌خورد. آزمایش ویروس کرونای این مرد که پارکینسون و بیماری مزمن ریوی هم داشت، مثبت شد.

موارد متعدد دیگری از بروز علائم عصبی- حمله تشنجی، اختلال حواس و نشانه‌های آنسفالیت (التهاب مغز) - در بیماران کووید-۱۹ در ایتالیا و کشورهای دیگر رخ داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 11008