آگهی فروش نوزاد در روز روشن! / بازداشت سه نفر در ارتباط با پرونده نوزاد فروشی

پنج شنبه،۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
آگهی فروش نوزاد در روز روشن! / بازداشت سه نفر در ارتباط با پرونده نوزاد فروشی

گروه اجتماعی - حال و روز جامعه چندان خوب نیست. کار به بچه فروشی های علنی رسیده است.

به گزارش  پیام ایران به نقل از سازندگی، در روزهای گذشته چند پیج اینستاگرامی اقدام به درج آگهی خرید و فروش کودک با قیمت‏های نازل کردند؛ موضوعی که به نظر می‏رسد با بلوای فیلتر اینستاگرام بی‏ارتباط نیست.

مریم لطفی: در روزهایی که زندگی هنوز به روال طبیعی برنگشته و هر روز خبرهای عجیب و غریبی مخابره می‏شود، یکی دو روزیست که داستان تازه‎ای در اینستاگرام داغ شده و چند پیج ناشناس، به خرید و فروش کودک پرداخته‌اند. پیج‏ هایی که معلوم نیست از کجا پیدایشان شد اما در پست‏ها و استوری ‏هایی باورنکردنی، به فروش نوزادان و کودکان اقدام کردند. ماجرایی بو‌دار که به نظر می‏ رسد بیشتر به یک بازی روانی و جنگ رسانه ‏ای شبیه است. در واقع در این صفحات، تصاویر بدون فیلتری از کودکان معصوم منتشر شد و با وقاحتی مثال زدنی قیمتی برای آنها در نظر گرفته بودند. مثلا دختربچه‎‏ای دوساله؛ سه میلیون تومان! نوزاد سه ماهه، چهار میلیون تومان و این داستان ادامه داشت...

در واقع یکی از این صفحات در گفت‌وگو با مخاطبانش پیام‏ هایی برای آنها می‏ فرستاد و مدعی می‏شد که واگذاری کودکان کاملا قانونی است؛ «واگذاری کاملا قانونی. با ارائه گواهی ولادت به اسم شما جهت گرفتن شناسنامه. حق معرفی من ۲۰۰ تومان، پرداخت می‏کنید. شماره تماسشون و آدرس رو می‏دم باهاشون هماهنگ میشید برای تحویل بچه». 

اما چیزی نگذشت که این ماجرا حسابی در فضای مجازی گل کرد. کاربران زیادی این صفحه، استوری‏ ها و مکالماتش را به اشتراک گذاشتند. تا جایی که چند ساعت بعد، صفحه خرید و فروش نوزادان و کودکان تمام پست ها و استوری‏ هایش را پاک کرده و صفحه را در حالت خصوصی قرار داد. البته نه‌تنها این صفحه‏ ی مشخص، که چند صفحه دیگر خرید و فروش کودک هم از محتوا خالی شدند.

بهانه‏ای برای بستن اینستاگرام؟

همزمانی این اتفاق با ماجرای بستن اینستاگرام که یکی دو روزیست دوباره مطرح شده، گمانه‏ هایی را به وجود آورد. پریروز بود که حسن نوروزی، نماینده رباط‏کریم در مجلس به احتمال فیلتر اینستاگرام توسط مجلس یازدهم اشاره کرده و گفته بود: «خدا کند این اتفاق بیافتد. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود». در چنین شرایطی این گمانه منطقی به نظر می‏رسد. علاوه بر اینکه تصاویر فروش کودکان و در عین‏حال قیمت‏گذاری آنها به خودی خود جرم محسوب می‏شود، محتویات این پیج بیشتر به یک شوخی شبیه بود. طی چند سال گذشته، گزارش‏های متعدد و تایید نشده‏ای در مورد خرید و فروش کودک در مناطق حاشیه‏ای و پرآسیب شهر تهران نوشته شده است. در بعضی از این گزارش‏ها ذکر شده که در برخی موارد خرید و فروش کودکان تا ۱۰۰ میلیون تومان هم اتفاق می‏افتد، در حالی‌که قیمت‏های ذکر شده در این صفحه بسیار کمتر از این حرف‏ها بود. برای همین دور از ذهن نیست که این موضوع، ریشه در دست و پا کردن بهانه‏ی تازه‏ای برای تیشه زدن به ریشه اینستاگرام باشد. ماجرایی که اگر عملی شود، نان بسیاری از کسب و کارهای نوپا را آجر خواهد کرد.

