کودکان را با خوراکی تشویق نکنید

چهارشنبه،۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کودکان را با خوراکی تشویق نکنید

گروه زندگی - در تربیت کودک، گاه رعایت نکردن برخی نکات به ایجاد مشکل در آینده منجر می شود.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از ایسنا، یک متخصص تغذیه، علاقه والدین به داشتن کودکان تپل را نگران کننده دانست و گفت: والدین از مواد غذایی به عنوان عامل تشویق کودکان استفاده نکنند.

دکتر مرجان مهدوی روشن  با بیان اینکه ایام کرونا و ضرورت ماندن در خانه تحرک افراد را کاهش داده است، اظهار کرد: ماندن در خانه موجب شده مصرف مواد غذایی پرکالری افزایش یابد و افراد از حیث بیکاری به سمت خوردن بروند.

وی چاقی و اضافه وزن را ناشی از کم تحرکی و افزایش مصرف مواد غذایی دانست و افزود: متاسفانه آمارهای جدید نشان می دهد که افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند. در واقع خطر ابتلا به کرونا در افراد چاق بیشتر است.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه اضافه وزن در اثر تجمع چربی در بدن ایجاد می شود، تصریح کرد: افزایش چربی در بدن ضعف سیستم ایمنی را به دنبال دارد. متاسفانه برخی از افراد برای تقویت سیستم ایمنی خود به ویژه در ایام کرونا به سمت مصرف بیش از اندازه مواد غذایی رفتند و دچار چاقی شدند.

مهدوی روشن، یکی از شروط عدم ابتلا به کرونا را کنترل وزن دانست و خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای پرکاری مانند شیرینی جات و قندهای ساده از جمله مربا بسیار و به سرعت چاق کننده است و باید محدود شود. همچنین غذاهای حاوی چربی زیاد نظیر سرخ کردنی ها و فست فودها باید به کمترین میزان خود در برنامه غذایی برسد.

وی با تاکید بر لزوم مصرف مرتب و مداوم میوه جات و سبزی جات، اضافه کرد: سبزی جات به واسطه کالری کم و برخورداری از انواع و اقسام ویتامین ها حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

این متخصص تغذیه، چاقی را جزو بیماری هایی دانست که چندین عامل در ایجاد آن نقش دارند و گفت: یکی از مهمترین عوامل چاقی ژنتیک است و اگر پدر و مادر چاق باشند، فرزند شانس چاق شدن دارد، اما می توان با یک سبک زندگی درست و اصولی مانع از چاق شدن ژنتیکی شد.

وی با بیان اینکه تغذیه دوران کودکی و نوجوانی بر چاقی بزرگسالی اثرگذار است، متذکر شد: متاسفانه برخی از والدین به کودکان خود زیاد غذا می دهند و ویتامین های خوراکی را خودسرانه استفاده می کنند، اما مصرف بی رویه قرص های تقویتی و مکمل های ویتامینی در دوران کودکی زمینه چاقی را در آینده فراهم می کند.

مهدوی روشن، علاقه والدین به داشتن کودکان تپل را نگران کننده دانست و عنوان کرد: مصرف مکمل های ویتامینی برای کودکان حتما باید با تجویز پزشک و متخصص تغذیه باشد. همچنین والدین یک برنامه غذایی منطقی برای کودکان و نوجوانان داشته باشند و غذاهای سالم به آنان بدهند. خوردن هر چیزی که کودک طلب کند، درست نیست و والدین نباید از روی محبت مواد غذایی پرکالری بیش از اندازه به کودکان بدهند.

این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه والدین از مواد غذایی به عنوان عامل تشویق کودکان استفاده نکنند، ادامه داد: کودکان نیاز به فعالیت بدنی دارند، اما متاسفانه زندگی آپارتمانی و مشغله والدین موجب شده کودکان مانند گذشته فعالیت و تحرک نداشته باشند.

وی یک رژیم غذای اصولی را رژیمی دانست که همه گروه های غذایی را شامل شود و خاطرنشان کرد: در رژیم غذایی صرفا کاهش وزن مطرح نیست، زیرا کاهش وزن شدید و سریع به بدن آسیب می رساند. به صورت متوسط هفته ای نیم تا یک کیلو کاهش وزن مناسب است و بیش از این آسیب زاست.

مهدوی روشن، کاهش وزن سریع و شدید را موجب ایجاد عارضه در سلامتی و بازگشت اضافه وزن در یک مدت کوتاه دانست و اضافه کرد: کاهش وزن تدریجی و اصولی ماندگارتر است و تجویز پزشک مو به مو باید اجرا شود و جایگزینی و دستکاری نداشته باشد.

این متخصص تغذیه، ورزش و رژیم را مکمل یکدیگر در کاهش وزن دانست و یادآور شد: ورزش بدون رژیم و رژیم بدون ورزش در کاهش وزن اثرگذار نیست و باید چهار تا شش ماه رژیم غذایی را رعایت کنیم تا به وزن مناسب برسیم.

وی با تاکید بر لزوم گنجاندن نان و برنج و میوه و سبزی و پروتئین و لبنیات در برنامه غذایی، اظهار کرد: تعادل در مصرف همه گروه های غذایی باید رعایت شود، زیرا حذف هر کدام از آنها به سیستم عصبی آسیب وارد می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11767