کرونا در سه روز، حس بویایی را مختل می کند

شنبه،۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کرونا در سه روز، حس بویایی را مختل می کند

گروه علمی - ویروس کرونای جدید می تواند تنها در عرض 3 روز پس از ورود به بدن، حس بویایی را از بین ببرد.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ساینس‌دیلی نوشت: محققان دانشگاه سینسیناتی واقع در اوهایو آمریکا  ۱۰۳ بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ را در طول ۶ هفته مورد مطالعه قرار دادند. محققان از این بیماران در خصوص مدت ابتلا به علائم کوویدـ۱۹ و مدت و شدت از دست دادن حس بویایی و سایر علائم بیماری پرس‌وجو کردند.

براساس این تحقیقات حداقل ۶۱ درصد از بیماران کوویدـ۱۹ دچار کاهش یا از بین رفتن حس بویایی می‌شوند و این عارضه به طور میانگین ۳.۴ روز پس از آلوده شدن به ویروس رخ می‌دهد. اغلب این بیماران حس چشایی خود را نیز از دست می‌دهند.

بینی حدود ۵۰ درصد از بیماران کیپ می‌شود و ۳۵ درصد آن‌ها دچار آبریزش بینی می‌شوند. نتایج این تحقیقات از این جهت دارای اهمیت است که براساس تحقیقات پیشین، این عوارض به عنوان علائم آلرژی معرفی شده و ارتباط آن‌ها با ویروس کرونا نفی شده است.

همچنین محققان دریافتند میزان از دست دادن حس بویایی با شدت علائم بیماری ارتباط مستقیم دارد. در واقع هرچه شدت از دست دادن حس بویایی بیشتر باشد، تنگی نفس، تب و سایر علائم بیماری در شخص شدیدتر است.

علاوه بر این مشخص شد احتمال از بین رفتن حس بویایی در بیماران جوان‌تر و زنان بیش از سایرین است.

به گفته محققان، از دست دادن حس بویایی یکی از علائم اولیه ابتلا به کوویدـ۱۹ و مقدمه‌ای برای بروز علائم شدیدتر بیماری مانند تنگی نفس، تب و سرفه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 11426