آمار رسمی نداریم 

با تمام این تفاسیر، خرید و فروش کودک یکی از آسیب‏های مهم اجتماعی است که قبلا بوده و طبعا حالا هم می‏تواند وجود داشته باشد. گرچه آمار رسمی در این‏باره وجود ندارد. موضوعی که یک ماه پیش، سهیلا جلودار‌زاده، نماینده پیشین مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در مورد آن به برنا گفته بود: «‌از آنجایی که این کار جرم است و مخفی انجام می‏شود، آمار رسمی در دست نداریم مگر اینکه از طریق دستگیری‏ها و شکایات انجام گرفته آن را مورد بررسی قرار دهیم تا به یک عدد تقریبی برسیم. باتوجه به شرایط اقتصادی نابسامانی که وجود دارد شاهد خرید و فروش نوزاد و حتی بچه‏های بزرگتر نیز هستیم. دلیل خرید و فروش کودک در کشور ما فقر عمومی و عدم آگاهی است که برای رفع این مشکل ابتدا باید این دو عامل برطرف شود».

جلودارزاده از اصطلاح «برده‏داری نوین» نام برده و ادامه داد: «بنده کسی را می‏شناسم که کودکی را از فنلاند خریداری و برای بزرگ کردن به تهران آورد این مسئله در تمام جهان رواج دارد که باید مراقب بود فرزندخواندگی تبدیل به برده‌داری نوین نشود. در بحث فرزندخواندگی باید یک سری اصول خاصی رعایت و کودکی که بی‌سرپرست است به خانواده مطمئنی سپرده شود نه اینکه هرکسی در فضای مجازی به خرید و فروش کودک بپردازد و مشخص نشود این کودک در چه خانواده‏ای قرار است بزرگ شود».

ورود بهزیستی به ماجرا

رواج اطلاعیه‏ها و آگهی‏های خرید و فروش کودک در سال‏های اخیر، موجب شده تا بهزیستی هم به عنوان یکی از نهادهای متولی دست به کار شده و در این حوزه وارد عمل شود. اواخر اردیبهشت، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران در مورد این موضوع گفت: «اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد مطرح می‏شود که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد». او از برگزاری جلسات متعدد با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی خبر داد: «خواستار این هستیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‏فروشند یا می‏خرند انجام شود، نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرآیندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‏کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند». 

او به ورود بهزیستی در موضوع خرید و فروش کودکان هم اشاره کرد: «اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند، خود به سرعت تماس می‏گیرد زیرا بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‏دهد. خریدار نیز در جرم فروشنده سهیم است. برخی افراد اقدام به این کار می‏کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل روبه‌رو می‏شوند زیرا دستگاه قضایی در این مرحله آنها را شناسایی و برخورد می‏کند. از شهروندان می‏خواهیم تا اگر با موردی از فروش کودک و نوزاد روبه‌رو شدند به سرعت آن را به قوه قضاییه و محاکم انتظامی گزارش دهند. همچنین در صورت اطلاع بهزیستی، کارشناسان این سازمان، آن را پیگیری خواهند کرد».

خرید و فروش کودک جرم عمومی است

سارا باقری، وکیل دادگستری خرید و فروش کودکان را جرم آشکاری خوانده و در این‏باره به «سازندگی» می‏گوید: «این مسائل جدید نیست و قبلا هم موارد اینچنینی مطرح می‏شد و براساس عمومات قانونی که داشتیم، برخوردهایی با آن صورت می‏گرفت. این مسئله کاملا نقض حقوق کودک محسوب می‏شود و نوعی کودک‌آزاری است».

او به قانون منع خشونت علیه اطفال و نوجوانان که به تازگی تصویب شده اشاره می‏کند: «خوشبختانه این قانون در مورد این مسئله هم جرم‏انگاری کرده است. اشاره کرده به اینکه هرگونه بهره‏کشی، سوءاستفاده، خرید و فروش و قاچاق کودکان ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی شده و برای آنها مجازات هم در نظر گرفته شده است. به واسطه همین قانون، می‏توان در برابر متخلفان ایستاد و به آنها اخطار داد. نهادهای مدنی هم می‏توانند به این موضوع ورود کرده و از کسانی که به این کار اقدام می‏کنند، شکایت کنند».

