چرا قیمت تن ماهی افزایش یافت؟

پنج شنبه،۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
چرا قیمت تن ماهی افزایش یافت؟

گروه اقتصادی - در چند روز اخیر کنسرو تن ماهی با افزایش قیمت همراه بود.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ایسنا، بازارهای مواد غذایی خبر از افزایش حدود ۲۰۰۰ تومانی قیمت کنسرو ماهی می‌دهند. افزایش قیمتی که مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران  در خصوص آن توضیحاتی ارائه داد.

عیسی گلشاهی  در این باره اظهار کرد: هرسال در این مواقع با پایان فصل صید تن ماهیان در آب های جنوبی کشور خصوصا در منطقه سیستان و بلوچستان و آبهای چابهار ، حجم ماهی کم می شود و از طرفی میزان تقاضای کارخانه‌ها نیز بالا می رود که در نهایت این عوامل منجر به افزایش قیمت ماهی می شود. افزایش قیمت ماهی نیز طبیعتا بر قیمت کنسرو ماهی اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز در همین ایام با افزایش قیمت مواجه شدیم که پس از آغاز فصل صید و جبران کسری‌ها از طریق وارداتی که توسط برخی از کارخانه ها صورت گرفت، قیمت ها متعادل شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: فصل صید در آب های کشور از اوایل شهریور آغاز می شود و تا اوایل اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد و پس از آن به دلیل وزش بادهای موسمی در دریای عمان، لنج ها امکان صید ندارند و به همین دلیل صید  چندماه متوقف می شود.

وی در ادامه به قیمت کنسرو ماهی اشاره کرد و گفت: قیمت قبلی کنسرو ماهی حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود که در فروشگاه‌های زنجیره ای با توجه به توافقی که با سندیکای کنسرو کشور شده بود بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان به فروش می رسید. البته این در حالی بود که قیمت ماهی خام کنسرو نشده در آن زمان حدود ۱۵ تا ۱۶هزار تومان بود ولی در حال حاضر که قیمت ماهی خام کنسرو نشده به ۳۰هزار تومان رسیده طبیعتا قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش می یابد. درحال حاضر نیز قیمت کنسرو ماهی تولیده شده کارخانه‌هایی که از ماهی تن جدید خریداری می کنند، حدود ۱۷ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه وقتی کارخانه ها تولیداتشان کم می شود یا تقاضای مصرف محصولاتشان پایین می آید واردات انجام نمی دهند، گفت: حدود ۲۵درصد از ظرفیت مورد نیاز کارخانه ها از واردات تامین می شود که با کاهش تقاضا در این ایام، کارخانه ها از ظرفیت واردات ماهی استفاده نکردند و ذخیره سازی نیز صورت نگرفت. علت این موضوع هم به خاطر شرایط ویژه ای بود که با شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. یعنی کارخانه ها قابلیت پیش بینی و ذخیره سازی نداشتند. البته این نکته را نیز باید اضافه کرد که به طور کل هزینه ها از صید تا صنایع افزایش یافته و این افزایش قیمت در محصول نهایی خودش را نشان می دهد.

 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در پایان گفت: امیدواریم در یکی دوماه آینده با  اندکی واردات، افزایش قیمت کنسرو ماهی را با حمایت از تولیدکنندگان کنترل کنیم تا با شروع فصل صید، مجددا قیمت ها متعادل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 11471

کد خبر: 11471