محرومیت برای کفاشیان و ترابیان

دوشنبه،۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
محرومیت برای کفاشیان و ترابیان

گروه ورزشی - تیرماه 98 کمیته اخلاق طی حکمی علی کفاشیان رئیس سابق این فدراسیون و عباس ترابیان رئیس پیشین کمیته فنی و توسعه فوتسال را ۵ سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد. حکم محرومیت علی کفاشیان و عباس ترابیان به دلیل پرونده معروف به شرکت ام‌پی سیلوا حق پخش تلویزیونی ۳۱۶ هزار دلاری چهار بازی تیم ملی از سوی کمیته اخلاق صادر شده بود.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ایران ورزشی ، کفاشیان و ترابیان در این پرونده علاوه بر محرومیت از فوتبال به پرداخت جریمه نقدی هم محکوم شده بودند. با توجه به اینکه حقوق فدراسیون فوتبال در این پرونده تضییع شده طبق این رأی حقوقی، فدراسیون مکلف شده در مراجع قضایی دادگستری هم از کفاشیان و ترابیان اعلام شکایت کیفری و حقوقی جهت مطالبه وجه کند. اما ماجرا چه بود؟ ماجرا متعلق به سال ۲۰۱۴ است. بعد از توافق تیم ملی برای فروش حق پخش بازی‌ها به یک شرکت خارجی، دو طرف درباره چگونگی دریافت پول بحث می‌کنند. قرار می‌شود شماره حسابی در اختیار آن شرکت قرار بگیرد. در حالی که شرکت MP&SILVA  به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون فوتبال برای پخش دیدار‌های تیم ملی برابر گوام، عمان، هند و ترکمنستان مدعی است برای هر یک از این بازی‌ها مبلغ ۷۹ هزار دلار (جمعاً ۳۱۶ هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پول داده اما اسنادی در این باره در فدراسیون فوتبال وجود ندارد. در اولین مراوده، قرار می‌‎شود مبلغی واریز شود.

کفاشیان رئیس وقت فدراسیون شماره حسابی را به ترابیان مسئول وقت کمیته بین‌الملل می‌دهد و در ایمیلی این شماره حساب که در خارج از ایران است، در اختیار آن شرکت قرار می‌گیرد. در ادامه اما اتفاق عجیبی می‌افتد. از ایمیل همان مسئول کمیته بین‌الملل ایمیلی جدید به آن شرکت می‌رود. در این ایمیل شماره حسابی ناشناس و خارجی برای آنها ارسال می‌شود. فدراسیون انگار در جریان نیست. شرکت خارجی که ایمیل را می‌گیرد پول را واریز می‌کند. فدراسیون کمی بعد از این ماجرا مطلع می‌شود، زمانی که تصور می‌کند شرکت خارجی در پرداخت پول دیرکرد داشته است. آنها ایمیلی دریافت می‌کنند که پول واریز شده، آن‌ هم به شماره حسابی که فرستاده‌اید.

ترابیان ادعا می‌کند اصلاً در جریان ارسال ایمیل دوم که حاوی شماره حسابی جدید بوده، قرار نداشته است. کسی نمی‌تواند پنهان کند که این پول گم شده، چون به هر حال در حساب‌های فدراسیون مذکور مشخص است. کار به دادگاه می‌‎کشد. کفاشیان و ترابیان چندین بار در کمیته اخلاق حاضر می‌شوند اما مدارک مستندی برای این قضیه ارائه نمی‌دهند. رئیس فدراسیون می‌رود و می‌گوید: «بنده خبر ندارم چه اتفاقی افتاده. بنده شماره حسابی را دادم و خواستم پول به این حساب واریز شود. کمیته بین‌الملل هم ایمیل کرد ولی بعد گفتند شماره حساب جدیدی داده‌اید. بعد از بررسی دیدیم ایمیل جدیدی از همان کانال کمیته بین‌الملل ارسال شده است. برای ما هم عجیب است.» اینطور که گفته می‌شود ترابیان هم می‌گوید: «ایمیل من هک شده بود.»
اما حکم پنج سال محرومیت عجیب و غریب آنقدر برای کفاشیان و ترابیان سنگین تمام شده بود که آنها فوراً به کمیته استیناف شکایت کرده و خواهان پس گرفتن این حکم به ظاهر عجیب شدند. کمیته استیناف هم با شکایت این دو نفر به بررسی پرونده پرداخت و در حالی که تصور می‌شد این کمیته خیلی زود حکم خود را صادر کند اما به دلیل بررسی بیشتر مسئولان کمیته استیناف به تحقیق خود ادامه دادند تا اینکه در نهایت خرداد ماه سال 99 انتظارات به پایان رسید و حکم کفاشیان و ترابیان صادر شد.

البته این در حالی بود که گفته می‌شد کفاشیان به دلیل فشارهای حاکم قرار است تبرئه شود اما تصورات درست از آب در نیامد و رئیس سابق فدراسیون در پرونده‌ای که کمیته اخلاق باب آن را باز کرده بود چندان بی‌تقصیر جلوه نکرد و حکم نهایی کمیته استیناف این است: «کفاشیان یک سال و ترایبان سه سال از فعالیت‌های فوتبالی محروم هستند.» حال اینکه این محرومیت‌ها از چه زمانی برای این دو نفر محسوب می‌شود سؤالی است که مسئولان کمیته استیناف جواب آن را می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11598