او متذکر می‏شود: «کودک‌آزاری معمولا شاکی خصوصی ندارد و چون جرم عمومی تلقی می‏شود، هر کسی که آن را می‏بیند می‏تواند طرح دعوا کرده و از این موارد شکایت کند. به لحاظ قانونی با این مسائل برخورد می‏شود».

باقری در مورد مجازات چنین جرم‏هایی می‏گوید: «مجازات‏ها درجه‏بندی شده است؛ بنابر خسارات و ضرر و زیان و مسائلی که برای کودکان و حتی خانواده‏های آنها ایجاد می‏کند، متفاوت است. در واقع حبس یا جزای نقدی بسته به نوع و میزان جرم درجه‏بندی می‏شود. اگر جرم تکرار شده باشد، مجازات اشد برای آنها در نظر گرفته می‏شود. اگر قبلا فرد سابقه قضایی در این باره داشته باشد، باز هم به واسطه تعدد و تکرار جرم، قانون‌گذار و قاضی پرونده برای او مجازات اشد در نظر می‏گیرد. اگر هم اولین بارشان باشد، ممکن است با یک تعهد و مجازات کمتر این موضوع حل و فصل شود. تمام این موارد بستگی به موردی که درباره آن اعلام جرم صورت گرفته دارد». 

این وکیل دادگستری به بروز چنین تخلفاتی در فضای مجازی هم اشاره می‏کند: «انتشار هر نوع عکسی در این خصوص، هم به لحاظ کنوانسیون حقوق کودک که ما به آن پیوسته‏ایم و هم به لحاظ قانونی که در حال حاضر داریم، جرم است. از طریق پلیس فتا یا داسرای رایانه‏ای می‏توان به این موضوع ورود و علیه آن اعلام جرم کرد. در این مورد هم مجازات و جرم‏هایی که در قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای آن در نظر گرفته شده، اعمال می‏شود. فقط باید ثابت کرد که افراد یا موسساتی به  چنین فعالیت‏هایی مشغول هستند».

او معتقد است تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تاثیر مستقیمی در کاهش چنین مواردی خواهد داشت؛ «ما در این مورد نص صریح قانون داریم. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان سال ۸۱ خیلی کلی در ۸ ماده به کودک آزاری و سوء‌استفاده از کودکان اشاره کرده بود. اما در قانون حال حاضر نص صریح قانونی نسبت به این قضیه داریم. این مسئله دست جامعه حقوق‏دانان را به مراتب بیشتر از قبل باز گذاشته است. چون در این زمینه قانون داریم، می‏توانیم آگاهی و اطلاع‏رسانی را در سطح جامعه بالاتر ببریم. قطعا آگاهی و اطلاع رسانی در جامعه از هر طریق حتی در فضای مجازی بسیار کمک‌کننده است». 

بازداشت سه نفر در ارتباط با پرونده نوزاد فروشی

ایسنا؛ طی مدت اخیر عکس تعدادی نوزاد به همراه مبلغی برای فروش آنها در اینترنت دست به دست می‌شد. در پی انتشار تصاویری از فروش چند نوزاد در فضای مجازی و واکنش شدید افکار عمومی، متهم که جوانی ۲۷ ساله بود و دو نفر دیگر نیز در ارتباط با این پرونده شناسایی و از سوی پلیس دستگیر شدند و نوزادان که یکی ۲۰ روزه و دیگری دو ماهه بود توسط مأموران پلیس نجات داده شدند.

به دنبال همین موضوع  روز جاری معاون اجتماعی امور بهزیستی استان تهران گفت که براساس گزارش اولیه تعداد این نوزادان ۵ نفر بوده است.

فرمانده انتظامی پایتخت سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رد این تعداد گفت: این موردی که تا کنون دستگیر شده‌اند، دو نوزاد به همراه خود داشته‌اند.

وی ادامه داد: البته در حال انجام کارهای اطلاعاتی هستیم و اگر نتیجه جدیدتری به دست بیاوریم حتما به اطلاع مردم خواهیم رساند. تا کنون سه نفر در همین رابطه دستگیر شدند که این افراد قصد فروش دو کودک را داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11737