دهانشویه از انتقال کرونا جلوگیری می کند؟

يکشنبه،۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۷
دهانشویه از انتقال کرونا جلوگیری می کند؟

گروه علمی - آیا دهانشویه ها می توانند محیط دهان را از وجود ویروس کرونا پاکسازی کنند؟

به گزارش  پیام ایران  به نقل از یاهونیوز، گروهی از دانشمندان خواستار تحقیق درباره نقش احتمالی دهان‌شویه‌ها در کاهش انتشار ویروس کرونا شده‌اند.

دانشمندان در دانشگاه کاردیف در ویلز بریتانیا می‌گویند ویروس جدید کرونا با یک غشای چربی پوشیده شده است و بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند برخی از ترکیباتی که در دهانشویه‌ها به کار می‌روند، از جمله الکل اتانول، بتادین (پوویدون آیوداین)  و ستیل‌پریدینیوم می‌توانند این غشا را در عوامل بیماری‌زای مشابه از بین ببرند.

به گفته این دانشمندان ممکن است غرغره کردن این دهانشویه‌ها بتواند ویروس‌های کرونا در گلو را غیر فعال کند و به جلوگیری از انتشار ویروس از طریق سرفه و عطسه یاری برساند.

والری اودانل، استاد دانشگاه کاردیف و نویسنده اصلی مقاله‌ای در این باره می‌گوید:‌ «بررسی‌های آزمایشگاهی و بررسی‌های محدود بالینی نشان داده‌اند که برخی از دهان‌شویه‌ها حاوی مقدار کافی از ترکیباتی هستند که می‌توانند غشاهای چربی ویروس‌های مشابه را هدف قرار دهند.»

اودانل و همکارانش در مقاله‌شان که در ژورنال پزشکی Function منتشر شده است، به بررسی‌های اشاره می‌کنند که نشان داده‌اند ویروس کرونا در غدد بزاقی و گلو تکثیر می‌کند. از طرف دیگر به گفته آنها ویروس کرونا به شدت به ترکیباتی که غشای زیستی متشکل از چربی آن را نابود می‌کنند، حساس است.

این دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که دهان‌شویه‌های معمول و نیز دهان‌شویه‌هایی که به طور خاص برای مقابله با عفونت طراحی شده‌اند- در آزمایشگاه و بعد در کارازمایی‌های بالینی از لحاظ تاثیرشان بر ویروس جدید کرونا ارزیابی شوند.

این دانشمندان می‌گویند تا پیش از انجام این آزمایش‌ها نمی‌توان به طور قطعی درباره تاثیرگذار بودن استفاده از دهان‌شویه‌ها برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا سخن گفت. به گفته آنها، همچنین لازم است بررسی‌هایی از لحاظ بی‌خطر بودن استفاده از این دهانشویه‌ها به این منظور و مدت لازم استفاده از آنها برای تاثیربخشی انجام گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 11511