رعایت های غذایی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

شنبه،۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
رعایت های غذایی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

گروه سلامت و پزشکی - شیوع کرونا باعث شده است نگرانی‌هایی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی ایجاد شود.

به گزارش  پیام ایران ، ویروس کرونا درون مواد غذایی نمی‌تواند تکثیر شود، ولی ممکن است روی آن‌ها بنشیند مثلاً اگر شخصی با سرفه یا عطسه ویروس را روی ساندویچی که برای شما درست می‌کند، ریخته باشد، ازلحاظ نظری امکان دارد ویروس را به شما منتقل کند، هرچند که احتمال آن بسیار کم است.

در چنین مواردی گرم کردن مواد غذایی ممکن است باعث اطمینان خاطر ازلحاظ انتقال نیافتن ویروس شود. گرما ویروس را غیرفعال می‌کند.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که دمای ۵۶ درجه سلسیوس کروناویروس عامل سارس را به‌سرعت (۱۰۰۰۰ واحد ویروس در هر ۱۵ دقیقه) از بین می‌برد. همچنین یک بررسی دیگر در سال ۲۰۰۳ نشان داد که کروناویروس عامل سارس در دمای ۷۵ درجه سلسیوس غیر عفونی می‌شود.

اما برای حرارت دادن به مواد غذایی از چه وسیله‌ای باید استفاده کرد؟ برخی کارشناسان می‌گویند شاید استفاده از اجاق بهتر از مایکروویو باشد، چراکه با اجاق ماده غذایی برای مدت بیشتری در معرض حرارت قرار می‌گیرد.

اما تأثیر مایکروویو هم در کشتن باکتری‌ها و ویروس پس از ۶۰ ثانیه تا ۵ دقیقه هم ثابت شده است. البته باید توجه داشت که مایکروویوها ازلحاظ میزان قدرت با هم متفاوت هستند و به یک شیوه غذا را نمی‌پزند.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که گذاشتن غذا در فریزر ویروس را از بین نمی‌برد، حرارت این کار را انجام می‌دهد و دمای بالا برای این کار لازم است.

اما آنچه بیشتر باید نگران آن باشید، بسته‌بندی مواد غذایی است نه خود مواد غذایی.

میزان فعال ماندن ویروس کرونا برحسب نوع سطوح متفاوت است. ویروس روی سطح فلزی تا دست کم پنج روز، روی چوب تا دست کم چهار روز، روی پلاستیک تا دست کم دو روز، روی استیل برای دست کم دو روز، روی مقوا برای ۲۴ ساعت، روی شیشه تا پنج روز، روی سرامیک پنج روز و روی کاغذ تا پنج روز فعال می‌ماند.

اما با توجه به این اطلاعات درباره بسته‌بندی مواد غذایی چه باید کرد؟ اگر واقعاً می‌خواهید ایمن بمانید، می‌توانید از یک ماده ضد عفونی‌کننده بر سطح بیرونی بسته استفاده کنید.

برای غذاهای بیرون‌بر سعی کنید غذاهای پخته‌شده و داغ را سفارش دهید، نه غذاهای سرد مثل سالاد و اگر باز هم احساس ناراحتی می‌کنید برای بیش از ۵ دقیقه آن‌ها را در مایکروویو حرارت دهید.

انتهای پیام/ همشهری آنلاین

کد خبر: 11196