ساخت ضد عفونی‌ کننده ای که تا ۹۰ روز از سطوح در برابر ویروس کرونا محافظت می کند

شنبه،۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
ساخت ضد عفونی‌کننده‌ای که تا ۹۰ روز از سطوح در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

گروه علمی - محققان موفق به ساخت ضد عفونی کننده سطوح با ویژگی های منحصر به فرد شدند.

به گزارش  پیام ایران ، محققان هنگ‌کنگی نوعی پوشش ضد ویروس تولید کرده‌اند که می‌تواند به مدت ۹۰ روز از سطوح در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند. این اسپری به زودی برای مصارف خانگی توزیع می‌شود.

طبق اعلام گروهی از متخصصان هنگ‌کنگی در دانشگاه HKUST ساخت این پوشش که ۱ ـMAP نام دارد، ۱۰ سال زمان برده است و می‌توان آن را روی سطوحی که به طور مکرر استفاده می‌شود از قبیل دستگیره‌ها، نرده‌ها و دکمه‌های آسانسور برای محافظت در برابر ویروس کرونا اسپری کرد.

این سطوح به طور مکرر لمس می‌شوند و در عین حال به عنوان یک وسیله بسیار مؤثر برای انتقال بیماری‌ها عمل می‌کنند.

به گفته متخصصان هنگ‌کنگی، پوشش اسپری از میلیون‌ها نانوکپسول حاوی مواد ضدعفونی‌کننده ایجاد می‌شود که حتی پس از خشک شدن نیز در کشتن و از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر است.

اثر ۱ ـMAP توسط پلیمرهای حساس به گرما افزایش می‌یابد که برخلاف مواد ضدعفونی‌کننده رایج مانند سفیدکننده یا الکل، مواد ضدعفونی‌کننده را در تماس با انسان کپسوله و آزاد می‌کند.

متخصصان تاکید کردند که این ماده برای محیط و پوست غیرسمی و بی‌خطر است.

اسپری ضدعفونی‌کننده ۱ ـMAP در ماه فوریه پس از انجام آزمایش‌های بالینی در یک بیمارستان و مرکز مراقبتی در هنگ کنگ در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۰) برای استفاده رسمی و گسترده مصرف‌کنندگان تأیید شد.

این اسپری از ماه آینده در مغازه‌های هنگ‌کنگ به فروش می‌رسد. تاکنون با کمک یک خیریه خانه‌های بیش از هزار خانواده کم‌درآمد در این شهر با اسپری ۱ ـMAP ضدعفونی‌ شده است.

به گفته متخصصان، همچنین مراکز خرید، مدارس و امکانات ورزشی در سراسر هنگ‌کنگ نیز از این اسپری پوششی استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود به طور متوسط ضدعفونی کردن یک مدرسه با این اسپری بسته به اندازه آن بین ۲۰۵۰ تا ۵۱۳۰ پوند هزینه دارد.

دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ به کمک شرکای صنعتی خود در نظر دارد نسخه‌های ۵۰ و ۲۰۰ میلی‌لیتری اسپری ضدعفونی‌کننده ۱ ـMAP را برای مصارف خانگی تولید کند که قیمت‌های آن‌ها بین ۲۵ تا ۷۰ پوند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 11584