جهان پسا کرونا، آبستن تحولات بزرگ

شنبه،۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴
سیاوش عباسی
جهان پسا کرونا، آبستن تحولات بزرگ

شیوع کرونا در 2 ماه اخیر به تیتر تمام رسانه های دنیا تبدیل شده و با وجود تلفات فراوان، متاسفانه هیچ قطعیتی درباره ابعاد شیوع و زمان دستیابی به شیوه درمان و تهیه واکسن آن قابل پیش بینی نیست.

اینکه کووید 19، ویروسی حاصل تکامل طبیعی یا نسخه ویرایش شده است، مدتی است که توجه افکار عمومی را بخود جلب کرده و موافقان و مخالفانی دارد. با این حال، به مدد دانش و ابزارهای علمی، گمانه ویرایش ویروس طرفداران کمتری دارد. چرا که با شناسایی کدهای ویروس، احتمال دستگاری در آن به صفر رسیده است.
اما اتفاق نگران کننده تر درباره این ویروس، مشاهده مواردی از جهش مجدد است که می تواند دور تازه ای از بیماری را سبب شود و پژوهشگران این موضوع را مد نظر قرار داده اند. بنابراین حل کوتاه مدت این بیمای تازه شاید خوش بینانه بوده و باید بپذیریم که کووید 19 احتمالا مثل خیلی از بیماری های واگیردار همزاد بشر باشد. عدم امکان ادامه قرنطینه در شکل فردی و انسداد مرزها در سطح بین المللی مانعی دیگر در راه کنترل یا تصور ریشه کنی این بیماری است.
بر اساس یافته دانشمندان، تا کنون فقط 5 گرم از این ویروس توانسته تا این حد دنیا را متلاطم و دستخوش تغییر کند. کرونا کویید 19 با بیش از دو میلیون ابتلاء و مرگ 120 هزار نفر تا زمان نگارش این یادداشت، نشان داده که در جهان توسعه یافته کنونی در مواردی تا چه حد عقب افتاده و آسیب پذیریم و برای دستیابی به جهانی امن، چه راه دراز و دشواری پیش رو داریم.
با این اتفاق ناگهانی، بر همگان واضح شد برای مصونیت از اتفاقاتی اینچنین از آمادگی لازم برخوردار نیستیم. نابرابری اجتماعی و فقر، ضعف بودجه درمان و سلامت، ناکارآمدی در مدیریت بحران، عدم تعامل دولتها در همیاری یک معضل سیاره ای و فقدان شفافیت با سایر ملتها موجب تسریع و تشدید در مشکل و معضل کنونی شده و چه بسیار از انسانها را به کام مرگ کشانده است.
اینکه سالهاست عده ای به دنبال مکانی برای ادامه حیات در جایی جز زمین زیبایمان هستند، بخاطر همین زشتی ها و کاستی هاست. این ایده اکنون قابل لمس تر از گذشته شده و هواداران بیشتری دارد. چنین اتفاقاتی شماری از مردم و اندیشمندان و اینده شناسان را به این جمع بندی می رساند که شاید جهان دیگر جای امنی برای انسان نباشد. تنها راه نجات نسل بشر میتواند  این باشد که در سیاره ای دیگر زندگی را از نو اغاز کند تا به سرنوشت ساکنین قبلی زمین که اکنون در فسیل ها و سنگواره ها یافت میشود دچار نشود...
جهان پسا کرونا آبستن تحولاتی است که آن را از دوره پیشا کرونا از جنبه های فراوان متمایز می کند. زندگی ادامه دارد اما این بار با تغییراتی بزرگتر.

کد خبر: 11185